Ska placera en 500-liters acktank i jordkällaren vägg i väg med pannrummet. Golvet består av löst grus och jord, ganska torrt. Hade först bara tänkt ställa tanken på en skiva markisolering. Skulle det duga, eller ska jag gjuta 5cm betong? Det handlar i så fall om ca 80 liter betong. Måste underlaget packas på något vis? Jag har bara Gjutit lite under vedspisen förut, det var kul och blev bra, men annars vet jag inte så mycket om gjutning. Det jag använde då var snabbsnabbslipsats fin.
 
Eller räcker det med att ställa tanken på en 8-10mm plåt kanske? Eller ett par I-balkar kanske..
 
D09
Jag hade gjort en bädd av 16-32, packat, plast och gjutit 10 cm såvida tanken har fötter och redan är isolerad

Annars cellplast i gjutningen och gjutit en form som man kan regla upp på med stålreglar och isolerat

Är dock bara hemmafixare med alla dess begränsningar 😄
 
Armera
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag hade gjort en bädd av 16-32, packat, plast och gjutit 10 cm såvida tanken har fötter och redan är isolerad

Annars cellplast i gjutningen och gjutit en form som man kan regla upp på med stålreglar och isolerat

Är dock bara hemmafixare med alla dess begränsningar 
Du vill ha plast mellan dränerande lagret och plattan, några särskilda skäl för detta?
Jag står i begrepp att gjuta i min jordkällare för att ha ett fräscht golv för hydropress och radonavskiljare, och funderar på om jag ska ha plast eller inte.

För att detta inte ska bli en regelrätt trådkapning så får jag nog råda TS att dränera, dit med makadam, och gjut en platta över hela golvet.
I mitt fall ska jag inte ha någon cellplast då jag vill att marken ska hålla jordkällaren över fryspunkten, och det kommer inte dit något som ger någon spillvärme, men du kommer ju kanske att vilja ha det varmare än så?
 
Det lutar åt att det blir gjutning, farsan hjälper mig. Han har hållit på en del, men kan ha lite egensinniga ideer ibland.
Rummet kommer att härbergera en eller två acktankar som ställs längst in. Resten kommer att användas som mörkrum, så det kommer att bli uppvärmt.

Jag undrar bara hur det ska göras. Skotta ur två dm av gruset, lägga 10 cm styrofoam och gjuta 10 cm på det med ett armeringsnät i? Eller behöver jag ha typ singel e.dyl i botten?

Vad kan materialet kosta till 6m2 om man handlar på Byggmax? Det går väl åt 600 liter betong gissar jag.
 
Om det är välpackat under så hade jag skottat undan en plan yta, lagt isodrän, sen cellplast och sen gjutet.
Isodrän för att få kapilärbrytande, men ett underlag som inte rör sig.
Alt är att skotta undan en yta större än vad tankarna behöver, för att det inte ska röra sig efteråt, raskant typ.

Har du planer på att i framtiden gjuta resten av golvet?
 
Jo, det blir hela golvet. Skotta ur 3 dm, sedan 1 dm singel, 1 dm cellplast och 1 dm betong. Vad tror ni om det? Är det bättre med Isodrän?
 
D09
Tips är att använda s200 klass på cellplasten, fixar långtidslast bättre
 
D09
Varför skotta ur gruset, är det inte bra om den kommer upp lite från marken ? :)
 
Andreas_H skrev:
Jo, det blir hela golvet. Skotta ur 3 dm, sedan 1 dm singel, 1 dm cellplast och 1 dm betong. Vad tror ni om det? Är det bättre med Isodrän?
Ah, då är det ju bara att köra på makk och sen cellplast. Enklast möjliga.
Jag förstod det först som att du bara ville gjuta under akktankarna, därav rasrisken för makken.
 
Makk? Makadam? Grus 16-32, kan det vara någe? En sade att jag kunde ha grus 0-16 att blanda betong av, och att det inte alls blev stora fula stenar på ytan, vad tror ni om det?
 
D09
Andreas_H skrev:
Makk? Makadam? Grus 16-32, kan det vara någe? En sade att jag kunde ha grus 0-16 att blanda betong av, och att det inte alls blev stora fula stenar på ytan, vad tror ni om det?
Jag är ingen betongexpert men jag har bara använt rent material när jag drygat ut betongen T ex 2-5, 8-16, 16-32 osv

( Kanske funkar med 0-18 också, inte en aning men det känns fel med tanke på 0 materialet )

Då har jag inte räknat med allt för fina ytor. Kan ju sticka upp en kant på en sten, typ grovgjutningar under murar osv :)
 
Kan man inte helt enkelt ställa tanken på en lastpall?
 
pelpet skrev:
Kan man inte helt enkelt ställa tanken på en lastpall?
Och sen göra om acktankens upplag om några år?? Nej tack, ingen bra lösning.

En acktank skall stå på ett oeftergivligt permanent underlag (betong=jättebra) eftersom det skall anslutas ett antal rör av stål och/eller koppar till den och de vill inte har några rörelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.