Jag bor i ett suterränghus där nedre plan har samtliga innerväggar utav betong.
Även innertaket mellan nedre och övre plan är utav betong.

Jag skulle vilja installera ett stjärnnätverk i huset, med en patchpanel i pannrummet i källaren. För att dra kablar till övre plan så vore det förmodligen enklast att dra dom i väggarna utifrån krypvinden. Det här innebär dock att jag måste föra upp 10+ cat6 kablar ifrån källaren till vinden.

Hur fan gör man det enklast egentligen? :)

Jag funderar på att försöka leda kablarna till någon plats på bottenplan under en fastinstallerad garderob, och sedan borra upp igenom den till första plan, och sedan källaren. Det känns dock lite scary att borra igenom planen, då betonginnertaket mellan våningarna är ganska tjockt...

Ett annat alternativ är att borra ett hål ifrån pannrummet till utsidan av huset, och sedan leda upp kablarna längs utsidan av huset till krypvinden, och föra ner kablarna därifrån. Finns det någon form av kabelkanal för utomhusmontering, som skulle kunna fungera ok för det här?

Vet inte riktigt vart jag ska börja om jag är ärlig. Hade varit betydligt enklare om väggarna var uppreglade, så att man kunde dra kablarna igenom dom även på bottenplan, men nu är jag som lite fast...
 
Varför inte bara en kabel dit upp och en Gb-switch däruppe som servar alla klienter ??
Prestandan räcker väl gott o väl.
 
Då måste jag dra ström upp till krypvinden också...

Sen funderar jag på att även kunna dra telefoni över cat6 kablarna, vilket kan bli problematiskt om jag kör switchat.
 
Har du eller har du haft ett öppet expanstionskärl uppe på vinden, då borde du kunna dra i det utrymmet.

Har du ritningar över alla planen, lägg i så fall upp dom så blir det lättare för oss att föreslå vägar.
 
Demmpa skrev:
Har du eller har du haft ett öppet expanstionskärl uppe på vinden, då borde du kunna dra i det utrymmet.

Har du ritningar över alla planen, lägg i så fall upp dom så blir det lättare för oss att föreslå vägar.
Just. Jag drog i samma schakt som stigaren sitter i. Med bara 10+ kablar så räcker det om du får igenom en 50mm slang (fast två är ju förstås bättre för framtida expansion), så det är inga jättehål du behöver ta upp. Välj gärna en slang med slät insida så blir det lättare att dra kablarna sedan.
 
Jag hade tur. Mitt hus var från början ett tvåfamiljshus, så jag hittade den gamla vattenledningen till köket på andraplan och fick i ca 8 st cat6 :)
 
Demmpa skrev:
Har du eller har du haft ett öppet expanstionskärl uppe på vinden, då borde du kunna dra i det utrymmet.

Har du ritningar över alla planen, lägg i så fall upp dom så blir det lättare för oss att föreslå vägar.
Slutet expansionskärl i pannrummet tyvärr :/
Kan scanna in ritningar för båda planen ikväll efter jobbet.
 
buffi skrev:
Slutet expansionskärl i pannrummet tyvärr :/
Kan scanna in ritningar för båda planen ikväll efter jobbet.
Jo men hur gammalt? I alla äldre hus så med expansionskärl så satt det på vinden. När det rostade sönder/röret gjorde det så kapade man helt sonika av det och satte ett slutet kärl i pannrummet istället. Så kolla att röret inte finns kvar upp på vinden. Även om det gör det så skall du inte hoppas för mycket på att kunna dra något i det. Det brukar vara järnrör som du knappt får ljus igenom, men du vet iaf var det går ett hyfsat rakt stråk upp till vinden.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo men hur gammalt? I alla äldre hus så med expansionskärl så satt det på vinden. När det rostade sönder/röret gjorde det så kapade man helt sonika av det och satte ett slutet kärl i pannrummet istället. Så kolla att röret inte finns kvar upp på vinden. Även om det gör det så skall du inte hoppas för mycket på att kunna dra något i det. Det brukar vara järnrör som du knappt får ljus igenom, men du vet iaf var det går ett hyfsat rakt stråk upp till vinden.
Jag får kika. Huset är från 71, men expansionskärlet i pannrummet ser allvarligt talat inte speciellt nytt ut :)

Kikar i eftermiddag, och postar planritningar i alla fall.
 
Det är ju en oerhörd skillnad att dra en kabel och sen switch mot att dra riktigt stjärnnät. Det första alternativet kan du bara ha till ethernet, det andra kan du ha till ethernet, telefoni, övervakningskameror, hdmi, IR, ljud osv osv.
 
Yes, jag kommer nog i första hand använda det för nätverk, men tanken är även att framtidssäkra för annat...

Här kommer de utlovade bilderna. De här är mäklarplanlösningar, då dom var mer lätt-tillgängliga än de riktiga kartorna, som ligger i ett arkivskåp med en massa annan osorterad elände...

Planlösning:
http://i.imgur.com/jBZJS87.png
Samtliga väggar på souterrängplan är i betong.
På övre plan är vissa väggar betong, vissa är reglade gipsväggar.

Min planerade kabeldragning just nu:
http://i.imgur.com/k5fdR9B.png

Det här innebär alltså att jag behöver borra igenom en innervägg från pannrummet, och sen borra ut igenom fasaden till väggen under altanen. Sedan behöver jag borra igenom altanen, och leda kablar därigenom upp till krypvinden. Hela altanen är under tak, så jag kan leda kablarna rakt upp ifrån bottenplan (utomhus) till krypvinden.

Är det här en vettig idé?
Hur bör jag isåfall kapsla in kablarna utomhus?

edit: Notera att jag endast ritat upp planen för att få upp kablarna till vinden här. Därifrån tror jag att jag har helt ok koll.
Kabeldragningen på bottenplan kommer bli lite dryg, men jag ska nog kunna dra det bakom tak/golvlister.
 
peternicklas
Kan du nte använda utrymmet runt trappen, då slipper du gå på utsidan?
 
Jo, jag skulle nog kunna dra en utanpåliggande kabelkanal/steg upp vid sidan om trappen.
Det vore ju onekligen enklare... borde kunna gå att få det ganska ok på bottenplan (längs med taklisten), och sen blir ju kanalen på övre plan i en ganska undanskymd del av rummet i alla fall...

Är nog ingen dum idé faktiskt.
 
Om du har en murad skorsten uppe på taket så borde du ha två/tre ventillationskanaler från källaren tillsammans med rökkanalen från pannan i den, nu har jag ingen koll på om det fanns slutna expantionskärl -71, jag misstänker att det går ett rör upp till vinden i skorstenen, utrymmet är antagligen en halvsten stor, nere i pannrummet kan det vara lite bökigt att kommat åt utrymmet.

Vi hade det gamla exp-kärlet på vinden, röret sågades av precis under pannrumstaket när fjärrvärmen installerades, själva kärlet lät föra ägaren vara kvar, jag öppnade taket lite in mot väggen, sågade av röret inne i kanalen i den murade skorstenen, gick upp på vinden drog upp röret en bit sågade av det till tre-fjärdedelar, fortsatte så tills jag fick upp hela röret. Matade ner fyra VP20-röri utrymmet, kunde få ner fler om jag ville. Vår skorsten hade en yta på ca 70*110, från källaren gick det två ventkanalen (halvsten), en rökkanal panna (halvsten), en rökkanal öppen spis (helsten) och utrymmet för exp.kärl (halvsten), uppe på vinden anslöts köksfläkt (halvsten), vent från badrum (halvsten) & vent från bastun i källaren (halvsten, anslöts över det utrymme som röret till exp.kärlet gick i).
 
Jag började borra mellan våningplanen bakom en garderob med 10 mm borr. Insåg rätt snabbt att det inte skulle funka då betongen var full av sten och annat hårt material. Anlitade då en håltagningsfirma som sågade med hålsåg och vattenkylning. I källare satte de en back mot taket. Kylvattnet rann sedan genom mitt lilla 10 mm hål ner i backen. Hålet de tog upp blev 80 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.