Har tittat på ett objekt som är idag ett större hus på 280 plus Biarea: 180 m².
Är ett stort renoveringsobjekt till hus men jag funderar på att köpa det och istället göra det till hyreshus. Funderar på att köpa det för 600tkr och kanske lägga på 600tkr för att renovera och skapa 3-4 lägenheter

Måste man ansöka om bygglov m.m? Jag kommer inte ändra något utvändigt utan bara slå upp väggar invändigt. Måste man bygga enligt olika bandskydd(Brandskydds celler)

När man bygger om befintliga hus måste man då ta hänsyn till handikapps anpassningar som när man bygger nytt? Jag kommer ju inte byggaut utan bara renovera.

Dock står det i annonsen att det kan användas som vandrarhem och klassas som
Skattetal: Mantal. 1/320.

Det innebär ju att det är ett hyreshus och inte ett vanligt hus?

 
När man bygger om så gäller dom nya reglerna och bygglov krävs.
Brandindelningen är inga stora problem. Väggen ska klara brand i 60 min och då räcker det med gips, 70mm stenull, regel 70mm, och gips så klarar den klassningen.

Det är värre med handikapsanpassningen. Men lättast är att kolla med din kommun.
 
OpiMaza
Mitt råd är att lägga lite pengar på en byggkonsult/arkitekt som kan hjälpa dig.
 
Fredrik W skrev:
Måste man ansöka om bygglov m.m? Jag kommer inte ändra något utvändigt utan bara slå upp väggar invändigt. Måste man bygga enligt olika bandskydd(Brandskydds celler)

Åtgärden är bygglovspliktig. och byggnaden måste i sitt nya skicka följa gällande bestämmelser om exempelvis säkerhet. Börja med att kolla om fastigheten berörs av någon detaljplan (eller äldre områdesplan).
Om planbestämmelser föreskriver att byggnaden används som "vandrarhem" räcker det inte med bygglov.
Då måste du driva igenom ny detaljplan.

Fredrik W skrev:
När man bygger om befintliga hus måste man då ta hänsyn till handikapps anpassningar som när man bygger nytt? Jag kommer ju inte bygga ut utan bara renovera.
Eftersom åtgärden förändrar fastighetens användning och kräver bygglov kommer bygglovsmyndigheten att ställa samma krav för tillgänglighet som vid nyproduktion.

Fredrik W skrev:
Dock står det i annonsen att det kan användas som vandrarhem och klassas som Skattetal: Mantal. 1/320. Det innebär ju att det är ett hyreshus och inte ett vanligt hus?
Skattetalet är helt irrelevant vid bygglovsprövning. Att mäklaren påstår att huset "kan användas som vandrarhem" ingår i din undersökningsplikt att själv kolla. Även om nuvarande ägare faktiskt driver vandrarhem kan han mycket väl göra det i strid med lagar och bestämmelser och utan de tillstånd som behövs.

Även om huset faktiskt används som vandrarhem krävs bygglov för att inreda separata lägenheter. Däremot skulle du kanske kunna slira på begreppen i din bygglovsansökan och undvika eventuellt krav på planändring genom att fortsätta driva stället som vandrarhem. Men då måste du kunna visa att åtgärderna är ändamålsenliga för fortsatt "markanvändning". Du ska isåfall vara medveten om att fastigheten byter användning den dag du hyr ut någon lägenhet med vanligt hyreskontrakt. Detta kräver bygglov.
 
Tack för bra och snabba svar. Har pratat med kommunen och fått input om detaljplan och bygglov. de var lite defust då huset är byggt 1989 och klassat som bostadshus och handelshus. Andra regler på den tiden.

Angående brandklassning. Måste man även isolera mellan tak och golv då det är två plan?

Om man på sikt skulle vilja bygga om delar av källaren till en 1:a så nämnde kommunen att det beror på hur mycket ljus insläpp som finns i källaren? Finns de något enkelt sätt att räkna ljusinsläppet på?
 
Mellan våningar brukar inte vara några problem men läs mer på boverkets hemsida så ser du vad som gäller.
 
Om det är kommunalt VA kan du behöva betala en större anläggningsavgift iom att det blir flera lägenheter...
 
ja kolla vad lägenhetsavgifterna är, kan skilja nått enormt, i min kommun kostar det ca 30.000:-/lgh
kolla även vad det är för krav på ventilation, kan också dra iväg om det måste byggas ett fläktrum
 
All input ät bra..

Kanske blir billigare att köpa ett gammalt hyreshus och renovera det?

Något som jag tror blir segt/tråkigt är att man nog måste byta ut de charmiga dörrarna då jag har svårt att tro de kvalificerar dagens brandkrav.
dörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det trä rätt igenom så kanske dom klarar det. Beroende på hur tjock den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.