Ja den verkar inte ha åldrats med värdighet. Fast nu ser det ut som att du renoverar ett badrum. Då vill du kanske inte ha plast i väggarna ändå.
 
Inte? Trodde att det var extra viktigt i badrummet? Det är väl inte bra om ånga från duschningen går in i väggen/isoleringen och kondenserar?

Detta var en yttervägg.
 
Hur ska ångan ta sig igenom tätskiktet hade du tänkt? :)
 
ullberg
En ganska vanlig rekommendation är att ta bort ångspärren i badrummets yttervägg, som injonil säger så har man redan något som är väldigt väldigt tätt (tätskiktet) och man vill inte ha något inkapslat mellan två täta membran.

/U
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
ullberg skrev:
En ganska vanlig rekommförjobbetär att ta bort ångspärren i badrummets yttervägg, som injonil säger så har man redan något som är väldigt väldigt tätt (tätskiktet) och man vill inte ha något inkapslat mellan två täta membran.

/U
Menar ni ni fuktspärren nu? Jag kommer väl inte behöva ha fuktspärr i en vägg som är mer än flera meter från duschen eller? Det år en yttervägg med snedtak. Är det kanske krav på fuktspärr i hela badrummet nu för tiden? Utom taket?

Jag tänkte att den mycket fuktiga luften i badrummet när man duschar går in i väggen, blir nedkyld och kondenserar inne i väggen?

Jag har ju idag även åldersbeständig plast i taket bakom gipset. Ovanför detta är det bjälklag med isolering och sen oisolerad vind.


Försök att förklara detta för jag tänkte göra förjobbet med våtrums gips 1 meter utanför duschen i zon 1.
 
Ska du vara så duktig att du tänkt använda våtrumsgips så är det nog lika bra att du följer BKR fullt ut. Då är det definitivt krav på tätskikt i hela badrummet och har varit så väldigt länge!
 
Jag hade inte tänkt att fixa tätskikt ock kakla osv själv. Men jag vill ju göra ett bra underjobb såklart.

Så ner med plasten och upp med gips. Sen fuktspärra hela badrummmet. Plasten i taket ska väl vara kvar i alla fall?

Vilken tur att jag lade upp filmklippet för detta hade jag ingen aning om.

Lite overkill känns det ändå att fuktspärra hela vårt badrum. Det är jättestort och det är 7 meter från duschen till ytterväggen.
 
Du behöver inte ta bort plasten någonstans, det är mer av en smaksak. Tätskikten som finns idag är såpass täta så att det inte anses vara någon fara att ha ångspärr kvar i ytterväggarna.

Plasten i taket ska du absolut låta vara kvar, ja!
 
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.