Vi anlitar en mindre byggfirma från annan ort till att bygga vårt hus.
De verkar inte ha så bra koll på "papper" efter vad vi förstått. Men det är väl inget ovanligt iofs..
Hur fungerar det när man ska skriva kontrakt över sådana saker som, deras boende under byggtiden, traktamente osv. Ska vi stå för det? Känns lite märkligt. Det kommer att kosta en hel del i så fall..

 
Boende och traktamente är något som snickarna får ordna bäst dem vill, det är inte ditt bekymmer så till vida ni inte avtalat om det.
Du betalar firman för de timmar de arbetar och hur de sedan ordnar löner, boende, traktamente och sådant med sina anställda är deras problem.

Är det ni som ANSTÄLLER snickarna så är det andra villkor.
 
Det är Vi som anställer byggarna. Vad gäller?
 
Anställer ni de enskilda snickarna i eget bolag, har de inte F-skatt?
Annars är resor, logi och traktamente en förhandlingsfråga när man anlitar ett företag. Ingår oftast i priset men kan också ligga externt. I vilket fall får ni ju stå för fiolerna i slutändan.
 
MatildaSofia skrev:
Det är Vi som anställer byggarna.
Undvik detta upplägg om ni inte vill ha bekymmer. Facket kommer att hänga på er dörr innan ni har hunnit öppna den. :p
Skicka i stället ut offertförfrågningar till ett stort antal byggfirmor och låt dom vara arbetsgivare. ;)
 
Oj..vad har jag nu startat...inser nu att jag kanske inte vet vad jag talar om. Hoppas inte brorsan ser denna tråd.. :-X
Vi anlitar en byggfirma och dom anlitar resten..

Godnatt!  :p
 
MatildaSofia skrev:
Vi anlitar en byggfirma och dom anlitar resten..
...och då fixar de också boendet. Tyvärr är det lätt att förvilla sig i termer som man inte är van vid. ;)
 
Klart ni får betala resor mm företagen brukar självklart räkna in det i anbuden så i slutändan så har ni betalat ändå. Vill ni inte stå för dom utgifterna killarna har rätt till så anlita ett företag på orten.


Traktamente 300kr/dag
Resor 17kr milen

Bra koll på papper ??? låter inte så seriöst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.