Hade vi varit fyra istället för tre i familjen så hade vi nog kännt behov av en friggebod till. Nu krävs det väl egentligen bygglov för en extra bod, men sånt brukar väl lösa sig  ;D
 
Förresten är förrådet ihopbyggt med garaget? Om det är det så räknas väl inte det som friggebod? Ngn som vet?
 
Detta är ett vanligt problem med nybyggda hus. När vi tänkte bygga nytt var vi på visning av ett hus på 175 m2 och enda förrådet var en skrubb under trappan. Vi frågade säljaren om fårråd och han svarade att biutrymmen är nästan lika dyra att bygga som boyta och då väljer folk hellre detta.

Man får vär heltenkelt rita in förråd i sitt hus innan man bygger det.

mvh plexi
 
Precis detta med biutrymmen var en av anledningarna till att vi köpte ett "begagnat hus istället för ett nytt. Vårt hus har källare och i det närmsta obegränsat med förvaringsutrymmen känns det som (på gott och ont så klart... ;) ). En källare är dyr att bygga, men inte så dyr att ha, eftersom det är ett biutrymme. Och idag kan man ju gära rätt "från början" med isondrän och allt vad det nu är för att minimera fuktriskerna, så jag skulle definitivt råda till att bygga med källare.

Lycka till!

/fia med sammanlagt 256 underbara kvadrat! ;D
 
Precis mitt eget problem idag! Dagens biyta: 60 kvm källare; 40 kvm vind; 40 kvm garage. Denna volym skall packas in i ett 10 kvm förråd! Iofs nyttigt med gallring.

Det är denna gallring jag håller på med just nu.

???
 
Totte_S
Det blir nog för er som för många av oss andra, garaget blir det förråd man saknar...
Vi har 150m2 hus, (2 vardagsrum 4 sov/arbetsrum, klädkammare och snedtaksutrymmen + garderober) utan användbar källare, 40m2 uthus och 18m2 garage, känns som att allt är fullt, och ett dubbelgarage står på drömlistan...
Man får aldrig nog av biutrymmen, så är ni nöjda med huset så löser sig säkert resten ;)
 
yonna skrev:
Precis mitt eget problem idag! Dagens biyta: 60 kvm källare; 40 kvm vind; 40 kvm garage. Denna volym skall packas in i ett 10 kvm förråd! Iofs nyttigt med gallring.

Det är denna gallring jag håller på med just nu.

???
Terrence Conran hade ett tips: "Bär ut alla dina grejor på gården, sen tar du in det du vill ha. Du kommer bli förvånad över hur mycket som lämnas kvar där ute."
 
MEA skrev:
Självklart kan man sortera och kasta mycket, men en del saker är ju faktiskt bra att ha (tält, sovsäcker, vinterkläder, julpynt  ;D).

Vi tittar just nu på ett hus som är 145 m2. 3 sovrum, allrum, vardagsrum, arbetsrum. Till detta kommer förråd på 10 m2 och enkelgarage, klarar en familj på fyra personer sig på dessa utrymmen? Eller är risken att det känns trångt om några år? Barnen är 1,5 och 4 år.
Här kommer ett synnerligen subjektivt tyckande ;), om ni skulle kunna utöka förrådsytan så tror jag abolut att man klarar sig på den boyta som du nämner.
Beroende på om förrådet på 10 m2 är ett kall eller varmförråd samt om det ligger i huset eller ute i garaget så kommer det ju hur som helst med ett enkelgarage knappast att finnas plats för förvaring i garaget, om ni planerar att ha bilen där.
Alltså går det mesta av förvaringsutrymmet bort bara till trädgårdsmöbler, cyklar, pulkor, bob, skidor, övrig fritidsutrustning som sovsäckar och tält mm mm.

Jag skulle absolut försöka få till ett ordentligt förråd inne i huset om det bara går (om nu inte dessa 10 m2 råkar ligga i huset, men då behöver ni å' andra sidan ett "ute"förråd) min erfarenhet är att man klarar sig på mycket mindre boyta än man tror, även med flera barn, om man har ordentliga förrådsutrymmen.

Sen är det ju så att era barn är förhållandevis små än, om du tycker att de genererar mycket prylar nu, så vänta bara om några år............ :surprised:

MVH/Christina.
 
Totte_S
byggimpert skrev:
Jag skulle absolut försöka få till ett ordentligt förråd inne i huset om det bara går (om nu inte dessa 10 m2 råkar ligga i huset, men då behöver ni å' andra sidan ett "ute"förråd) min erfarenhet är att man klarar sig på mycket mindre boyta än man tror, även med flera barn, om man har ordentliga förrådsutrymmen.

MVH/Christina.
Bra sagt Christina. Kanske det sk arbetsrummet kan få bli kombinerat arbetsrum/förvaring? En liten arbetsyta med alla tråkiga pärmar etc omgärdad av hyllor, skåp och lådor. Är rummet bara lite avlångt går det faktiskt att placera förvaringsmöbler så att säga mitt på, ut från en vägg.
Med lite planering kan man få in oanade mängder på liten yta och därmed få plats för sina älskade saker

Säger hamstern som gråter varje gång bilen går till tippen... ;D (Och precis byggt en vägg som stänger till förvarings/arbetsrummet...)
 
MEA skrev:
Just eftersom vi har källare idag är vi väldigt bortskämda med utrymme och speciellt maken tvekar beträffande om vi ska våga satsa på nybyggt. Han tillhör också skaran som gråter när han måste slänga något.  8) Jag för min del blir galen på alla hans prylar och skulle faktiskt se fram emot lite mer organiserande och slängande.  ;D ;D ;D
Tänk när vi flyttade nu och maken ÄNTLIGEN gick med på att slänga gamla TV-tidningar, jag trodde han skulle börja tjuta. Jag menar, TÄNK om man plötsligt fick för sig att man faktiskt ville kolla vad det gick för program på Canal+ 28:e Januari 1992, nu kan man ju inte kolla det längre! :-/ ;D
 
Vår tomt är sluttande så vi bygger ett sluttningshus, dubbelgarage med förråd under hela ytan. Detta gav oss 45+45 m². Till en liten kostnad fick vi förråd under hela garaget, men det är ju om man har ett hus som sluttar från gatan. Men för vår del passade det perfekt.
 
Sophia skrev:
Tänk när vi flyttade nu och maken ÄNTLIGEN gick med på att slänga gamla TV-tidningar, jag trodde han skulle börja tjuta. Jag menar, TÄNK om man plötsligt fick för sig att man faktiskt ville kolla vad det gick för program på Canal+ 28:e Januari 1992, nu kan man ju inte kolla det längre!  :-/ ;D
Jodå, man kan troligen ringa valfri annan canal+-abbonent som har kvar tidningarna ;)

Vi kör med stenhård förhandling hemma.

"Om du hivar dina gamla aktuell fotografi, så skickar jag alla mina Buffé"

eller

"Om dina fula svarta cd-ställ lämnar lägenheten så kommer mina porslinkatter att följa med..."
 
Nix skrev:
Jodå, man kan troligen ringa valfri annan canal+-abbonent som har kvar tidningarna ;)

Vi kör med stenhård förhandling hemma.

"Om du hivar dina gamla aktuell fotografi, så skickar jag alla mina Buffé"

eller

"Om dina fula svarta cd-ställ lämnar lägenheten så kommer mina porslinkatter att följa med..."
Det är rätt, lite gammal hederlig terrorbalans är det enda som funkar ;D
 
Nix skrev:
Vi kör med stenhård förhandling hemma.
Problemet är att då hade BADE min OCH gubbens "skit" legat kvar nerpackat i kargtonger... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.