Hej,

Jag håller på och klurar på elen i snickarboden och funderar på om någon på forumet känner till ifall det finns 380v CEE uttag som dessuton har 3 st 230v schuko, där de tre schukouttagen ligger på olika faser? Det finns ju med ett 380v CEE och ett 230v shuko, men kan inte hitta något med tre schuko ... Inte finns det någon elteknisk anledning till att det inte skulle funka?

Jag tänker något i stil med en byggcentral, som inte behöver vara avsäkrad och tänkt för fast instalation (och inte kostar tusentals kronor). Den ska avsäkras med en trepolig 16A säkring i centralen. Det optimala vore om uttagen hade separata säkerhetsbrytare så man inte behöver plugga ur fräs och klyvsåg vid kutter/klingbyte, men det är nog att hoppas på för mycket.

Tacksam för ideer!

/
 
Varför inte bara dra fram trefas + så många schucko du behöver.
Det finns CEEstickpropp till tre stycken schucko men inte direkt på väggen.

Dra ur sladden är den ABSOLUT bästa säkerhetsbrytaren, men byter man stål som man byter skjorta så kan det bli lite jobbigt .

Protte
 
Har inte sett något sådant. Tre shucko tar ju mer plats än det finns på ett 3fas uttag.
Då blir det en bodcentral, egenligen en byggcentral men fast installerat.

Men det bygger man enkelare med tre olika uttagsbunnar och en kopplingsdosa, samt ett eller flera 3fas uttag.
Sålänge säkringen är 3fas, så den bryter alla faser! JFB utgår jag från att du ska ha ;)
 
Hej,

Jo min första tanke var dosa, tre shuko, ett CEE och någon eller några säkerhetsbrytare. Det blir bara så jäkla mycket prylar och kabel och klamer på väggen över bänken, det, hade varit smidigare med allt i en kappsling.. Och så blir det rätt dyrt innan det är klart, om man ska ha vettiga grejor, jag hittade ett CEE + shuko för 180 kr, tänkte att ett CEE + 3x schuko inte borde kosta mer än det dubbla, även om det går åt en lite större låda.

Bodcentral är ett begrepp jag aldrig hört, jag ska söka på det och se vad jag kan hitta, det kanske kan vara något. Jag har nog sett sådana monterade när jag tänker efter.


Jo, JFB sitter i centralen så det är lugnt. , Och ja endel kutterbyten blir det. När man gör fogar kan det lätt blit 8-10 byten i timen (klantigt gjorda jiggar?) och då får man bita sig i tungan för att inte slarva med urpluggningen efter ett tag ...

/
 
Kom ihåg att du måste ha trepolig säkring (dvärgbrytare) om du skall ha kombinationsuttag vare sig det är en eller tre enfasuttag. JFB enbart hjälper lite, men räcker inte för alla felfall. Se http://www.elektriskanamnden.nu/information/faktablad_2/kombiuttag för en förklaring av precis varför det kan bli farligt om du inte har det.
 
Garo har fina uttagsboxar som kanske kan passa dig.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Kom ihåg att du måste ha trepolig säkring (dvärgbrytare) om du skall ha kombinationsuttag vare sig det är en eller tre enfasuttag. JFB enbart hjälper lite, men räcker inte för alla felfall. Se [länk] för en förklaring av precis varför det kan bli farligt om du inte har det.
Frågan är hur mycket det hjälper med 3 polig C automatsäkring på 16 A i en bostad när huvudsäkringarna är t.ex 20 A diazed och ingen selektivet föreligger vid kortslutning. Det är en stor skillnad i en industri där matande säkring kanske är 63 A
 
Container central...
 
Den här centralen kanske? http://www.malmbergshome.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=1991217

Sätt upp ett 3-fasuttag, sätt upp centralen på väggen (brukar finnas utvändiga skruvhål i handtaget) och anslut den med en kort bit förlängningskabel.

Garo har en serie med centraler för mer fast installation, G-box, men de kostar skjortan.
 
R_F skrev:
Hej,

. Det blir bara så jäkla mycket prylar och kabel och klamer på väggen över bänken, det, hade varit smidigare med allt i en kappsling.. Och så blir det rätt dyrt innan det är klart, om man ska ha vettiga grejor, jag hittade ett CEE + shuko för 180 kr, tänkte att ett CEE + 3x schuko inte borde kosta mer än det dubbla, även om det går åt en lite större låda.
/
Gillar man inte kabel och klammer så skaffar man kabelkanaler och hivar in hela kabelhärvan och smäller på locket.

MEN vad behöver du TRE 16A schucko till?
Skulle det inte räcka med ett kombiuttag och en enfasgrupp till flera uttag.
Det kan vara svårt att köra flera maskiner samtidigt och nyttja all denna ström.
Om du förklarar vilka maskiner du har och vad du gör kanske det går att få ordning på denna kabelhärva.

Skillnaden att dra ur kabeln och slå av säkerhetsbrytaren förstår jag inte heller, det gäller att komma ihåg.

Protte

PS tänk också på att en trepolig säkring är mycket dyrare än tre säkringar
 
Redigerat:
Tack för alla förslag,och tack för länken om trepoliig brytare. Jag kände till att det krävs trepolig brytare för kombi uttag (måste läst det någonstans), men har egentligen aldrig funderat över varför, alltid bra med förklaringar. Är inte så förtjust i trefasgrupper som säkras med tre enpoliga brytare överhuvudtaget. Att sedan entrepolig brytare kostar typ 8x mer än en enpolig är ju lite irriterande.


Jag har hittat några byggcentraler på elbutik som jag nog kör med, och det lutar åt antingen


http://www.elbutik.nu/product.html/brukscentral-16a-42?category_id=1895

eller 16A versionen av http://www.elbutik.nu/product.html/byggcentral-16a-3?category_id=1895


Någon som har erfarenhet av någon av dessa, spontant ser Garon mindre plastig ut (dvs på bilden), men inte lätt att veta från ett foto. Garo centralen har ju säkringaroch JFB, som jag inte behöver här egentligen, men för samma pris så skadar det ju inte.

Hade tänkt mig något fast instalerat, men det spelar ju egentligen ingen roll i en bod. Annars är ju

http://www.elbutik.nu/product.html/garo-g-box-uttagslada-00103---jfb?category_id=1895 läcker,men lite väl mycket över min budget...
 
Det jag kör är en spånsug (en billig enfas som egentligen är en förvuxen grovdamsug, den är på 2.8 kw). Den går då samtidigt som handöverfrös (2kw 1 fas) eller klyvsåg (2.3 kw 1 fas) eller (hyvel 4 kw 3 fas). Så egentligen är det max 2 tunga enfaslaster samtidigt, alt en 3-fas och en 1-fas last. Ibland går också en mindre avfuktare kontinueligt, men den drar nog inte så mycket (mins inte hur mycket). Sedan är det mindre handmaskiner, men de går ju aldrig samtidigt som fräs såg osv. Värmen ska gå på en egen grupp (el-element).
 
Ta bort intaget, sätt dit en plastplatta med en förskruvning så ser den mera fast installerad ut.

Protte
 
Men då är det nästan som hos mig.
Sätt en enfasgrupp enbart för spånsugen (med ett enkeluttag) och en grupp med flera uttag för övriga maskiner.
Trefasen blir ju självklar.
Med bod/byggcentraler så kommer alla uttag på samma ställe och det blir skarvsladdar lite hit och dit.

Protte
 
Krav på jfb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.