Nyfniken skrev:
Nja, vänta nu.

Kostnaden för lagfart är 825 kr + 1.5% av köpeskillingen ELLER taxeringsvärdet, beroende på vilken som är högst. Och då pratar vi fortfarande om tomten. Oavsett om det står ett hus där eller inte. Taxeringsvärdet från föregående år är det som gäller.
Så om jag får en tomt som en gåva (utan hus), måste jag då värdera tomten för att få ett taxeringsvärde och sedan betala lagfart på det?
 
Östgötskan skrev:
Så om jag får en tomt som en gåva (utan hus), måste jag då värdera tomten för att få ett taxeringsvärde och sedan betala lagfart på det?
Alla tomter har väl taxeringsvärden?
 
Snailman
var inget taxeringsvärde på tomten när jag sökte lagfart, de drog väl till med nått, inte mitt problem liksom...
 
Är tomten nyavstyckad har den kanske inget taxeringsvärde.
 
-MH- skrev:
Är tomten nyavstyckad har den kanske inget taxeringsvärde.
Jag trodde alltid man fick ett vid avstyckning?
 
Östgötskan skrev:
Så om jag får en tomt som en gåva (utan hus), måste jag då värdera tomten för att få ett taxeringsvärde och sedan betala lagfart på det?
Nej, om du får en tomt som gåva så betalar du bara avgiften (=825kr?) för lagfarten, den har inget med värdet att göra.
Detsamma gäller vid arv och bodelning.
 
hempularen skrev:
Nej, om du får en tomt som gåva så betalar du bara avgiften (=825kr?) för lagfarten, den har inget med värdet att göra.
Detsamma gäller vid arv och bodelning.
Ok, vad skönt, då sparar vi lite pengar där i allafall. Tack för svar hempularen.
 
Nanny Fine
Är det nån som hängde med i vad TS egentligen fick för svar på sin fråga? Har nog aldrig sett en tråd med så många svar som spretar åt alla håll och blandar ihop regler för lite allt möjligt.....

Lagfart vid köp av fastighet utgör 1,5% av köpeskillingen plus exp. avg. Om det står en byggnad på fastigheten eller inte, har ingen som helst betydelse. Lagfart söker man inom 3 månader från tillträde och endast en gång.

Fastigheter är alltid taxerade, men kan sakna värde, det står då "taxeringsvärde < 1000 kr".
 
Lagfartskostnaden är på fastigheten. På fastigheten kan finnas vissa tillbehör såsom hus föråd etc. det är av underordnad betydelse
 
Intressant tråd. Jag bumpar den lite då jag har en lite udda variant på gång ni kanske kan hjälpa mig med. Jag och min sambo bygger nytt hus på egen mark där det redan finns ett hus. Det finns ingen tomt och det kommer inte ske någon avstyckning. Det blir alltså två bostäder på en och samma fastighet; en befintlig och ett nybygge. Vad blir lagfartskostnaden då?
Taxeringsvärdet kommer däremot bli väldigt högt då det blir två hus, en maskinhall och så 20 ha på det. Vi styckar inte av eftersom det bara är en onödig kostnad så länge vi har kvar det gamla/nuvarande huset, men kommer lagfarten på det nya att beräknas på HELA taxeringsvärdet, riskerar nog den att bli högre än avstyckningskostnaden. Någon som vet vad som gäller i mitt fall?
 
Lagfartskostnad betalar du bara när du köper en fastighet. Inte när du bygger. Så svaret är 0:-
 
Tack för snabbt svar, MH! Är du säker? "Förvärv av fastighet" och registrerad ny ägare av fastighet kan ju tolkas på lite olika sätt. Vi köper ju huset av husfabrikanten, kan man ju också se det som. Men slipper vi blir ingen gladare än jag.
 
Hemmakatten
Nej, det är ingen fastighet du köper av husfabrikanten utan du köper ett hus som byggs på den fastighet som redan finns. Med andra ord blir det ingen lagfartskostnad alls.
 
Det låter rimligt - och bra för den redan överansträngda plånboken. Grymt, tack!
 
Fastighet är jord. Det som står på är en byggnad. Vanligt missförstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.