Jag skulle behöva lite hjälp med limfärg. Ska måla innertak och eventuellt Rörspisen i helgen. Recept hittar jag lite varstans, i mina böcker, på internet und so weiter.

Men producenter och inköpskanaler på ingredienserna är det värre med!? Var och från vem kan jag köpa krita och lim? :-/

En gammal medlemstidning från Skånska Gårdar hade en finfin beskrivning med producenter och hela kittet för något år sedan men det kan jag naturligtvis inte hitta i renoverings/restaurations-arbetet.

Hoppas någon sitter inne med lite info som de vill dela med sig av.

På förhand mange tack...

KMN
 
Tack för svaret Jocke,

Har kikat en hel del på Gysinge och handlat annat av finfina Byggfabriken...

Problemet är väll att Gysinge finns för långt bort för att det skall vara ekonomiskt försvarbart att köpa ingredienserna därifrån, jag skulle dessutom helst vilja ha ta i dem idag eller lördag och då har vi ju dessutom ett logistiskt problem :p

Byggfabriken finns närmre men den färdigblandade limfärg de saluför är för det första sanslöst dyr och för det andra inte är Limfärg i dess "rena form" så att säga. Så jag är lite tillbaka på ruta ett.

Såvida det inte finns någon som säljer Gysinges prylar i Skåne-land... :-/


Mvh

KMN
 
Tackar o bockar för svaret...

BEVIS är jag minst sagt "Du" med men de kunde tyvärr inte hjälpa mig den här gången - annars är det en fantastisk förening eldsjälar men en mängd kompetenta företag som jag av egen erfarenhet med glädje kan rekomendera.

Har sett länkguiden också ;)

Jag är ganska säker på att du har rätt - min ingredienser finns garanterat lite överallt - min erfarenhet och kunskap på detta område är dock oerhört begränsad och jag känner mig lite orolig för att "göra fel", jag har inte råd, tidsmässigt, att klanta mig den här gången...kylan kommer och hela vårt vattenburna system är nedmonterat i väntan på att väggar, spis och golv skall bli färdiga (fråga inte, det är en lång historia :D)

Så det jag rent konkret behöver hjälp med är tips på producenter, alltså varunamn/nummer och om möjligt inköpskanaler i Skåne. Har jag "bara" en producent så är det ju bara att googla runt...eller...öhhh ;)

Mvh

KMN
 
Nja, att googla runt gav inte så mycket mer än att de flesta som sysslar med limfärg inte håller till i Skåne  :-/

Hittade ett företag i Ulricehamn som sysslar med glas och keramik, de har iaf http://www.cerama.nu/sort/ravaror.html
 
Är inte riktigt med på vad problematiken är?!

Hur du blandar etc finns ju t ex på http://www.linolje.com/limmaling.htm. Att få till det hella till sin perfektion tror jag inte man kan läsa sig till utan man får experimnetera sig fram med några fel på vägen (vilket ju är charmen med att göra saker själv ::) ) .

Vad gäller krita så är väl det relativt lätt att få tag på och som "rent" cellulosalim brukar väl T20 räknas som?! Allt borde finnas i en vanlig, välsorterad bygg-/tapet-/färghandel
 
  • Gilla
tesslan
  • Laddar…
Citat: "Är inte riktigt med på vad problematiken är?!"

Hejsan swehjo,

Med viss risk att uppfattas som spydig citerar jag mig själv:

"Så det jag rent konkret behöver hjälp med är tips på producenter, alltså varunamn/nummer och om möjligt inköpskanaler i Skåne. Har jag "bara" en producent så är det ju bara att googla runt...eller...öhhh "

Alltså jag saknar namn på en eller flera producenter som tillverkar lim och eller krita lämpliga för ändamålet.

Mvh

KMN
 
Och då citerar jag mig själv också (nästan...) ;D

Och då säger jag Bostik/Hernia T20 (röd pappersförpackning) för lim om du går den cellulosabaserade vägen.

Krita har jag köpt 25kg säckar på ABC Färgekonomi i Stockholm, leverantör okänd. Men jag kan inte tänka mig att det spelar någon roll vilket märke på krita man inhandlar, bara det är ren krita vilket borde framgå av påsen.

Med det och lite vatten har jag med gott resultat målat 50kvm spänntak.
 
Hej igen,

Efter en helg med bilande och kalkbruks-putsande är jag åter framför datorn.

Tack Swehjo,

Jo i ditt "Är inte riktigt med på vad problematiken är"-inlägg svarade du faktiskt delvis på min fråga, men ingen innan dig hade ju name-droppat , så då kvarstod ju fortfarande min fråga ;)

Ditt sista inlägg gav mig det sista jag behövde, pricken över i'et grädden på moset...och jag är dig evigt tacksam :-*

;D

Limfärgandet får vänta till helgen för i veckan skall det målas med kalkfärg...många ommålningar bliiiiir det :p

Mvh

KMN
 
;D

Jo, har blandat kalkfärg och målat en murstock och ett rum i källaren. Murstocken i vardagsrummet fick man ju vara lite mer noggrann med och .... många ommålningar blev det. Tror jag kom upp i 8-10 stycken.

Men så här i efterhand, värt varenda strykning. Den gamla putsens yta tillsammans med lystern från kalkfärgen och några levande ljus framför kan få vem som helst i trance. Helt fantastiskt en kall vinterkväll. Jämför den ytan med källartrappen som jag drog på enkomponents silikatfärg (http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=bvard;action=display;num=1107982075;start=5#5), den sistnämnda är fullständigt död och trist, bara vit.... :-[
 
  • Gilla
Wirrun
  • Laddar…
Ska erkänna att jag har brottats länge med tankarna kring kalk och limfärgning av mina vardagsrums väggar. Om ni visste hur många mantimmar jag lagt på att hacka ner innerväggarna för att sedan bygga upp och slutgiltigen finputsa dem med kalkbruk så hade ni rist på huvudet.

Jag har i svaga ögonblick varit nära att välja limfärg bara för att spara jobb, men har nu - tror jag, bestämt mig för att kalka dem trots allt. Jag vet ju hur vacker kalkfärg kan bli och har man lagt så här mycket tid på väggarna så vore det ju tråkigt att falla på mållinjen på grund av lättja, ...jag menar om jag nu inte blir nöjd med limfärgs-looken.

Limfärgen skall jag för övrigt använda till brädtaket i vardagsrummen samt till rörspis, murstock, "vedfack" och en väggstump på ca 2m, i köket. Anledningarna till att jag inte kalkar här är en handfull, men den viktigaste är att murstocken och vägg-stumpen idag är målade med plastfärg samt att jag inbillar mig att limfärgen, på grund av lim-ingrediensen bättre håller ihop rörspisputsen (den har ju en tendens att spricka) än kalkfärgen. Jag dryftade för övrigt detta med en kakelugnsmakare som trodde att jag tänkte rätt...

Så nu väntar ett drygt arbete - jag hoppas verkligen inte att det skall behövas 8-10 färglager för då börjar jag förmodligen gråta. Jag hade hoppats kunna nöja mig med en 5-6.

Det är lit lustigt det där. När jag kikar i produktblad från målarkalk så talas det om just 5-8 lager på nyputs(har jag för mig) men kikar jag i arbetsbeskrivning från Faxe Kalk i Danmark som tidigare levererade till Målarkalk så säger de 3 lager på nyputs - och blandningsangivelserna ser ut att vara identiska...lite lustigt med en sådan diff.

Men vem vet - danksarna kanse inte har samma krav på täkningsgrad ;D
 
Jag tycker att Claessons Trätjära i Göteborg har bra färger och priser, kolla där.
(sök på det, minns ej adressen, de har närbutik)

Rörspisarna målar jag med Murkalk E, är väldigt snål med limmet, helst inget alls.

Valter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.