Jag har tagit bort spännväven i taket för att sätta gipsskivor i taket istället. Jag vill gärna återanvända den fina gipsstukaturen från 1926. Hur är en gipsstukatur fäst i trätaket, och framför allt hur tar jag bort den från taket utan att den går sönder? När man väl fått bort den, hur fäster man den på bästa sätt i gipsskivorna?
 
Den sitter förmodligen med bruk och kanske några spikar.

Jag skulle prova att såga bort den. Typ med en lång fogsvans, såga jäms med taket.

Glöm inte att kortla i taket där den ska sitta, då kan du gott skruva fast den.
Hålen kan du sedan spackla igen

Annars kan du nog limma fast den med typ pl400. Använd en list eller liknande och sätt den i spänn några timmar tills limmet har torkat.
 
Östlund, har du provat detta själv?

Låter lite som teori i mina öron.
 
Men det kan väl vara värt att prova? Kostar ju ingenting
 
Flöjten5 skrev:
Men det kan väl vara värt att prova? Kostar ju ingenting
En takros och ett nytt parkettgolv på sin höjd...
 
Jag hade rosetter som satt med spik och bruk. Lossnade pa dom med spackelspade. Spikarna följde med turligt nog. Det blev ändå fula hål i rosetterna så jag satte in frigolitrosetter.
 
Nej. Men jag har vet hur stuckatörer jobbar. Har varit med att renovera gamla hus.

När dom satte upp stuckatur i taket så började dom med att hugga hack i baksidan, alltså den släta sidan som ska sitta mot tak eller vägg.
Sedan så har jag för mig att dom drog på ett lager gipsbruk av något slag, och sedan så skruvade dom fast den.
 
Nyfniken skrev:
En takros och ett nytt parkettgolv på sin höjd...
Är man orolig så kan man ju lägga ut en matta under ;)
 
Hoppas vi får reda på hur Perra4 lyckas med takrosetten.

Perra, du rapporterar väl? Helst med bilder förstås!
 
Eller så gör du som proffsen: slå ner den och ersätt sedan med en fruktansvärt ful i frigolit. Passa även på att sätta fingeravtryck i den (!) så att man verkligen inte kan missa hur plastig den ser ut.
 
Om takrosetten går sönder så finns det ju även nya i gips att köpa. Vi köpte 4st från stuckatur.com som även har butik i Helsingborg, mycket fina och inte orimligt dyrt.
 
fiskbuggaren skrev:
Eller så gör du som proffsen: slå ner den och ersätt sedan med en fruktansvärt ful i frigolit. Passa även på att sätta fingeravtryck i den (!) så att man verkligen inte kan missa hur plastig den ser ut.
Den ska väl målas?
 
fiskbuggaren skrev:
Eller så gör du som proffsen: slå ner den och ersätt sedan med en fruktansvärt ful i frigolit. Passa även på att sätta fingeravtryck i den (!) så att man verkligen inte kan missa hur plastig den ser ut.
Tanken är nog att den skall målas samtidigt med takgipsen.

Är det verkligen proffs du skriver om :)

Edit: Tvåa på bollen som vanligt.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Den ska väl målas?
Det hjälper inte mot fördjupningar i frigoliten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.