Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

vi har satt en ligusterhäck framför huset och den tog sig bra och snabbt. Tre plantor dog dock fullständigt och vartefter har vi förstått att det är grannarnas golden retriever som brukar stanna till och lyfta på benet där. Ska sägas att det är en avlägsen granne. Vi har vänligt bett honom att styra bort hunden från vår mur och häck men han menar att det finns ingen lag på att hundar inte får kissa var de vill. En annan granne har tipsat mig om elektrisk plåt men det tycker jag är synd om hunden. Så undrar om dt finns annat tips som gör vår häck mindre attraktiv som hundtoalett?

Buggaren
 
Om hunden är kopplad ska husse eller matte se till så jycken inte märker revir eller kissar på olämpliga ställen.
Det är snarast hundägaren som ska ha lite el i sig.;)
Hunden vet ju inte om att det är fel att kissa på era plantor.
Sätt upp en skylt att dom inte får rasta sina hundar mot eran tomt.
Har ni tur så kissar hunden på skylten i stället om nu inte husse o matte fattar vinken.
 
Din granne har fel! Om det är otvivelaktigt att hunden kissat sönder dina buskar så är detta ett lagbrott och hundägaren har ett skadeansvar!
 
BigR
Spraya med Tabasco blandat med vatten. Upprepas efter varje regn.
 
Det är helt sjukt att människor kan resonera att "det finns ingen lag mot det, så då tänker jag göra det" när man ombeds sluta med något som inte är mista problematiskt. Det kallas att vara ohyfsad!
 
  • Gilla
Atom och 6 till
  • Laddar…
Om du klurar lite kanske du kan bygga ihop en siren/tuta med en rörelsevakt som skrämmer skiten ur både grannen och hunden alternativt gömma dig bakom häcken med en hockeytuta.. :)
Funkar inte detta så kan man ju alltid ta till vatten!
Verkar ju inte vara en granne man kan resonera med.
 
  • Gilla
nightlight
  • Laddar…
Håller med om att hundägarens attityd är irriterande, men krävs det inte hiskeliga mängder kiss innan man avlivar en planta? Vi bor vid en mindre väg som är ett naturligt vägval för många hundägare på deras kisspromenader. Jag har inte märkt att något har dött trots i mitt tycke idogt kissande.

Inget annat som kan ha orsakat det plötsliga dödsfallet?

MVH

Anders
 
Jag tror att hunden kan ta dö på plantorna, speciellt om de är små och nyetablerade. urin är ganska starkt.
Konstnären Tage Anderssen pinkar ju på sina konstverk av järn för att de skall rosta snabbare :)
 
Jag har otroligt svårt att tro att det skulle finnas ett samband mellan en Retrievers revirpinkande och tre döda plantor.
 
Förra vintern tog knäcken på många ligusterplantor
 
Min familj hade tidigare en Basset som dödade gräsmattan på sina rastplatser. Det tog inte lång tid förrän gräset gulnade för att sedan vissna. Starka grejjer...

En ultraljudsskrämma kanske kan få hunden på bättre tankar om det är så att husse saknar den sociala kompetens grannskapet kräver.
 
Det är ett ofog med hundägare som inte lär sina jyckar hyfs. Unga ligusterplantor kan säkerligen ta stryk av hanhundars benlyft - annars är liguster en relativt tålig sort (värre är det med thuja som verkligen mår dåligt). Vattna rejält - efter denna torra sommar och den tidigare hårda vintern kan detta vara det största problemet. Om du ersätter de tre döda plantorna med nya kan du täcka just dessa med en provisoriskt enkel fårstängselbit - jyckarna gillar inte att kissa på stålnät om de slipper.

Det är inte så svårt att lära sin hanhund var han får lyfta på benet. I min egen trädgård får han inte förstöra mina buxbomar och annat känsligt och det vet han mycket väl. Detta har alla mina hanhundar lärt sig som valp. Att man stöter på andra hundägare som inte har vett kan man tyvärr inte göra mycket åt. En mindre skylt i början och slutet av häcken är annars det bästa rådet jag kan ge.
 
Jag älskar elstängsel! Det är så fruktansvärt effektivt.

Ett aggregat får man för en tusing, och några meter tråd och några stolpar kostar inte många kronor.
Alla som varit pojkar vet väl hur det är att kissa på ett elstängsel :)
Och särskilt synd om hunden är det inte. Den lär sig snabbt var det är obehagligt att markera.

Om man sätter eltråd längs allmän väg skall man sätta dit en liten markeringsskylt också:

8796645883934_1156567_484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte för hudens skull men för människornas.
 
Redigerat:
Typiskt WT-beteende, att medvetet låta hunden svina ner. På vintern när jag skottat trottoaren så blir det en snövall framför min tomt. Den brukar bli pissgul efter ett par dagar. En och annan skit hittar jag på min gräsmatta på somrarna också. Nästa gång tar jag med tidningen och sätter mig och gör morgontoalett på grannens gräsmatta.
Men om vi nu ska hålla oss till saken, så tror jag att Granngården har något man ska strö/hälla ut, som inte hundarna gillar.
 
Det är grannen det är fel på.

Eftersom det är en avlägsen granne så behöver man inte använda silkesvantarna. Om du ser honom rasta hunden på din buske igen så säg åt honom att han får rasta sin hund någon annan stans. Om han tjafsar som lagligheten igen så säg att det är din tomt, att busken skadas och att det inte på något sätt är lagligt för honom att förstöra dina växter.

Om det upprepas efter det, skicka ett rekommenderat brev till honom där du upprepar samma krav, samt hotar med polisanmälan för skadegörelse och hemfridsbrott, anmälan om att han är olämplig som hundägare och samt skadeståndskrav om det upprepas igen.

Om det ändå fortsätter, krav honom på ersättning (via kronofogde och stämning i tingsrätten) för den förstörda busken och polisanmäl honom. Hänvisa till det tidigare brevet.
 
  • Gilla
mustang71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.