Hej

Vi har haft tillgång till en stuga i flera år genom familjen på ena sidan. Nu har de bestämt sig för att avyttra denna och vi har möjlighet att köpa loss denna. Ett par frågor dyker upp.
650.000:- för en stuga i jämtlandsfjällen. Allt finns. Toa, dusch, öppen brasa, kök, vallabod! 6 bäddar.
7km från närmsta skidanläggning, 100m från närmsta skidspår.

Låter det rimligt? Jag tycker det låter som en bra affär.

Nästa fråga gäller besiktning av små fritidshus (60m2). Är det värt att lägga närmare sju-åttatusen på en besiktning av en stuga? Vi har varit där i 6 år och allt verkar kanon.

Tankar?

Spontanta tanken är att det låter som ett kompispris även om priset troligen beror på läget, läget, läget och läget igen.

Frågan är om en besiktning är socialt lämplig i en familjeaffär? Är det ett kompispris som ni fått så tycker jag att det kan vara onödigt eftersom det ändå inte är läge att pruta. Är 650k i princip marknadspris så är det en annan sak.

Beror helt på vart i Jämtland vi pratar om.

Åre, Bydalen, Klövsjö/Vemdalen etc så är 650 000kr ett kap.

Norrut mot Strömsund eller österut mot Sollefteå/Ragunda så är det tvärtemot dyrt. Där går finare stugor att köpa för 150-400 000kr.

Gällande besiktning så är det en fråga om eran kunskap och risktagande. Jag hade troligen undersökt själv men kanske inte rekommenderat det till alla.

Håller med Lolle. Var ligger stugan?

Jag instämmer om läget. Vi har via min frus släkt ett hus i en by i Södra Jämtland, typ en mil från Klövsjö (Katarina anlägningen), ett par mil ca. från Vemdalskalet. Där i byn verkar hus på 100 + kvm gå att köpa för 200 - 400 000 beroende på skick. Går man bara någon halvmil närmre Klövsjö har jag sett priser på miljonen, för stugor på typ 50kvm.

Jag har lite svårt att förstå den stora prisskillnaden, det är ju en sak om stugan ligger så man kan dra till backen direkt utan bil osv. Men skall man ändå åka 5km, så känns det lite dyrt att betala typ 800 000 för att slippa några kilometer.

• Gilla
hjsthlm
  • Laddar…
Stugan ligger i Funäsdalen. 7km från Tänndalen och 3km Funäsdalen. Området heter Hållan.

Hemmakatten
Hur kommer det att fungera med underhåll och reparationer? Bor ni långt ifrån kan det nog bli problem.

Känner inte till prismarknaden där ni har stugan men en idé (om priset är högt) är att köpa en bostadsrätt istället. Vi har vänner som för några år sedan köpte en lägenhet i Åre. De bor i hus och ville absolut inte ha ett till hus att sköta om. Lägenheten är perfekt, nära till allt och inget eller minimalt med underhåll.

I fjällen är det stuga som gäller. Dessutom har vi ju en relation till stugan sedan många år så det är ju en av de tunga faktorerna.
I övrigt är det inte mycket underhåll att tala om på en stuga på 60m2. Vi tänker ändå åka dit en tur på sommaren.

För att vara exakt så pratar vi då Härjedalen och inte Jämtland. Jag tycker att Funäsdalen är fint och de verkar satsa en hel del där. Så det känns nog rimligt i pris. Men sedan ligger det ju inte direkt vid någon backe och då blir ju allt mycket svårare att värdera

I Hållan finns det tomter som är dyrare än er stuga.
Det är ett kompispris om inte kåken är ett ruckel.

Det låter som ett kanonpris i mina öron. Som bax säger, det finns tomter som är dyrare än er stuga. Det finns även hus för Storstockholmspriser däromkring.

Korvgubbe
Jag tycker det låter som ett riktigt bra pris, men eftersom jag inte vet något om skicket på huset så ska jag kanske inte uttala mig heller.

Läget tycker jag är helt okej. 3 km är inte speciellt långt och Fjunis satsar framåt sedan det fick nya ägare. Lite längre till övriga områden men ingen omöjlighet. Det kan säkert vara värt att åka någon mil till backen även för andra om ni funderar på att hyra ut veckovis under delar av säsongen, speciellt för barnfamiljer som vill ha det lite lugnare kring sig.

• Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Om man vänder på det.
Vad kostar det att hyra en stuga i fjällen ett par veckor per år?
10.000 kr kanske, med en vecka under hög- och en under lågsäsong.

650.000 / 10.000 = 65 år utan underhåll och ansvar.
Och troligen närmare backarna.

Men det är klart att det är mysigt med något eget :)

Men om man har en egen stuga som man envänder bara några veckor per år blir det väl uthyrning ändå, om man vill få lite ekonomi i ägandet. Och då är det inte så eget längre kanske.

Korvgubbe
Nej det går nog inte att räkna hem ekonomiskt, men det finns ju andra värden att ta hänsyn till som du säger.

KnockOnWood skrev:
650.000 / 10.000 = 65 år utan underhåll och ansvar.
Förhoppningsvis går det att sälja i alla fall tomten när intresset svalnat. Räknar man i stället med en ränta på 5% så blir det i storleksordningen 30 kkr per år, plus drift, eller 20 kkr om man tar hänsyn till ränteavdraget.

Det kan det ju kanske vara värt. Äger man stugan blir det kanske 3-4 skidveckor per år i stället för 1 och dessutom kan man låna/hyra ut den ett par veckor till.

• Gilla
piglet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.