Skall byta ut våra gamla fönster och undra hur man bäst fäster fönstret. För närvarande tror jag dom är spikade med 6" spik.
 
Skruva med rejäla skruv och skumma sen med byggskum runt hela karmen. När skummet väl är torrt så klarar det i princip själv av att hålla fönstret på plats.
 
Det kanske inte är så dum idé. Jag skall prova. Risken med rejäla skruvar är väl möjligheten att lättbetongstenen spricker.
 
Jag ska ju göra fönsterbyte i siporexvägg senare i år (hoppas jag).

Jag kommer lägga 5cm isolering på utsidan och lite på insidan också. En lösning som jag tror kan funka bra är att sätta 21mm plyfa mellan dessa reglar i fönsteröppningen - då kan jag skruva fönstret var jag vill och det lär sitta som berget.
 
Siporex är precis vad jag har. Ja, varför inte, det borde fungera. Måste kontrollera om jag får plats men en plyfa skiva. I värsta fall får man väl såga bort en del av siporexen.
 
cubix skrev:
Siporex är precis vad jag har. Ja, varför inte, det borde fungera. Måste kontrollera om jag får plats men en plyfa skiva. I värsta fall får man väl såga bort en del av siporexen.
Såga i siporexen kommer jag få göra ändå, ca 10-15cm på varje sida för att få in nya fönsterstorleken som matchar resterande utbytta fönster. Siporexen är ju som tur är rätt lättjobbad.
 
Lätt att såga i men spricker ganska lätt samtidigt.
 
fixerat en dörr med fogskum i siporexvägg, sitter som gjuten...

var ett litet test, får se hur smart det var om några år då det ska rivas ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.