morbidhans skrev:
Sitter här nu med offerten från en annan firma 189.000 efter rot, då får jag ombesörja borttagning av element, städa själv, göra håltagning igenom väggarna och täta dessa, det står håltagning och tätning men jag hoppas jag slipper borra själv genom grunden men det visar sig, ska ringa imorgon och fråga lite för dom hade även skrivit in att elen fick jag fixa, men jag hoppas dom menar elementen i det och inte inkoppling av pumpen :)
Är nog inte otänkbart de menar att du får se till att det finns ström/uttag till pumpen, antingen genom elektriker eller på annat sätt. :)
Vi gick från vattenburen el till BV för snart 3år sedan, landade på runt 180' (efter rot) för 195m borra, 9kW pump, grävning för 24m kulvert till garaget och ingrävning kalla sidan, ett element i tvättstugan, 1 utslagsho + kran i garaget, inkoppling av golvvärme garage och övervåning samt vatten in i tvättstugan.

Jag ångrar det inte.
 
Bergvärme är nog en bra investering även om det är en stor investering.

Av 35000 kWh så borde ca 7000 kWh vara hushållsel, resten värme och varmvatten. Om ni betalar 1,20 kr / kWh för elen och en bergvärmepump jobbar med ett årscoptal på 3 så sparar ni 22500 kr/år i minskade elkostnader. Det innebär 8 ½ år återbetalningstid på själva investeringen. Dessutom ökar värdet på huset en hel del och ni får lite bättre värmekomfort.
 
Glöm inte att värdera om huset efter konverteringen. Vi fick lägre lånekostnad trots att vi lånade till hela investeringen.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Ja nu är beslutet taget, bergvärme blir det :) nu väntar bara sållning av entreprenörer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.