Hej efter en slarvig gjord renovering av källaren har jag en massa märken på vår klinkergolv. Någon idé hur dessa märken kan tas bort? En del har målarfärg men mest är det märken från någon form av cement/murbruk. Jag är själv lite erfarenhet av det här så jag här tagit en bild så får ni själva bedöma.
Tack på förhand! SAM_0052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ju ut som rester efter att de har fogat. Det är ju bara att skura bort
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Testa med vatten. Färg hade jag försökt att skrapa bort med rakblad, var försiktig och arbeta på små områden och se hur resultatet blir.
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Blöt fogarna för att skydda dom och prova med ättika eller toarent.
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Har du gjort det själv eller köpt tjänsten?

Ser ut att vara lite klent med fog på vissa ställen också

Men som Alfredo skrev skydda fogarna för att inte luckra upp dem mer.

/Peter
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Tack för alla svar. Tjänsten är sorgligt nog köpt. Jag har givetvis försökt skura golvet, men utan resultat. Jag skall testa med andra medel såsom ättika toarent eller murbrukstvätt(ifall den finns tillgänglig).
 
Prova med tvålull. Jag vispade bort både målarfärg, bruk och spackel från vårt klinkersgolv med det häromdagen.
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Borde inte vara så svårt om det inte är väldigt tjockt. Blir ju fogspill efter man fogat klinkers, ser lite ut som det. Finns speciellt medel för att ta bort sånt kladd, någon form av syra är det nog, likt murbrukstvätt. Om det är tjockt kan du väl skrapa lite först, stålull kanske också.
 
  • Gilla
Konfucius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.