På vårt sommarställe satte jag i våras upp ny liggande asppanel på väggarna i duschen utanför bastun. Väggarna behandlades med en lack som normalt används till väggar och tak i bastu. På de ställen dit vatten stänker har nu blånader börjat visa sig. Vi har bytt ut de skadade panelerna. Hur skall jag behandla panelen för att den skall hålla sig fräsch
 
Min enkla diagnos:
Asp = mycket rötkänsligt träslag
Lack = stäng in fukten
Resultat = blånad

Varifrån kom idén med liggande träpanel i duschen egentligen?
Du kanske skulle välja något mer vattentåligt material till duschväggarna.

(Fråga i förbigående: Vad var det för material i duschväggarna tidigare?)

För resten: Lackar man verkligen träpanelen i bastun?
 
Tack för Ditt inlägg. Tidigare fanns liggande asppanel på alla 4 väggarna. Tre väggar var sjaskiga och byttes därför ut mot motsvarande för att få en enhetlighet. Det var någon slags lack på dem (gjordes av tidigare ägare omkring 1970). Jag är inte bergis på att det stod lack på burken som nu användes (det var en snickare som gjorde jobbet och burken är slängd) men efter strykning syntes knappt att ytan behandlats.
 
Asp används väl framför allt i bastulavar (och kanske väggar) för att det har låg värmekonduktivitet (tror jag det heter) vilket gör att man inte bränner sig när man sätter rumpan på laven eller lutar sig mot väggen.

Men i duschen?
Du kan inte sätta upp ett par vattentåliga skivor i duschhörnet?
Det finns ju sådana som funkar lika bra som kakel t.ex.
 
Tack för det tipset att sätta dit ett par vattentåliga skivor. En "som tror sig vara kunnig på området" föreslog att jag skulle försöka med en blandning av kokt linolja och terpentin i 50/50. Vad sägs om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.