Då börjar altanbygget närma sig men har några funderingar ang bärlinan inne mot huset.

1. Sett att vissa kapar lockbrädan för att få in bärlina och trall mot innerbrädan, ngn speciell anledning, hållfasthet eller bara för utseendet?

2. Hur lång in i regeln bör jag dra Franskskruvarna?

3. Bärlinan blir 6 meter, hur tätt bör jag skruva?
 
Skruva med Essve cutters eller motsv istället för franska, och gör det var väggregel (60cm mao). Dom drar bättre och är lättare att skruva än franska. Finns lite olika tillverkare beroende på var du handlar.
Man brukar ta bort locken för att komma nämre, och för att det kan vara snyggare. Men det gör du som du vill.
Egentligen är det fördel att lämna lite utrymme mellan panel och bärlina, så panelen inte suger fukt.

Tex
http://www.jula.se/traskruv-protect-4-10-pk-302364
 
Ja, fråga dig själv om du verkligen vill ha en bärlina och trall direkt mot fasaden. Det samlas som sagt skräp och fukt som tär hårt på fasaden. Jag rev ifjol en entrétrapp där bärlinan var spikad direkt mot panelen. Panelbrädorna var bara att kassera, så ruttna var de. Även syllen bakom fick jag byta delar av. Övrig panel på andra ställen var kärnfrisk. Jag kommer INTE att sätta någon bärlina direkt mot träfasad, det är då säkert.
 
I alla byggbeskrivningar och referenser på nätet verkar bärlina skruvas fast i huset. Kan man ställa en altan med tak direkt på pelare som sitter i betongplintar istället eller finns risk att det "tippar" ut från huset?
 
Med ordentlig plintgrund så går det bra.
Gräv på djupet och sätt plintar i rätt avstånd så kommer det sitta fint.

Är det platta eller plintgrund på huset?
Hur högt upp på panelen skulle altanen komma?
 
Är det altan med tak blir det lite annat läge, då kan det nog hålla sig torrt nere vid skarven mot väggen.

En annan lösning är ju också att sätta ett bleck vid skarven mellan panel och altandäck, som leder bort vatten från väggen.
 
Redigerat:
Väcker en död tråd, men frågan är aktuell för mig just nu.
Tänkte bara höra om man kan lägga nåt emellan bärlinan och träfasaden, tex syllpapp, sedan täta skarven med silikon eller dylikt?
 
  • Gilla
smedbror
  • Laddar…
Du behöver varken papp eller tätning där.
Om den är regnutsatt så ska det lösas med en plåt istället, samma sätt som man monterar fönster eller dyl.
 
  • Gilla
Gottfries
  • Laddar…
Ok man låter den gå ut från fasaden över trallen ett par cm alltså? Vad kan en sån plåt heta på byggvaruhusen? Jag hittar bara attiraljer till tak. Bärlinan kommer vara ca 10m lång.
 
Pangkaka skrev:
Ok man låter den gå ut från fasaden över trallen ett par cm alltså? Vad kan en sån plåt heta på byggvaruhusen?...
Kolla på fönsterbleck! Här till exempel:
https://www.byggmax.se/fönster/fönsterbleck
 
  • Gilla
Pangkaka
  • Laddar…
Går ju att sätta en liten distans mellan bärlinan och fasaden
 
Reglarna i fasaden sitter med cc60, jag skulle ju kunna sätta distanser där, men ändå så kommer ju trallen gå rätt nära inpå husfasaden där löv och skräp samt studsande regn kan plåga trät. Gissar att enklast blir att köra dikt an samt sätta plåt. Finns någon guide på nätet om hur man fäster nämnda plåt a 10m?
 
  • Gilla
Jospa91
  • Laddar…
Lånar denna tråd. Ska bygga tralldäck med stomme på marken. Undrar om regeln närmast husväggen kan skruvas fast mot fasaden? Tänker på när det regnar så att det inte samlas vatten mellan regel och husvägg som inte rinner ner i jorden under?
 
Se till att allt ligger min 2 cm från huset, inga infästningar i panel eller grund, det blir en plintrad till längs huset, alltanen flytter,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.