Hej, vi bor i ett timmerhus från 1800-talet där ena skorstenen endast är enkelpipig. Förr har det varit minst tre eldstäder anslutna till samma pipa. Nu är endast en kakelugn ansluten men vi vill i samband med omsättning av kakelugnen även ansluta en eldstad till i angränsande rum i samma pipa. Enligt dagens regler sägs det att detta inte är tillåtet utan varje eldstad ska ha en separat pipa. Men jag läste en artikel i förra numret av Gård&Torp att det faktiskt inte finns några regler som stödjer det utan det är något som sotarna själva har sagt, dessutom ska det gå att få dispens (om det nu finns nån regel) om man bor i ett gammalt hus.

Någon som vet något om hur det är? Vi vill ju helst undvika att behöva mura om hela skorstenen.

/Niklas
 
Besiktningsbevis lämnas av auktoriserad sotare.  Om sotarna "hittat på" någon regel tror jag det kan vara rätt nyttigt att lyssna på dem.  De vet mer om bränder och brandrisk än de flesta andra uppfinningsrika människor.  Detta handlar ju om rätt allvarsamma saker, trots allt...

:)
 
Huvudskorstenen där ståtar med fyra öppna eldstäder, en liten kamin, en vedspis och en vedeldad bakugn.
Sju stycken spisar?! Du får ju anställa någon som springer runt och håller elden brinnande ;).
Inte för att jag vet men har det inte betydelse om man eldar i en i taget eller flera samtidigt?
 
Jag vet åtminstone ett hus där sotaren godkänt två eldstäder till samma pipa, så visst går det. I det fallet var det en primär uppvärmningskälla (ved-panna) i källaren samt en murspis på planet ovanför. Däremot känner jag inte till vilka särskilda kriterier som måste vara uppfyllda för att detta ska vara ok. Jag skulle tippa att anslutningens utformning med spjäll och så måste vara bra gjord så att eventuellt bakdrag kan uteslutas. Möjligen bör man inte elda i båda samtidigt ::)
 
Har för mig att det finns en tråd under "Biovärme" som handlar om detta.
 
Separat pipa för varje eldstad gäller bara för nybyggnad. Om sotaren säger annat, som vår gjorde, är det bara att peka på regelverket.
 
Nu har jag äntligen fått tag på sotaren för att höra vad han har att säga i ämnet.

Följande sa han:
Det finns inga regler mot att ha en pipa till flera eldstäder. De måste dock vara "slutna" eldstäder (ej öppen spis). Dessutom måste de stå på samma våningsplan men anslutningen till skorstenen ska vara på olika höjd. Han rekommenderade dessutom starkt att man hade nån form av spjäll som öppnar för den ena eldstaden och samtidigt stänger för den andra eldstaden, med andra ord att det bara går att elda i en eldstad i taget.

Detta vara mycket goda nyheter för oss som innebär att vi troligen kan behålla vår gamla skorsten och därmed slippa kostnaden för att mura upp en ny......

/Niklas
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Sa han varför det måste vara på det viset. Är nyfiken eftersom vi i vårt gammla hus har haft en kakelugn och en vedspis anslutna till samma pipa. Som det garanterat har eldats i samtidigt.
 
Leif... skrev:
Tycker det låter konstigt, skulle dylika nymodigheter gälla även för gamla befintliga hus alltså?

Vad menar du med dylika nymodigheter?

/Niklas
 
Grundprincipen är att systemet ska vara idiotsäkert.  Varken mer eller mindre!

Boverkets regel vid ny- och ombyggnad är att rökkanalen inte någonstans KAN bli varmare än 100 grader när man eldar så hårt det bara går.  Klarar du detta krav får du ansluta hur många eldstäder du vill till en och samma skorstenspipa.  Däremot blir anläggningen olaglig om man underskrider maxtemp ENDAST genom att låta bli att samtidigt elda i någon eller några av de anslutna eldstäderna.

Men inte ens om du undviker bygglovsplikt slipper du undan.  Skorstensfejarna kontrollerar nämligen efterlevnad av "lagen om skydd mot olycka".  Och då använder de samma tumregel om maxtemperatur.  De kommer därför inte att nöja sig med mindre än att du river, murar bort eller på annat sätt obrukliggör  "övertaliga" eldstäder.

Står du där med dina sju gamla eldstäder och tvekar kan du alltid börja med att snacka med någon van murare.  Han ser säkert direkt varthän det lutar.  Men du hittar ALDRIG en hantverkare som i förväg vågar garantera något alls innan de tar sig an din gamla skorsten.  Har du tur fixar det sig billigt och bra.  Har du otur slänger du en hel del pengar i sjön.   Jämfört med denna chansning kan det bli bra mycket billigare att bygga helt ny skorsten (med tillräckligt antal REJÄLA pipor).
 
Nja, jag tror inte att det plötsligt blir olagligt att elda i ett gammalt hus med fungerande skorsten och spisar. Det som gäller i mitt fall är att jag dels ska renovera skorstenen och dessutom vill nyinstallera en braskamin på en plats som idag är tom men där det tidigare har suttit en eldstad (vet ej av vilket slag).

Sen är det ju oxå så att detta var vad min sotarmästare sa till mig och det är ju ingen generell regel för hela landet utan gäller endast i hans distrikt, vilket betyder att en annan sotarmästare kan säga något annat.

/Niklas
 
billy_baver skrev:
Grundprincipen är att systemet ska vara idiotsäkert.  Varken mer eller mindre!

Boverkets regel vid ny- och ombyggnad är att rökkanalen inte någonstans KAN bli varmare än 100 grader när man eldar så hårt det bara går.  Klarar du detta krav får du ansluta hur många eldstäder du vill till en och samma skorstenspipa.  Däremot blir anläggningen olaglig om man underskrider maxtemp ENDAST genom att låta bli att samtidigt elda i någon eller några av de anslutna eldstäderna.

Men inte ens om du undviker bygglovsplikt slipper du undan.  Skorstensfejarna kontrollerar nämligen efterlevnad av "lagen om skydd mot olycka".  Och då använder de samma tumregel om maxtemperatur.  De kommer därför inte att nöja sig med mindre än att du river, murar bort eller på annat sätt obrukliggör  "övertaliga" eldstäder.

Står du där med dina sju gamla eldstäder och tvekar kan du alltid börja med att snacka med någon van murare.  Han ser säkert direkt varthän det lutar.  Men du hittar ALDRIG en hantverkare som i förväg vågar garantera något alls innan de tar sig an din gamla skorsten.  Har du tur fixar det sig billigt och bra.  Har du otur slänger du en hel del pengar i sjön.   Jämfört med denna chansning kan det bli bra mycket billigare att bygga helt ny skorsten (med tillräckligt antal REJÄLA pipor).

Konstigt att sotarmästaren överhuvudtaget inte nämnde något om Boverkets regler och rökgastemperaturer till mig..... Han rekommenderade ju dock starkt att jag ska ha ett spjäll så att det bara går att elda i en eldstad i taget.

/Niklas
 
Konstigt och konstigt.  Det är inte mig utan sotarmästaren du ska fråga.  Eller länsstyrelsen ifall du vill överklaga.  

;)

Det är inte rökgasens temp som avgör, utan materialet i rökkanalen:  "Rök- och avgaskanaler, inklusive isolering och omgivande schakt, får inte ha en yttertemperatur på kanalens eller schaktets utsida som överskrider 100 grader Celsius när den anslutna anordningen drivs med högsta effekt" (BFS 1998:38, avsnitt 5:431).
 
perniklasjoh skrev:
Nja, jag tror inte att det plötsligt blir olagligt att elda i ett gammalt hus med fungerande skorsten och spisar. Det som gäller i mitt fall är att jag dels ska renovera skorstenen och dessutom vill nyinstallera en braskamin  på en plats som idag är tom men där det tidigare har suttit en eldstad (vet ej av vilket slag).

Sen är det ju oxå så att detta var vad min sotarmästare sa till mig och det är ju ingen generell regel för hela landet utan gäller endast i hans distrikt, vilket betyder att en annan sotarmästare kan säga något annat.

/Niklas
Sotarmästarna utför sotning och brandskyddkontroll på kommunens uppdrag med lagstöd. Lagen är lag om skydd mot olyckor. De får inte, har inte mandat, att själva göra egna avsteg eller lokala bestämmelser om eldstäder. Däremot har kommunen ett visst spelutrymme för lokala bestämmelser, men det rör sig i stort sett bara om kostnaden för sotning/brandskyddskontroll eller med vilka intervaller detta ska genomföras. Regelverket i övrigt är "branschpraxis" vilken ska vara densamma i hela landet. Praxis hämtas också väldigt mycket från BBR vilken gäller vi ny och ombyggnation. Bygglagstiftnignen är dock aldrig retroaktiv. Vid en tillsyn (brandskyddskontroll) får sotarmästaren inte hänvisa till annan lagstiftning än den gällande för hans bemyndigande, dvs lag om skydd mot olyckor samt föreskrifter utgivna med stöd av den lagen. Många skortstensfejarmästare och skorstensfejare slarvar med detta. Kräv av dem att få veta exakt vilka regler som gäller. Du betalar faktiskt för tjänsten.

Läs mer
"http://www.skorstensfejare.se/"


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.