Hej!

Frågan kanske låter lite korkad men då jag för första gången gett mig på att ta in en hantverkare för att fixa i min lägenhet som skall renoveras.

Jag är i första stadiet och var rekommenderad en hantverkare som var duktig. Jobbet som skall utföras var att sätta in nytt golv i lägenheten (som jag själv skaffar) , öppna upp en vägg mellan kök och vardagsrum och försluta en dörröppning.

Detta beräknades till att ta 14 dagar varpå man jobbade 2 man. Jag vet inte hur många timmar dagen det snackades om men jag fick en uppfattning om att det skulle ta rätt lång tid (ca 110 timmar). För detta räknade han att det skulle kosta ca 100 000kr innan ROT.

Själv så tycker jag det låter rätt mycket för något som jag inte anser vara speciellt mycket jobb.
Det är därför jag frågar.

Vad är det som tar lång tid? Vad är det som kostar som man kanske inte tänker på? Visserligen var det lite höftat och självklart ska jag ta in fler offerter men jag fick migsjälv en liten chock bara. Kanske är det jag som är orimlig.

MvH Max
 
D09
Låter väldigt högt...

Gjorde ett liknande jobb i min gamla lägenhet.

Dvs rev en lång vägg mellan kök, v rum
Stängde en mellan hall / kök.
Klinkers hall, dekorsten i hall + v rum samt skjutgarderober i hall

La inga 28 * 8 där.
Kanske en 10 dagar totalt

Fördyrande kan vara

trapphus utan hiss.
Lös det genom att fixa materialet - slänga rivnings mtr

Dyra materialval

Orimligt hög timpeng

Kan du tänka dig att riva själv ?
( slägga, kofot, hammare o massa sopsäckar )

Hur hanterar ni ev extrajobb?
Skriftligt / redovisad timpeng?
Hur hanterar ni ev förseningar?
T ex viten
Har du fått ok från brf föreningen?

Tips

Det är inga konstiga jobb ( om jag inte missat något )

Nu har du möjlighet att spara en maaassa pengar och lära dig ännu mer :) gör jobbet själv :)

( rör inte elen och vvs )
 
Redigerat:
Det lät som väldigt lång tid för det jobbet. Men vi vet inte allt. Hur stor är lägenheten, t.ex.? Om du skickar lite bilder och en mer detaljerad beskrivning så blir det lättare att avgöra.
 
Fråga två hantverkare till så för du en uppfattning om rimligheten i erbjudandet. Se till att ni använder hantverkaravtalet, finns att hämta på konsumentverkets hemsida.
 
Mikael_L
Intressant att h*n höftade till en uppskattning som landar precis på max ROT-avdrag.
En liten reflexion jag gör ...


Annars.
Lägga golv. 1-2 dagar. (Och det ska vara satans mycket golv, eller svårlagt golv, eller svårlagt utrymme om det ska 2 dagar för 2 man!)
Sätta igen en dörröppning 1 dag.
Ta upp dörröppning, tja detta kan ta ganska lång tid, beroende på material i väggen och vad man stöter på.
El, vatten, vent och bärande vägg, betongvägg osv är saker som kan krångla till det väldans.
Men 1 - 3 dagar får jag väl gissa på.

Och så en dag för att starta och komma igång (ta in maskiner och material) samt städning och avslutning.


Sen vet jag inte hur mycket finish det ska göras. Ska det vara målat/tapetserat klart, eller klar yta för detta, eller spackeljobb osv kvar?

Så jag gissar alltså på 4 - 7 dagar för två man.
(Och det känns inte som glädjekalkylerande om det inte finns något besvärligt där som vi inte vet)
Och att t.ex. sätta igen en dörröppning kan förvisso en duktig gubbe (inte jag, alltså ;)) klara av ensam på 2-3 timmar också. Om det är perfekta förhållanden och allt material på plats redan.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Sju dagar låter mer rimlig. Hade varit bra att veta vad det är för väggar
 
7 dagar x 2 man x 8h = 112h * 500kr/h = 56000:- före ROT / 28000:- efter ROT.

Det tycker jag är absolut max, om det inte är något extraordinärt så är kanske runt 5 dagar mer rimligt.
Hade absolut inte betalt en krona mer än ovanstående för arbetet!
 
Tack för all info!
Jag tror att det från början iofs var inräknat att av allt detta skulle jag inte göra något själv. Men såklart i efterhand så tänker jag ju riva upp golvet och så mycket annat som möjligt själv. Det är möjligen det som skulle ta tid.

När det gäller väggen så tror jag inte jag vågar göra det själv. Tror dock inte det är något komplicerat med den dock eftersom det verkar vara en gipsvägg bara. Tanken är alltså att riva från golv till tak hela vägen. När det gäller el osv i väggen har jag även svårt att tro att det skulle vara mycket där också. Då det bara är eluttag på båda sidor + en strömbrytare men den ligger vid kanten i vardagsrummet på utan som inte skall rivas.
Men det är ju klart att det kan finns hinder där men tror inte det. Väggen skall förövrigt inte vara bärande.

När det gäller att lägga golvet så kanske det är lite jobbigare... Tror egentligen inte planlösningen är speciellt komplicerad men jag vill ha ett "flytande" golv dvs helst helt utan trösklar. Här är en bild på hur lägenheten ser ut:

Planritning basungatan 34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller att täppa igen dörröppningen så funderar jag på om det är något man kan göra själv? Vad skulle man då behöva och är det något som kan gå väldigt snett? Jag har i dagsläget inga verktyg men har möjlighet att låna det mesta som inte är specialverktyg.

28000kr efter ROT är förövrigt i de slängorna som jag hade hoppats att det skulle kosta men jag inser att själva rivningsjobbet nog är det som faktiskt tar längst tid men det kan jag som sagt fixa själv.

Själv har jag tummen mitt i handen men har ett par personer som är lite händigare. Så om det är något man absolut kan fixa själv så klart att jag hellre sparar en peng på att göra så. Dock är jag väldigt mån med att inget blir dåligt gjort så om det är något avancerat så låter jag nog hellre en hantverkare göra det.

Finns förövrigt en liten hiss till lägenheten som nog kan ta det mesta jag kan tänka mig att den skulle behövas till.

Tack för hjälpen

MvH Max
 
Varför skulle det behövas två man öht? ....finns knappast att göra för 2st utan att en sitter och tittar....
Ta kontakt med flera snickare och fråga hur dom tänkt lösa dina problem...då får du kanske en känsla för hur omständliga han/hon är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.