Har nu läst en del trådar om altanskötsel, och det skrivs en del om såpa, olja och vax.
Vår altan byggdes förra och vi har varken oljat in eller skurit med såpa.
Nu vill jag veta om man kan bara låta den vara, trallen blir ju gammal till slut ändå :) , eller måste man ta till olja eller såpa efter ett år, dvs nu. Eller kan man vänta ett år till, eller flera ?

/tony
 
Tror inte att du kan få mycket andra svar än du redan fått i alla dom trådar du redan läst.
Hade det ultimata svaret funnits så hade det inte funnits så många tyckare uttryckt sina åsikter.
 
Känns lite oroande att bara låta altanen vara ett år efter bygget. Vilken färgnyans den får ifall den är obehandlad spelar mindre roll. 'Håller' impregnerad virke mycket bättre med hjälp av olja/såpa så kommer jag behandla, annars låter jag bli, i alla fall i år.
 
Tycker du skall ta o blanda ihop såpa och borsta ut det (om altanen inte behöver rengöras först). Snabbt och enkelt...
Då kan du ta beslutet om såpa eller olja till våren sen.
 
Ska höra med närliggande bygghandel imorgon om grön såpa. Vad jag har förstått så blandas det med vatten, 'moppas' ner på altanen och sen skuras altanen med vanlig borste, sen sköljs det hela bort med vanlig trädgårdsslang? Har också högtryckstvätt hemma.
 
ETonCal skrev:
Ska höra med närliggande bygghandel imorgon om grön såpa. Vad jag har förstått så blandas det med vatten, 'moppas' ner på altanen och sen skuras altanen med vanlig borste, sen sköljs det hela bort med vanlig trädgårdsslang? Har också högtryckstvätt hemma.
Om altanen inte behöver rengöras: Moppa ut det, låt torka
Vid rengöring: häll ut altanrengöring, skura, spola av, moppa ut såpan, låt torka.

Kolla på ÖB efter Grumme grönsåpa då det är talloljan du vill åt, låt inte bygghandlaren lura på dig nån dyrsåpa (eller nån olja, dock min personliga åsikt).

Högtryck utan roterande borste är "big no-no".
 
  • Gilla
ETonCal
  • Laddar…
Tackar tackar, det ska bli kul med lite jobb imorgon :)
 
Och när du ändå håller på kan du välja gulsåpa istället då grönsåpa bara är färgad gulsåpa nuförtiden!
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.