Halloj allihopa!

Vi är ganska nyblivna husägare sedan 6 månader tillbaka ett hus i Jämtland på ca: 220 kvm med direkt verkande el som uppvärmning, har även en värmepump.

Vi håller på att klura lite på uppvärmningsalternativen som sagt i dagsläget har vi direktverkande el och luftvärmepump. Finns ingen fjärrvärme indragen i gatan dock kan vi ev dra från en närliggande gata men detta va långt ifrån säkert, har tagit in offerter på bergvärme och dessa landar på ca: 240.000 inkl allt.

Vi förbrukar idag ca: 35000kwh men detta är ju bara en uppskattning än så länge.
Vi har planer på att sätta in kamin och en insats nere, detta är ett tvåvåningshus, med gillestuga osv.

I dagsläget värmer vi ju inte upp gillestugan mer än till 15 grader vilket blir kallt och säkert inte är helt optimalt för huset.

Så vad tror ni är det värt att dra in bergvärme? Som jag ser det kan man ju då värma heeela huset till samma temp så det går att vistas i alla rum och man kan elda på utan att tänka på elräkningen (ett litet plus i kanten är ju att man kan flytta pannan till ett bättre rum än vad vattenberedaren står i nu)

Så tankar från er? Bergvärme? Kolla fjärrvärmen? eller fortsätta med direkt el och försöka elda upp värmen i kaminer?
Alla tankar är välkomna och jag svarar på ev frågor så fort jag bara kan =)
 
Det var dyr bergvärme? Vi betalade ca 100kkr mindre än er. 200 m borrdjup och CTC-panna. Eller inkluderar offerten vattenburen värme?
 
Japp det är räknat på 2 hål förmodligen blev det ett men det va på gränsen att det skulle räcka, Sen inkluderar offerten själva pannan, vattenburna element (20st) och rör till det.
 
Pumpen blir en IVT Greenline HA tyckte installationsfirman
 
Hemmakatten
Direktvärmande el skrev du att ni har. För mig innebär det att ni då har el-element. För en bergvärmepump krävs att ni har vattenburna element. Att byta alla element och dra rör kostar mycket och det är väldigt osäkert om ni kan räkna hem den investeringen inom en överskådlig framtid. Att sätta in en braskamin skulle nog jag göra. Både trevligt och elbesparande.
 
240 sek är det ink arbetskostnad för inkoppling av radiatorer och dess rör efter rot avdrag?


mvh
 
morbidhans skrev:
I dagsläget värmer vi ju inte upp gillestugan mer än till 15 grader vilket blir kallt och säkert inte är helt optimalt för huset.
8-10 grader räcker för ett hus.
 
Tycker det lät i överkant dyrt i mina öron.
Som jämförelse kan jag nämna att jag bytta alla radiatorer i vår kåk nu i sommar, har visserligen gjort jobbet själv, men materialet kostade 25kkr för 12 radiatorer, alla rör, kopplingar, volymtank osv. Och farsan min borrar bergvärme nu till veckan, 240m offererat för 55kkr efter rot. Pumpen köper han på nätet för ca 70kkr.
Om vi uppskattar dina materialpriser till 40kkr för radiatorerna och rör, borrning 60kkr, pump 70kkr= matrl. tot. 170kkr.
Kostar det verkligen 70000+ i arbetskostnad för å dra rör till radiatorerna och inkoppling till pump?

Jag gjorde det ju själv på ca 35-45h aktivt arbete från pumpen till sista radiator på båda våningsplan och dessutom är jag total amatör. (218kvm uppvärmt utrymme) Tycker arbetskostnaden borde vara ca hälften(?) av det jag räknade upp. Men de är klart, finns ju mycket variabler.
 
Nyfniken skrev:
8-10 grader räcker för ett hus.
Kolla med din försäkring, vissa bolag kräver minst 15 grader...
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Det är inklusive precis allt, element, rör,jobb borrning, panna, mm det är dock före rot.
 
Man räknar på ca: 6000 per element ink moms och installation bara där är vi uppe i 120.000 sen tillkommer pump och om jag inte minns fel så kostade den runt 60.000, då är vi uppe i 180.000 sen borrning och schakta in slangarna kommer dock inte ihåg vad dom skulle ha för det. Själva arbetet går ju ganska snabbt, hade hem en ny firma förra veckan som skulle räkna på det med men dom trodde att det skulle hamna på ungefär samma pris, dock kunde jag förhandla till mig att fixa bort de gamla elementen själv och stå för håltagning i huset och det skulle jag spara en bra slant på =)
 
Ja angående temperatur så kanske huset i sig accepterar 8-10 grader, dock inte allt annat, har slagit av element nere sen vi flyttade ich och nu har nog banne mig varenda dörr slagit sig och kläderna i tvättstugan torkar aldrig.
 
eritor skrev:
Tycker det lät i överkant dyrt i mina öron.
Som jämförelse kan jag nämna att jag bytta alla radiatorer i vår kåk nu i sommar, har visserligen gjort jobbet själv, men materialet kostade 25kkr för 12 radiatorer, alla rör, kopplingar, volymtank osv. Och farsan min borrar bergvärme nu till veckan, 240m offererat för 55kkr efter rot. Pumpen köper han på nätet för ca 70kkr.
Om vi uppskattar dina materialpriser till 40kkr för radiatorerna och rör, borrning 60kkr, pump 70kkr= matrl. tot. 170kkr.
Kostar det verkligen 70000+ i arbetskostnad för å dra rör till radiatorerna och inkoppling till pump?

Jag gjorde det ju själv på ca 35-45h aktivt arbete från pumpen till sista radiator på båda våningsplan och dessutom är jag total amatör. (218kvm uppvärmt utrymme) Tycker arbetskostnaden borde vara ca hälften(?) av det jag räknade upp. Men de är klart, finns ju mycket variabler.
Ja helst skulle man gjort det själv med, men när det gäller vatten och täthet framförallt när rören går genom väggar och tak känns det bra att låta någon annan (läs försäkrad) fixa det och skulle det bli något får ju dom stå för det =)
 
Vi konverterade för 180kkr, efter ROT men inkl diverse elarbeten. Det var dessutom på den tiden då man fick konverteringsbidrag = 18kkr tillbaka.

Efter investeringen så har vi halverad genomsnittlig månadskostnad och rejält mkt högre komfort. Vi hade precis som ni kallt i de rum man vistades sällan i, men nu har vi varmt å skönt överallt.

Konvertera!
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
Sitter här nu med offerten från en annan firma 189.000 efter rot, då får jag ombesörja borttagning av element, städa själv, göra håltagning igenom väggarna och täta dessa, det står håltagning och tätning men jag hoppas jag slipper borra själv genom grunden men det visar sig, ska ringa imorgon och fråga lite för dom hade även skrivit in att elen fick jag fixa, men jag hoppas dom menar elementen i det och inte inkoppling av pumpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.