Jag skulle behöva er samlade expertis! Har byggt en mindre utbyggnad till huset och är nu framme vi ett s.k. "löser sig senare problem". Jag ska nu dra vatten till värmegolvsshunten i utbyggnaden från husets källare. Hur gör jag det på bästa sätt?

Huset har som sagt källare där vattnet ska dras från. Utbyggnaden är byggd på öppen plintgrund vilket gör att det kan bli ganska kallt där under på vintern... Är det okej att lägga rören i isoleringen? Kan det bli kondens på rören? Frysrisk? Golv-ytskikt är redan lagda i utbyggnaden men kommer åt underifrån fortfarande. Pex-rör är att föredra? Hur täta rörgenomföreingen genom källarväggen? ...ja, frågorna är många...hoppas på lika många svar.

bygge.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bygge.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En isolerad låda med pex hade jag gjort...se till att den är så tät som möjligt för att minska ev förluster och risk för att det fryser...
 
En egen isolerad låda under blindbottenskivorna då menar du?

Är det negativt att bygga in rören direkt i golvisoleringen? Tänkte att rumsvärmen/golvvärmesystemet då kan hjälpa till att förhindra frysning om man lägger rören överst i isoleringen...

Ska väl även tala om att värmesystemet är bergvärme om det har någon betydelse.
 
Är golvet öppet så är det ju kanon....lägg rören i golvet...
 
Allt är klart utom isoleringen som skall läggas i underifrån...golv, klinkers, plast o reglar osv är klart... så om man kryper under byggnaden så är det ett tomt skal av reglar så att säga...

tänkte om det kan finnas någon risk att bygga in rören i isoleringen? Kondens osv? Har även hört någon om att man inte längre får dra upp rör genom golv, men det kanske endast gäller badrum?

Måste man isolera pex-röret som ska gå genom källarväggen på något sätt?
 
Beslöt mig för att rörmokaren får fixa till detta istället så att det blir ordentligt.
 
Redigerat:
Hur gjorde rörmockaren?
 
Han ska komma inom en vecka eller två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.