D09
Idag berättade dagispersonalen att lillgrabben och en annan liten unge 3 + 2 år smitit in från gården.

Gått in på toan, stoppat papper i handfat o toa och öppnar kranarna, givetvis låst dörren ;)

En pedagog som jobbade inne med pappersarbete reagerade på att hon hörde röster och gick och kollade och såg att det rann ut vatten ur dörrspringan.

Så hon fick hämta en kniv och låsa upp.

Enligt pedagogen var det ca 10-15 cm vatten på golvet.

Första tanken var...

Ja, har ni inte bättre tillsyn så..

Men nu när man funderat lite på det så låter det ganska mycket med 10 cm vatten.. Faktiskt direkt farligt för små barn..

Men...

Går det verkligen att vattenfylla en liten toalett genom detta sätt?

Känns ju spontant att det borde rinna ut genom dörren innan det stiger eller hur?
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Korvgubbe
Ja, inte tusan har man en tiocentimeters tröskel till en toalett avsedd för småbarn. Men mycket vatten kan det nog bli, och eventuellt fuktskador som följd. Dock skulle jag inte oroa mig ekonomiskt över det, de kan väl knappast kräva er på något när det är upp till dem att ha uppsikt över barnen?
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
Nä, det är jag inte orolig för, dom ska ha tillsyn på dom små...
Däremot så är det lite luddigt med ansvarsfrågan kring skadestånd m.m
Men som man säger... Finns inte en chans i h**** att jag accepterar något sånt ;)

Tyvärr händer det skumma ( riktigt farliga saker där ibland )

T ex öppnat fönster på 2 våning och där satt min grabb o 1 till på fönsterbrädan och titta ner.. 😳

Så det skulle inte förvåna mig.. Ska luska lite mer från pedagogen om det verkligen var så mycket vatten och hur länge dom varit där inne.. Man borde ju sakna dom på utsidan efter en liten stund.. Dom kunde ju lika väl stuckit iväg..
 
Redigerat:
Små barn är aldrig ansvarsskyldiga!

Jag kan relatera en liknande incident, men från ett äldreboende.

Alla boende är mer eller mindre dementa.
Alla har larm, så personalen får veta om någon kliver upp ur sängen och börjar virra omkring.
Så beslutas det att dessa larm är integritetskränkande, och tas bort.
En gamling blir nödig mitt i natten och går upp för att göra sina behov.
Hittar ej till toaletten, utan går in till en annan, sätter sig i en fåtölj och gör tvåan.
Då tycker Attendo att den gamla skall betala för sanering osv. Fan ta dem!
Kul att vara gammal och dement :thumbdown:

Nu har de gamla fått tillbaka sina larm, så personalen kan ha koll på vad som händer.
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
1cm vatten på golvet kan jag tänka mig.
Men det måste ha varit ett sjujäkla stopp om dom har spolat o spolat osv och det inte har runnit ner vatten i avloppet.
Har dom inte öst ut vatten med nån liten hink från toan ...det verkar mer sannolikt.
Misstänker starkt att barnen har sett pappa / mamma leka rörmokare hemma på toan.;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
He he stoppet är nog kvar, sen vet jag inte om det är toan eller handfatet.
Men fastighetsgubbarna hade blivit inringda.

1 cm låter ju mer rimligt, ska kolla om det inte finns en klack eller något annat.

Annars får jag väl testa, smyga in innan hämtning av ungen och upprepa visan i bästa myth buster andan 😉

He he det är därför dom små ska vara med o snickra tidigt, dom kan öva på andras hus 😃
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Har de ingen golvbrunn inne i våtutrymmet?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Noseone skrev:
Har de ingen golvbrunn inne i våtutrymmet?
Nej, ska iofs dubbelkolla

Men då borde det inte svämmat över
 
Låter lite konstigt i mina mamma öron. Känns mer som de faktiskt inte har koll på ungarna och att de nog fått busa runt därinne länge. Utan att någon märkt att de saknades från gården.

Mina ungar brukar stå och leka i handfatet de är 2,5 och 4,5 men de har aldrig lyckats få stopp i det. Papper har använts men när de fyller i för mycket vatten brukar de rinna ut genom det där lilla hålet i handfatet som är till just för det förhindra att det rinner över. Självlkart kan det bli vatten på golvet men det har de öst ut med tandborstmuggen eller liknande så det blir inga mängder. Låter den självklart inte stå där inne hur länge som helst för jag vill ju inte ha översvämmning. Sonen har därenmot lyckats en gång hos sin mormor att få vatten rinna över men han sprang fort till henne och sa mormor kom kom fort jag har gjort något....:D:rolleyes:

Toan kan jag tänka mig de kan proppa papper i men det känns som pedagogerna inte rikgit har koll på vad ungarna gör för det tar ju lite tid innan behållaren i toan fylls på men är det stopp i toan och de ändå trycker på spolknappen kommer det till slut svämma över . Ungarna här hemma har spolat mycket men de trycker så mycket att vattnet inte hinner fyllas på så det har nog aldrig blivit översvämmning. Men de kan ju hamnat annat än papper i hihi saker kan ju fastna och då kan det ju rinna över visserligen.

Skulle som sagt vara mer orolig på att de inte har koll på barnen än vattenskadan.

På vårat dagis har de inge trösklar. Här hemma har vi " gamla trösklar sen 1920 talet " de är 4 cm rejäla så även in till toan men skulle barnen kunna vattenfyllt hela golvet så att det var 10-15 cm vatten och att det rann över tröskeln låter ganska otroligt.

Nej det kanske var så att 1 cm vatten( högtt) som du sa på golvet och att det nådde fram till tröskeln 10-15 cm ut på golvet måhända.

På mitt jobb för några år sedan gick ett rör sönder i våran källare. Hela natten hade det sprutat vatten och det resulterade i 3 kubik ( 3000 liter vatten) som blev som en smärre pool ca 30 cm vatten allt låg och guppade.

Lycka till med det hela !
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Chaly
Pappershanddukar i handfatet var ett klassiskt "bus" bland de mindre fantasirika ungarna när jag gick i högstadiet. Lägg några i botten och pula in lite papper i breddavloppet. Sen på med full flås på kranen och gå ut å stäng dörren och skynda till annan del av skolan. Symptomen visade dig alltid som en stor pöl utanför toaletten, aldrig några 10cm vatten inne på toan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Noseone skrev:
Har de ingen golvbrunn inne i våtutrymmet?
Eftersom det var inne på en toalett så är det till 99% ingen golvbrunn, varken inne på själva toaletten eller i eventuellt tvättrum utanför.
 
Är det någon som blandat ihop cm med mm tro?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Är det verkligen lämpligt att ha lås på dörren till en toalett där 2 eller 3-åringar kan låsa in sig själva?
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Med en sambo som förskolelärare och två ungar på förskola så kan jag bara påpeka att "skumma" saker händer varje dag :x. Barnen har av någon mysko förmåga en benägenhet att kunna "smita" och under en nanosekund så har de lyckats med något man skulle kunna tro var omöjligt :eek:, inte lätt jämt att hålla 100% koll på alla.
 
  • Gilla
il_duce och 2 till
  • Laddar…
Kreativa killar, tyder på intresse för naturvetenskap.
 
  • Gilla
cc80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.