Har mina fingrar med i ett projekt där man valt Jackon Superdrän - något jag givetvis inte föreskrivit. Jag var ute och kikade på skivorna idag.

Jag tycker att det är fullständigt vansinne med dom här skivorna.

Är det verkligen någon som på allvar tror att dessa skivor är kapillärbrytande särskilt länge?
 
Vilka skivor är det? Länk?

Jag "tror" att jag har Jacksons kantelement/L-element, som till skillnad från de sedvanliga år 2010 har isolering mellan kantbalk och betongplatta och därigenom minskar värmeförlusterna ut från en uppvärmd platta.
 
Jodå dom fungerar
 
Vad är det som får dig att tvivla? Skivorna är ju samma typ som Pordrän och Isodrän vilka har funnits i minst 30 år. Beroende på applikation så måste du ibland använda markduk för att dom inte skall bli fulla av fina partiklar frän tex lerjordar vilket förstör skivans funktion.
Sen kan man ju iofs fråga sig om det är bättre än tex platon plus vanliga markskivor i frigolit för tex källarväggsisolering men det får bli en annan tråd.
Skriv gärna ner dina funderingar för det är ju intressant att bolla ideer. Har tidigare själv varit väldigt positiv till den typ av skiva men är nog mer inne på andra lösningar numera.
 
Ja, jag tror ju för det första att markduken inte gör särskilt mycket nytta för att stoppa finpartiklarna - googla valfri markduk och kika på maskstorleken - jämför med kornstorleken på silt och lera. Öppet mål!

För det andra är ju kulorna i skivan så små att om man ser till meniskvinkel och beräknar kapillär stighöjd på samma sätt som för ett stenmaterial så blir stighöjden i runda slängar en decimeter. Kapillär kortslutning mellan vägg och jord!

För det tredje består skivan av expanderad politstyren ("frigolit") vilket åtminstone vad jag lärt mig är mindre bra under mark.

Ingen kapillärbrytning, särskilt inte efter det att finpartiklar perkolerat in i skivan, dålig isolering - särskilt efter uppfuktning då frigoliten tagit åt sig fukt såväl i mikro- som makroporer.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
När jag grävde upp för tillbygget och påskarvning för dagvattenrör så grävde jag en bit längs källarväggen som är klädd med isodränskivor (satta för 10-12 år sedan i samband med omdränering) och det verkar som att limmet som kulorna sitter ihop med har försvunnit fullständigt. Det är som om man köpt kulor i lösvikt och hällt dit i en 10cm spalt mot väggen. Det kanske är vanligt och påverkar inte funktionen alls men det jag menar att det är inget som säger att isodrän skulle vara ljusår bättre än jackon superdrän bara för att de funnits längre.
Däremot tror jag också som oceanis att platonmatta och cellplast är en bättre väg att gå.
 
Jackon Superdrän är inte bitumenbundna. De består också av EPS-kulor med något mindre storlek än konkurrenterna.
 
När jag dränerade förra sommaren valde jag Platon och cellplast! Blev helt sågad av flertalet som tyckte jag skulle köra på isodrän men jag stod på mig och det ångrar jag inte!
 
Locke skrev:
Ja, jag tror ju för det första att markduken inte gör särskilt mycket nytta för att stoppa finpartiklarna - googla valfri markduk och kika på maskstorleken - jämför med kornstorleken på silt och lera. Öppet mål!

För det andra är ju kulorna i skivan så små att om man ser till meniskvinkel och beräknar kapillär stighöjd på samma sätt som för ett stenmaterial så blir stighöjden i runda slängar en decimeter. Kapillär kortslutning mellan vägg och jord!

För det tredje består skivan av expanderad politstyren ("frigolit") vilket åtminstone vad jag lärt mig är mindre bra under mark.

Ingen kapillärbrytning, särskilt inte efter det att finpartiklar perkolerat in i skivan, dålig isolering - särskilt efter uppfuktning då frigoliten tagit åt sig fukt såväl i mikro- som makroporer.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag själv mer och mer börjat tvivla på användning av Pordrän/Isodrän/Superdrän för i alla fall källarväggs isolering. (Kan återkomma till det.)

När det gäller filterduken/markduken tror jag inte du kan göra ett sådant lätt antagande som att ta maskstorlek kontra partikelstorlek för silt och lera. Jag har varit/är involverad i ett par projekt som håller på med rening av processvatten där man använder filterduk för just att skilja bort olika partiklar och fiber innan vattnet går ut ur anläggningen. Det som händer är att uppbyggnad av ett tätande lager sker successivt som det sker ett flöde genom duken. Därför måste man hela tiden renspola med delar av det renade vattnet.
I fallet med duk i jord har man samma sak då det utanför duken finns partiklar alltifrån de minsta möjliga till stora stenar.
Efter ett tag så har du byggt upp ett helt tätt skikt som hindrar även små partiklar att passera, så detta tror jag inte är ett större problem om man väljer bra duk lämplig för ändamålet.
Såsom du ser på det i ditt inlägg förutsätter det att du har vatten med enbart partiklar mindre än maskstorleken i duken men så är det långt ifrån i verkligheten.

Vad avser polystyren så tror jag att man idag har rätt bra koll på detta och jag tror att man kan producera polystyren som klarar att vara utsatt för både tryck och vatten konstant. Jag har sett ett antal betongpontonbryggor som legat i vatten mycket länge och när vi sågat ner flytkropparna för att undersöka dessa har dom varit fina förutom i ytan som varit direkt exponerad. Det som man ibland har sett är att vissa av äldre typ faktiskt har varit som svampar. Men det verkar vara mer fråga om dålig kvalitet än ett generellt problem.
Jag ser nästan dagligen betongkonstruktioner med frigolit som isolering eller fyllnadsmaterial och det jag ibland undrar över är att när man trycker på frigoliten så verkar samma kvalitet kännas lite olika beroende på leverans. Men jag tror nog att materialet i sig fungerar om man väljer bra leverantör och en bra kvalitet. Jackon brukar ha hyfsad kvalitet på sina produkter men jag vet faktiskt inte exakt hur Superdrän är i kvalitén .

Så farhågorna med att fylla skivorna med fina partiklar kan ganska säkert undvikas med bra duk och eventuell fukt upptagningen är nog faktisk mycket marginell.

Men jag skulle idag inte själv välja denna typ av skiva för källarväggar utan idag förordar jag personligen Platon med med vanliga markskivor av frigolit om det skall isoleras. (Kapillärbrytande tvättad makadam skall man inte heller förkasta för det är ett säkert material som garanterat håller i många år.)
 
När det gäller duken och maskstorlek et cetera: Precis det du skriver sker ju och duken bildar med tiden ett ganska ogenomsläppligt skikt men då är redan Jackonskivorna förorenade med finpartiklar och är inte längre kapillärbrytande.

Att cellplasten håller sig hyfsat "torr" beror i son tur på temperaturgradienten som ger drivkraft för fuktvandring mot den kalla sidan men blir de blöta på grund av sugande siltmaterial försämras också den egenskapen.
 
Hur förorenade skivorna blir är nog mycket upp till dukkvalitén. Jag tror inte att det är så problematiskt som du befarar.

Att frigoliten/cellplasten håller sig torr beror på hur bra kvalitet och hur pass väl slutna celler det finns i materialet. Om du använder cellplast av dålig kvalitet kan du mycket väl få vatteninträngning materialet. Men med dagens kvalitet på cellplast med slutna celler så kommer detta inte att ske och materialet håller sig torrt av andra orsaker än den du anger.
 
Detta stärker mig i min uppfattning att använda typ platon-system den dagen jag ska dränera.
Kanske tom gammal klassisk tjära/asfalt kan visa sig överlägset när vi tittar i backspegeln om 30 år.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Oceanis:
Du har väl sett hur markduken ser ut när den ligger i gyttja på byggena? Vattnet som liknar chokladmjölk förorenar skivorna på nolltid eftersom buffertzonen inte är mer än 100 mm.

Yt och markvatten vandrar inte rakt nedåt utan förflyttar sig i lika stor utsträckning i sidled.

När fritt vatten når väggen spelar det ingen roll att enskilda plastpartiklar i skivan har en sluten yta.

Det krävs oerhört lite vatten för att fuktmätta den väldigt lilla volym luft som ligger i gränsskiktet mot väggen. Du kan ju roa dig med att räkna på det.

Luften närmast väggen kommer alltså att hållas fuktmättad eftersom silt i porsystemet genom kapillärverkan ständigt kommer att leda in nytt fritt vatten.

Med fuktmättad miljö utanför väggen saknas då också drivkraft för fukt utåt i konstruktionen.

Källaren blir möjligen varmare och torrare till en början men livslängden på en dylik åtgärd lämnar en del att önska när man ser till den arbetsinsats och materialkostnad som krävs.

Jag har mässat om detta i flera år här - men för de som går i dräneringstankar säger jag det igen - satsa på System Platon eller Icopals motsvarighet med isolering av extruderad cellplast och ett dränerande skikt av makadam eller singel med utanpåliggande fiberduk.
 
Det är intressant för vi har ju precis samma uppfattning om problemet. Dvs skall man nå bra resultat så är Platon tillsammans med markskivor av cellplast och makadam det jag precis som du förordar.
Detta är vad jag rekommenderar när jag får bestämma men så är det inte ju tyvärr inte alltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.