Jag har ett garage som är ca 6,2 x 5,0 meter invändigt, med takstolarna c-c 1200 på tvären, dvs från långsida till långsida.
Jag skulle vilja ha tips på lättmonterat innertak, förslagsvis som går att montera direkt på takstolarna, som jag sedan ska ha isolering på.
Det finns ju dessvärre ingen råspont som är 6,2 meter lång... Alternativet är väl någon form av ändspont, 17x95 som jag då kan skarva emellan takstolarna. Eller alternativt ett spontat massivt furugolv i dimension 15x112 från Byggmax för 100 kr/m[SUP]2[/SUP]?
Finns det några styva skivor som kan monteras med c-c 1200?

Tack!
 
Mikael_L
Tja, mitt tips är i första hand ändspontat råspont, eller någon annan spontat panel.
Det går ju också att skarva på takstolen eller med en lite brädlapp ovanför skarven.

Sen kan jag tycka att kvalitetsplywood borde kunna klara sig utan att hänga ner alltför mycket mellan takstolarna.
Kanske 15mm sådan.
Men det blir inte så billigt, då kan du lika gärna glesa och sen sätta något annat.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
OSB - är det stabilt? Måtten passar ju iallafall. Om du kapar skivorna till 2400 mm så kan du skarva dem över takstolarna. Du får sätta kortlingar mellan takstolarna som du kan skarva sidorna i så borde du slippa glipor där.
 
12 mm byggplywood funkar i två av min garage.

Protte
 
prototypen skrev:
12 mm byggplywood funkar i två av min garage.
Utan andra reglar än takstolar med c-c 1200?
 
  • Gilla
Eiric
  • Laddar…
Varför gör du inte som man brukar?
Dvs sätter plast, glesläkt (28x57) med CC 30cm och sedan takgips (uppifrån räknat).

/Gojan
 
Fast utan plast då förstås om inte garaget alltid är uppvärmt.
 
Mikael_L skrev:
Tja, mitt tips är i första hand ändspontat råspont, eller någon annan spontat panel.
Det går ju också att skarva på takstolen eller med en lite brädlapp ovanför skarven.

Sen kan jag tycka att kvalitetsplywood borde kunna klara sig utan att hänga ner alltför mycket mellan takstolarna.
Kanske 15mm sådan.
Men det blir inte så billigt, då kan du lika gärna glesa och sen sätta något annat.
Instämmer med Mikael_L

Råspont!
Enkelt att montera.
Behöver inte ens vara ändspontat för att kunna skarvas mellan takstolarna, belastningen är ju nästan noll.
Bara lite isolering kanske.
Men tag 22 mm. Prisskillnaden mot 17 mm är väldigt liten.

Sen har en del brädgårdar olika slags "ekonomipanel" i större bredder som kan bli snabbare att sätta upp.
 
En fördel med plywood tillsammans med en gips att det nästan är lika brandhärdigt som dubbelgips enligt min byggnadskonstruktör
 
Någon som har en bild på garagetak med Råspont?
Vore kul att se hur det ser ut!
Står i samma val som TS
 
  • Gilla
UMB
  • Laddar…
Här kommer några blandade exempel.

Först en finsågad panel 120x13 mm som jag har i taket i ett litet stall.
DSCF3214 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så en panel som jag håller på att sätta upp i snickarboden i garaget 190x18 mm. Har visst utgått nu.
DSCF3221 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser råsponten ut underifrån på min förrådsvind
DSCF3222 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev kanske lite dåliga bilder nu i augustinatten.

Men varför inte gå till närmaste brädgård och titta?
De brukar sätta upp nån kvadratmeter som smakprov så man kan bilda sig en egen uppfattning.
 
  • DSCF3221.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det såg bra ut!!
Då finns det lite alternativ ändå om man vill sätta innetaket under takstolarna!
 
JoakimJohansson skrev:
Det såg bra ut!!
Då finns det lite alternativ ändå om man vill sätta innetaket under takstolarna!
Visst gör det det!

Att sätta tråkiga gipsskivor är ett tecken på bristande fantasi och andefattigdom ;)

Vi har mycket trä i vårt nya hus, både i golv, väggar och tak.

Och det är roligt när det kommer nya besökare och säger att det luktar så gott inne.
Själv känner man det ju knappt efter några år.
 
Mikael_L
prototypen skrev:
En fördel med plywood tillsammans med en gips att det nästan är lika brandhärdigt som dubbelgips enligt min byggnadskonstruktör
Stämmer bra det. Båda håller brandklass IE30.
edit: (Och det funkar lika bra med t.ex. 12mm spånskiva, eller 11mm OSB tillsammans med gips).

KnockOnWood skrev:
Att sätta tråkiga gipsskivor är ett tecken på bristande fantasi och andefattigdom ;)
Eller så är det ett tecken på att man:
1. Bara önskade ett slätt målat tak, som är lättare att rengöra.
2. Att det krävdes pga kraven för egen brandcell
3. Att man vuxit upp i fulfuru-helvete som barn och sedan dess aldrig varit speciellt sugen på naket trä i tak och väggar.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
3. Att man vuxit upp i fulfuru-helvete som barn och sedan dess aldrig varit speciellt sugen på naket trä i tak och väggar.
Just det.
vitt tak gör så mycket åt rymden, vi håller på att sanera bort furutaken.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.