Hej, har spottar som skall bytas ut och behöver vidga hålen ifrån 50mm till 60mm. Finns det något bra verktyg för detta? Har hittar borrar för upp till 30mm, men inga större.


Finns det något bra verktyg eller måste jag tillverka ett?
 
Har samma övning framför mig i badrummet om jag bara orkar.....

Jag tänkte ta en hålsåg i rätt storlek och borra ett hål i en träbit som jag sedan använder som mall/styrning när jag borrar i taket. Tror det kommer funka utmärkt.
 
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Är det gips så fungerar morakniv och är det panel så sticksåg.

Det finns hålsågshuvuden man kan fästa klingor av olika storlekar i, kanske kan det gå att fästa en 50 och en 60 om den mindre är lite längre än den större för att styra.
 
...problemet är ju inte att hitta något som kan borra hålet, hålsågar finns i alla storlekar, utan trixet är ju att man redan borrat bort styrningen för hålsågen.....
 
M.Kristensen skrev:
Är det gips så fungerar morakniv och är det panel så sticksåg.

Det finns hålsågshuvuden man kan fästa klingor av olika storlekar i, kanske kan det gå att fästa en 50 och en 60 om den mindre är lite längre än den större för att styra.
Iden är bra.
Men då skulle man kunna klippa till en plåtremsa som är 15 mm högre än 60 sågen och bocka/valsa till den. Då har man styrningen.
 
iden med hålet i träbiten gillar jag, den funkar nog bra
 
  • Gilla
Olof Stark
  • Laddar…
Jag har använt mig av tekniken "hål i träbiten" :) Fungerar väldigt bra. Ett tips är att ta en så stor träbit att man utan problem kan hålla i biten utan att skada sig. Och då andra handen är upptagen med borrmaskinen så är det bra om en familjemedlem kan hjälpa till att hålla så en för stor träbit är mitt tips :) Själv tog jag hjälp av en "gips stötta" http://www.jula.se/stotta-50-190030 som pressade min träbit mot taket.
 
Titta på pro-fits hålsågar.
 
Ta en 60mm hålsåg och skruva på centrumborret, ta sedan en 50mm hålsåg och skruva på centrumborret i 60mm sågen. Borra. 50mm sågen styr nu i befintligt hål. Funkar sketabra.
 
  • Gilla
Olof Stark och 5 till
  • Laddar…
Smart!
 
thomasx skrev:
Ta en 60mm hålsåg och skruva på centrumborret, ta sedan en 50mm hålsåg och skruva på centrumborret i 60mm sågen. Borra. 50mm sågen styr nu i befintligt hål. Funkar sketabra.
Var det inte det M.Kristensen sa längre upp i tråden? :)
 
ImageUploadedByByggahus.se1377809752.752026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår inte problemet :)
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
Det funkar fint med biltemas också ;) räcker gott att den mindre sticker ut några mm, så det är bara att skruva den i bott i den större. Tjockleken på materialet i botten i sågen motsvarar utsticket, och det räcker. Förutsatt hålsågarna är lika djupa, vilket de oftast är.

Hmmm, profit, lite dubbelt namn där, på engelska.
 
Ahh gillar den senare iden ännu bättre :?
 
Det går bra att borra direkt med en 60 fräs. Man lägger an med ca 30 gr vinkel mot hålet och kör bara. När man kommit in lite vinklar man upp.

Detta gör man inte första gången skarpt. Testa på en gips/osb skiva först. Trixet är att inte tveka för då hugger det och fräsen åker iväg efter ytan. När man fått kläm på det är det inga problem.
 
  • Gilla
Bear75 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.