Detta handlar visserligen om tvättstugan ,men den brukar ju ligga nära köket,så vi prövar här:Vi har en ide om att sätta två tvättmaskiner i huset vi planerar.Med tre barn kan det kanske vara praktiskt,nu är de rätt små och deras kläder oxå,men de kommer ju att bli större.Maskinen går redan nu varje dag nästan.Har någon gjort så,eller verkar det onödigt?
 
Hej, vi var också inne på samma sak. Vi har också tre barn under fem år och vi tvättar jämt. Sen kom vi på att vi kommer att ha bättre torkmöjligheter i huset mot vad vi har nu i lägenheten, då vi kommer att ha både torkskåp och torktummlare. Så nu lutar det nog åt en tvättmaskin.

MVH Iram
 
Hej! Jag har också 3 barn men tycker en maskin räcker. Tänk på att du ska ha plats att hänga all tvätt på. Jag tycker det kan vara svårt när man kör ett par maskiner efter varandra och vi har "normal" utrymme att hänga på!
 
Har iof. inte tre barn, bara två ;), men hursomhelst så tror jag att det räcker med en tvättmaskin, däremot skulle jag def. satsa på både torkskåp (så stort, högt och praktiskt inrett som möjligt) och torktumlare.

Jag kör alla barnens kläder i torktumlaren och det mesta blir både mjukare och behagligare i den, trikå, fleece osv.
MEN sedan är det ju de där ytterkläderna för att inte tala om skorna, som om du köper kvalitetsytterplagg (tex. Reima) absolut inte får torktumlas, de får iof. inte vara i varmt torkskåp heller enl. tvättanvisningarna ;), men där fuskar jag och kör torkskåpet på lägstavärme om det är kris, och hittills har det funkat bra med bibehållet vätskydd (synd bara att det inte finns något inbyggt antilervällingskydd) och nu fyller de sju till hösten och har börjat fundera på om overall veeerkligen är nödvändigt ::), vilket det naturligtvis är (åtminstone en vinter till, please...... ;)), mao. 'småbarns'kläderna försvinner fortare än man kan föreställa sig, dessvärre småbarnen också :'( ;)

MVH//Christina.
 
Har man begränsad tid till att tvätta kanske det kan vara en ide med två maskiner. Jobbar du mycket eller är hemma lite av andra anledningar och behöver kunna köra mycket tvätt på kort tid så är det nog en bra ide.

Som övriga talare skrivit så se till att ha torkmöjlighet också.

Berit
 
Jag fick också höra så mycket om att "du måste ha två tvättmaskiner" och liknande. Det beror antagligen på två saker:

- Gamla tvättmaskiner hade mycket snabbare/energislösande uppvärming och gick alltid på 3-fas. Farsans väl fungerande toppmatade Husqvarna Kommendör från 60-talet tvättar en 60°-graderstvätt helt rent på 43 minuter. Förtvätt, tvätt och fyra sköljningar. Centrifugen kör i 1600 varv. Redan då ;)
- Vi tvättar våra plagg betydligt oftare än förr. En skjorta som har använts ett par timmar åker obönhörligen i tvättkorgen. Sedan gnäller vi över hudproblem, allergier och elräkning

Hur som helst förberedde vi tvättstugan för två maskiner och la krutet på att en avfuktare skall kunna torka tvätten snabbt. I en liknande miljö torkas en full maskin på en dryg timma. För en ganska billig peng (275Wh)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.