Till att börja med så undrar jag hur man ska skarva en LED-strip.

När elektrikern var här så klippte vi till en bit som var 3,4 meter, och en som var 1 meter lång, utav en 5meters-längd.
Dessa två bitar sitter nu en meter isär och har seriekopplats.

Det som blev kvar var 3 stycken småbitar, efterom det inte blev exakt klippt från början.
Dessa småbitar har jag kommit på att jag nu vill använda i samma "slinga".

När jag lött ihop dem (se bild för att se en skarv) så kom jag på att jag nu parallellkopplat småbitarna.... jag satte ihop bitarna såsom de sitter innan man klipper isär dem (+ mot + & - mot -).
LED-strip_skarv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För mej verkade det logiskt att sätta ihop dem så, men sen började jag fundera på varför vi inte kopplade så när vi satte ihop de längre slingorna.....
Vad är det jag missar? Vad är rätt och vad är fel.... och varför?


Min andra fråga gäller hur man ska tänka när man ställer dip-switcharna på LED-drivern. Det var första gången elektrikern kopplade in en LED-strip och han tyckte vi skulle låta dip-switcharna stå som de gjorde från fabrik.
LED-strippen har en effekt på 4,8 Watt per meter. Just nu används 4,4 meter, men jag hoppas att kunna ha alla 5 meterna inkopplade snart.

Ska man lägga sig över eller under LED-listens effekt när man kollar i tabellen? Varför är det i övre delen av tabellen specat strömstyrka och i den undre spänning?
LED-driver.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Drivern är felinställd, ställ switcharna enligt 12V eller 24V, beroende på vad du har för strip (jag kan ana att det står 12V på ett ställe på stripen)
Dessutom lämnar den inte tillräckligt med effekt till 5m.
 
Verkar som om din "elektriker" inte haft en aning om vad han gjort här. Striparna skall paralellkopplas (möjligen med undantaget om dom är precis lika långa, då kan du köra dubbla spänningen och seriekoppla) och matas med konstantspänning!
 
Tack för svar. :)

Kan jag anta att jag lött ihop de tre små-stripparna till en på ett korrekt sätt alltså!?!

För att försvara elektrikern så kan jag säga att det var elgrossisten som sa att han skulle ha dessa grejer och att det skulle seriekopplas. Förutom att han inte har någon erfarenhet av detta så har jag fullt förtroende för honom, så jag vill helst inte ta hit en ny elektriker.

Hur vet jag vilken driver jag ska ha då? Det står ju "Max 25W" på den och 4,8W/m x 5m = 24W

Kan vi ha skadat något när vi kopplat som vi gjort?
När jag parallellkopplat LED-stripparna (vilket jag antar att jag får göra själv eftersom det är 12 Volt), och om nödvändigt fått en kraftigare driver installerad, hur vet jag då hur dip-switcharna ska stå?
 
Redigerat:
Hur dip-switcharna ska stå samt vilken max-belastning som gäller för respektive läge står ju i tabellen på drivdonet (syns på din bild). Gissningsvis har du en 12V slinga, men det får du kontrollera!
 
Precis, det är en 12V-slinga.
Ställer jag den på 12V så står det ju 10W på samma rad... var det detta snaggletooth såg när han påpekade att drivern inte lämnar tillräckligt med effekt?!?

Pillar jag däremot switch 5 & 6 till ON så ska den ju lämna 25W.... detta är ju mer än vad slingan är specad för, så skulle det då leda till att slingan skadas om den ställs i detta läge?

Just nu har jag fel strömbrytare för att kunna dimma, men när elektrikern kommer och byter den så ska han även koppla in dimmerfunkitonen..... fungerar den oavsett vilket läge dip-switcharna står i?
 
Redigerat:
Endast inställningen för 12V är aktuellt för din del, och då lämnar den bara 10W.
25W gäller endast vid 700mA, vilket din strip inte är avsedd för.
Dimmerfunktionen är lika oavsett inställning.
 
Tack för hjälpen! :)

Är det något som riskerar att ta skada om jag fortsätter använda belysningen med aktuell inställning fram tills att jag kan få drivern utbytt?
 
Som det är nu trycker drivern ut 350mA, men så länge hela slingan är ansluten är det ingen fara, men skulle du ansluta t.e.x. <1m, finns det nog risk för haveri på stripen.
 
Okej!
Nästa fråga. Kan jag löda om kontakterna så slingorna blir parallellkopplade och köra vidare med drivern som den är inställd nu, eller bör jag vänta med det tills jag fått en ny driver?
 
Har du någon länk till stripen? Den kanske har alternativa inkopplingssätt som vi inte vet om.
 
Jag tog och ringde till Hidealite.
Mycket riktigt så var det fel driver som påpekats.

Hidealite rekommenderade samma driver som snaggletooth länkade till längre upp.
LED-stripparna skall parallellkopplas.

Tack för hjälpen! :)
 
snaggletooth skrev:
Den här är betydligt lämpligare att driva 12V-strip med [länk]

E-nr. 79 844 42
Ja, tyvärr! Tänk vad enkelt det hade varit om det hade gått att kräma ur mer ur jolly-donen! :/

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.