Vi eldar med pellets hemma och försöker beställa minst 4-5 pallar (a 52 säckar) åt gången för att slippa fraktkostnader, men förvaringen är ett litet bekymmer. Just nu använder jag garaget som förvaring, men det tar upp väldigt mycket plats så jag har funderat på möjligheten att lagra säckarna utomhus.

Efter lite googlande verkar det som att det ska gå att förvara säckarna utomhus förutsatt att man kan hålla fukten borta, men hur gör man då det? Ska jag ha säckarna utomhus kommer jag behöva lasta om dem och alltså bli tvungen att plocka bort plasten de levereras med. Räcker det att bygga ett tak och få upp säckarna en bit från marken, eller krävs det ett riktigt förråd med väggar och allt? Om jag bygger ett tak, bör man komplettera med presenningar eller liknande för att hålla regn och annat borta?
 
Skaffa en riktig pvc-presenning och lägg över pallarna.
 
  • Gilla
hullan
  • Laddar…
Jag förvarade pellets utomhus på pall under tunn billig press förra vintern. Det enda problemet var fåglar som omedelbart hackade sönder säckarna om någon liten del av de vita pelletssäckarna syntes.
 
Min far har kört pellts i 10talet år nu. Förvas utnomhus under tak.
Han lägger pallar på marken, lastar om pelletsen till pallen och byter pall efterhand som de går sönder (återanvänder 1gång pallen).

Nästintill inga problem med skadedjur. Varken markburna eller luftburna. dom har katt hemma iofs...
 
Jag har travat om pelletssäckarna på torra pallar för förvaring utomhus under pressenning men glömde lägga plast under säckarna. Är det nödvändigt? Tycker ni att jag ska stapla om dem MED plast under (ryggknäckarjobb) eller duger det som det är utan byggplast under dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.