Status
Tråden går ej att kommentera.
D09
Varför inte besöka grannen och slänga en skvätt på hans buskar varje morgon 😎

För hunden är det naturligt, dom lever inte efter samma regelverk som oss, men hundägare ska inte tillåta sina djur pinka på andras buskar ändå.

Man styr ju sin hund när man är ute och ser vart den vill pinka, men har man 5 meters löplina och kollar i telefonen samtidigt så är det nog hunden som är ute o rastar ägaren
 
pelpet skrev:
Om det ändå fortsätter, krav honom på ersättning (via kronofogde och stämning i tingsrätten) för den förstörda busken och polisanmäl honom. Hänvisa till det tidigare brevet.
Är det till detta vi vill att våra skattepengar ska gå? Bara första telefonsamtalet blir ju mer kostsamt än vad busken är värd...
 
Håller med Benjamin fullt ut, klarar man inte av att hantera kontakten med omgivningen så är nog inte detaljplanerat område rätt.
Jag håller med om att det är FELFELFEL av grannen att låta hunden göra ifrån sig på din uppfart men kronofogde och stämning?!?
/Peter
 
Sätt upp ett litet staket och skylten från granngården, du behöver ju inte koppla el.

Men det är attityden det är fel på, folk kör som idioter, tränger sig i köer, låter sina hundar springa fritt, men de gör aldrig några fel.
 
Nimajneb skrev:
Är det till detta vi vill att våra skattepengar ska gå? Bara första telefonsamtalet blir ju mer kostsamt än vad busken är värd...
Förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt, men vad ska man göra om grannen vägrar skärpa sig?

Tyvärr får ju våra dyra poliser ägna sig år en massa uppfostransuppgifter som man tycker inte skulle behövas, t.ex. läxa upp ungdomar som snattar, se till att folk inte kör som dårar, bötfälla bilister som parkerar så det stör snöröjningen, hålla koll på fotbollsupporters med för mycket öl i kistan osv.
 
  • Gilla
Leopardiz
  • Laddar…
pelpet skrev:
Förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt, men vad ska man göra om grannen vägrar skärpa sig?

Tyvärr får ju våra dyra poliser ägna sig år en massa uppfostransuppgifter som man tycker inte skulle behövas, t.ex. läxa upp ungdomar som snattar, se till att folk inte kör som dårar, bötfälla bilister som parkerar så det stör snöröjningen, hålla koll på fotbollsupporters med för mycket öl i kistan osv.
Jag tycker det är bättre om Polisen och rättsväsendet lägger tid o pengar på att se till så att våra barn inte blir ihjälkörda utanför skolan av en full bilist än att tvista i tingsrätten om en häckplanta för 60kr har vissnat pga hundpiss, sträng vinter eller torr sommar eller kanske planterad i felaktig jord.
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Jo såklart man vad ska man göra om grannen är för korkad för att förstå innebörden i en tydlig tillsägelse?
Tömma husvagnstoaletten i hans brevlåda? Eller gå dit med ett basebollträ och banka in lite vett i honom?

Om man inte bara vill acceptera att få häcken förstörd så kommer jag inte på något mer civiliserat sätt att hantera det.Men förhoppningsvis räcker det med ett skriftligt hot för att grannen ska skärpa sig om nu det muntliga inte gäller.
 
  • Gilla
Leopardiz
  • Laddar…
Jag undrar alltid vad den andra parten (den utan vett) säger till folk omkring sig och om de håller med? Det vanliga för folk med vett blir att man klagar till andra nära och kanske här på forumet om att man inte fick gehör. Men vad säger den andra parten? Kommer hem arg till frugan och vräker ur sig hur en fräck granne minsann sa åt honom att han inte skulle låta hunden kissa i hans häck. Och frugan håller med honom?
- Nä, du har rätt gubben min, ingen ska säga åt oss vad vi ska och inte ska göra, om det inte är lagstadgat!
- Förresten, jag fick köra i sextio utanför skolan på väg till konsum, massa jävla ungar i vägen.
- Det gjorde du rätt i, gumman min.

Och på jobbet:

- Typiskt sådana där hundhatare, slå honom på käften nästa gång han jiddrar om sin häck.

Och på nätet:

- Säkert en Lundsbergare, säg till mig nästa gång du ska rasta hunden, så tar jag med mig kenneln och vattnar rejält.
 
  • Gilla
Akahigi och 2 till
  • Laddar…
D09
platon1980 skrev:
Jag undrar alltid vad den andra parten (den utan vett) säger till folk omkring sig och om de håller med? Det vanliga för folk med vett blir att man klagar till andra nära och kanske här på forumet om att man inte fick gehör. Men vad säger den andra parten? Kommer hem arg till frugan och vräker ur sig hur en fräck granne minsann sa åt honom att han inte skulle låta hunden kissa i hans häck. Och frugan håller med honom?
- Nä, du har rätt gubben min, ingen ska säga åt oss vad vi ska och inte ska göra, om det inte är lagstadgat!
- Förresten, jag fick köra i sextio utanför skolan på väg till konsum, massa jävla ungar i vägen.
- Det gjorde du rätt i, gumman min.

Och på jobbet:

- Typiskt sådana där hundhatare, slå honom på käften nästa gång han jiddrar om sin häck.

Och på nätet:

- Säkert en Lundsbergare, säg till mig nästa gång du ska rasta hunden, så tar jag med mig kenneln och vattnar rejält.
Och inte att glömma alla "likes" 😜
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
har kanske ett udda svar. vi har själva katter och två österriskiska bergsshäfrar men andra hundar vid tomtgräns backar direkt vid lukt av döda råttor som katterna tagigt varför vet jag inte, hundarna har ju gått i våran släkt i över 300 år , kan det va något som katterna utsöndrar. min syster i bern forskar på detta
 
Hundar brukar inte reagera på döda råttor , men kan tänka mig att dom reagerar på andra 300 åriga hundar.;)
Hundar brukar tycka det är mysigt med kadaver osv..
Ska du anmäla grannen med hund ska du anmäla det till miljö o hälsa (tror det heter så) på kommunen.
Polisen brukar inte ta sådana anmälningar då det inte är brottsligt nog.
 
Ser du grannen rasta hunden på din tomt en gång till så går du ut och klappar till honom om han inte fattar. Jävla pack är det (djurägare som inte fattar att det är för deras egen skull de har djur inte för missnöjda grannars)
Ursäkta men jag blir lite arg. Det är ju inte djuren det är fel på utan ägarna.
 
platon1980 skrev:
Jag undrar alltid vad den andra parten (den utan vett) säger till folk omkring sig och om de håller med?
Sanningen i de flesta fall (därmed inte sagt att det gäller här) är nog att den förmedlade bilden bara är halva sanningen. Den som beskriver sin idiot till granne skarvar nog gärna lite för att framställa honom i dålig dager, samtidigt som man beskriver sitt eget beteende som lugnt, sansat och rationellt.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Sanningen i de flesta fall (därmed inte sagt att det gäller här) är nog att den förmedlade bilden bara är halva sanningen. Den som beskriver sin idiot till granne skarvar nog gärna lite för att framställa honom i dålig dager, samtidigt som man beskriver sitt eget beteende som lugnt, sansat och rationellt.
Nej, det där är absolut ingen sanning. Och du har säkert inget stöd för den utsagan.

Det låter mer som sämsta sortens hemmasnickrade amatörpsykologi.

Eller menar du att de flesta ("därmed inte sagt att det gäller här") som reagerar mot dumheter utmålar sig själva som ofelbara, så det går jämt upp?

Hej du gamla kålsupare!


PS
Du har en verkligt passande avatar ;)
 
KnockOnWood skrev:
Nej, det där är absolut ingen sanning. Och du har säkert inget stöd för den utsagan.

Det låter mer som sämsta sortens hemmasnickrade amatörpsykologi.
Hej själv! ;)

Har du aldrig varit med om en konstig händelse tillsammans med någon och sen stått bredvid denne och fått höra honom eller henne berätta vad som hände för en tredje person och upptäckt att det som berättas inte riktigt stämmer överens med hur du uppfattade situationen?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.