Vi jobbar med bygglov till nybyggnad och börjar känna att vi vill lämna in ansökan till kommunen. Då kommunen i fråga har fått backa på vissa delar man misstolkat i detaljplanen har vi nu hamnat i en situation där vi överskrider maximalt tillåtna byggarea. Från början i detaljplanen godkände man ej att man byggde samman garage och huvudbyggnad. Efter ett tag har man dock börjat tillåta att man bygger samman dem med en liten korridor på 2-3 kvm.
I mitt första samtal med kommunens bygglovsarkitekt fick jag inget direkt svar på var dessa 2-3 kvm ska räknas in, i garage eller huvudbyggnad. Men idag vid möte med kommunen hävdar dem att den ska räknas in i huvudbyggnadens byggarea.

Då till min fråga, kan man tolka PBL på detta sättet? Är det inte antingen hela garaget som räknas ihop då det kommer att vara sammanbyggt (med korridor) eller att man räknar ytorna var för sig?
Jag har inte hört talas om att man "löser" det på detta sättet någonsin förr och hade alltså inte räknat med detta svaret, så nu är man tillbaka på ruta 1 ... *suck*
 
Redigerat:
Men kan de inte godkänna dessa 2- 3 kvm som mindre avvikelse?
 
Det skulle man ju vilja .. vi kan säga som så att kommunen i fråga är rätt löjligt hård .... :(
 
Markus Björk skrev:
Det skulle man ju vilja .. vi kan säga som så att kommunen i fråga är rätt löjligt hård .... :(
Uppland?
 
Enk Projektet skrev:
Uppland?
Nej Ystad, det finns alltid nån som är värre ;)
 
Hemmakatten
"Löjligt hård" skulle jag inte vilja kalla kommunen. De tillåter ju att garaget har ett hopbyggd rum/passage mot bostadshuset. Att man inte då räknar in garagets yta i bostadshusets byggarea är faktiskt ganska generöst eftersom man normalt sett enligt PBL skall räkna alla sammanhängande ytor som byggarea.

Var istället glad att denna möjlighet finns och dra ner bostadshuset de 2-3kvm som krävs. Nu vet jag inte hur ert hus ser ut men om man har ett 10m brett hus så innebär 3kvm att man måste minska husets längd med 30 cm vilket borde vara görbart.
 
Det finns inte en chans att du ska räkna in ett garage i byggnadsarean för huvudbyggnaden, det är fortfarande en BIA och inte en BOA.
 
Hemmakatten
Biarea(BIA) och Boarea(BOA) kan båda vara del i Byggarean. Byggarean, vilket är det vanligaste använda måttet i detaljplaner och bygglov, är det "fotavtryck" en byggnad ger om man ser den uppifrån. I ett bostadshus kan du ha 140kvm byggarea men t.ex 220kvm boarea (om det är ett hus med fler våningar). I ett bostadshus finns oftast både biarea och boarea. Biarea är t.ex pannrum, förråd under mark, viss yta i 1½-planshus mm.

Som exempel kan jag ta vårt eget hus där vi har en byggarea på 235kvm, en bruttoarea på 138kvm och en boarea på 115kvm. Anledningen till den stora skillnaden mellan boarea och byggarea är att i har en carport hopbyggd med huset och dessutom altaner med tak ovanför på 50kvm. Allt detta räknas in i byggarean.

Ett garage som är hopbyggt med bostadshuset ingår i byggarean enligt PBL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.