Behöver en ny dator så funderar på en stationär. Jag vill ha en
som är liten o nätt men ändå ska klara de flesta prog samt lite
lättare spel:) ...någon som har tips på det mest prisvärda?
/
M
 
Lättare spel är svårt att veta vad du menar. Beror en hel del på vilken upplösning du hade tänkt köra (vad skärmen är på)
Har du möjlighet så bygg själv så får du precis vad du vill ha.
Inte helt insatt i dagens CPU:er men kolla Intel i3 och i5. Tror en del av dessa har inbyggd grafik som kanske hade funkat. Gör det inte det så är det bara att komplettera med ett grafikkort längre fram.
Ska man ha en liten låda så är det m-ATX moderkort som gäller.
 
Hmm. Bygga själv är ett bra sätt att få mycket för pengarna, men kanske inte bästa sättet att få så billigt så möjligt. Du får ett bra hembyggt system för 10k (Tidningen Datormagazin har exv. ett sådant aktuellt system i varje nummer).

Om du skall ha integrerad grafik så är faktiskt processorer från AMD mycket bättre. MEN det är sämre på det mesta annat idag tyvärr, så skall du ha separat grafikkort så är Intel ett bättre tips.
 
Har du redan en dator kan du köpa uppgraderingskit hos tex Komplett.

Annars så kan du tex kolla top5 i populäritet hos prisjakt för chassi, nätagg, moderkort, CPU, RAM, Hårddisk (ev DVDbrännare).
Välj den billigaste komponenten i top 5 och pussla ihop ditt eget paket.
 
Vad du än gör skaffa inte någon dator med windows 8 då den inte är kompatibel till äldre grejor.
Annars så är nog som sagt var ett uppgraderingspaket och kanske en nytt chassie att föredra.
 
Mikael_L
Mycket dator för lite pengar:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=DT.SLJEQ.001
Klarar dock långt ifrån de mest grafikintensiva nya spelen.

Betydligt mer speldator:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=CM6431-NR007S
Fortfarande inte värstingsgrafik, men speciellt mycket bättre får du inte för pengarna.
Fast jag tror det klarar att köra de allra flesta spel, men man får dra ner lite på detaljeringsgraden, och acceptera lite sämre fps.

Ev köp av annat OS tillkommer.
Själv är jag iaf inte speciellt sugen på Win8, utan att egentligen veta varför. :surprised:



edit:
Fast egentligen borde man kanske köpa den billigare + ett graffakort för 1000-1500 om man vill maximera spelbarheten.
Det borde inte vara något problem med detta.
 
Redigerat:
Skulle gå upp till 8-9k så räcker den 5-7 år och du kan spela alla spel som finns. Kika på komplett gamer på komplett.se.
 
frågar du här för??
 
2 meningar inget frågetecken vad menar du?
 
Känns som att alla ignorerar att TS ville att den skulle vara liten och nätt :)
Jag har byggt två datorer i Antec ISK 300-65 (65W nätagg) och för några år sedan, ena är kopplad till TV'n och den andra används som vanlig stationär jobbdator. Bägge tuffar på finfint. Zotac-moderkort med inbyggd wifi i bägge, och core i3-processorer.
Kostade ungefär 4000kr st att bygga dem. Har dock bytt till SSD i ena nu, så 700kr till där.
 
Har inget direkt förslag men scanna prisjakt efter en dator som har SSD-Disk och en hyfsad processor. Det är absolut viktigast för att få en snabb och smidig dator. Vilken SSD du har spelar ingen större roll. CPU:ns prestanda kan du kolla på cpubenchmark. Om du kollar scoren för lite olika processorer så ser du att det kan skilja rätt mycklet.

Med den budgeten och de formkraven så tror jag att du ska försöka hitta en dator med AMD:s bästa integrerade grafik. Jag är inte helt uppdaterad men då bör du kunna få prestanda som räcker för enklare spel men ändå en hyfsad processor i mellanklass-segmentet.

Strunta i hur mycket hårddisk du har, nu för tiden använder man mest molntjänster och liknande. Hårddisk kan du alltid lägga till senare olm du behöver mer. Minne är inte heller så viktigt. Har du 4 GB så räcker det jättebra, och att uppgradera från 2 till 4 GB är billigt.

Se upp med de billiga datorerna på SIBA, el-giganten och liknande. Ofta sitter det en ultraslö processor i dem, och nästan aldrig en SSD i de billigare modellerna.

Jag rekommenderade en dator till mina föräldrar på dessa premisser för något drygt år sedan, och då fanns det bara en bärbar som matchade kravprofilen. Den springer i cirklar kring många stationära i samma prisklass. Så det kan vara så att det mest prisvärda valet är en bärbar dator och det borde ju inte vara något problem, den kan ju användas stationärt om man vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.