Hej.
Skulle passa på att byta altandörr innan vintern på vårt hus med källare från 1942. Till min förskräckelse upptäcker jag att regeln/bjälken under är totalt angripen av fukt och/eller skadedjur.
Att någon insekt varit där råder det inget tvivel om, frågan är om det är den som orsakat hela skadan eller om den kommit dit tidigare.
Så nu har jag inget att ställa dörren på, vad gör jag?
Bifogar två bilder och hoppas att någon har en åsikt kring vad som hänt. Det är en 300 mm hög regel som ruttnat ända ner till källarytterväggen som är gjuten i betong.
Utanför altandörren finns en gjuten betongtrapp, cirka 2 meter bred. Vet ännu inte om rötan finns vid sidorna av trappen, ska provborra några hål senare ikväll. Just nu finns ett altantak över trappen, men jag vet inte hur det sett ut innan. Det virke som finns kvar är torrt som fnöske.
Kan det vara så att betongtrappan sugit markfukt ända upp till syllen? Källarväggen går minst 700 mm över mark.

Alla råd, tips och synpunkter välkomnas.
Har lite småpanik.

abu5a3uv.jpg8usyduja.jpg
 
Hej
Du kan inte flytspackla/gjuta där den ruttna syllen legat innan och ställa dörren på betong med bulobrickor/tjärpapp mellan betong och tröskel? På så sätt slipper du trä.
Mycket möjligt att syllen sugit upp markfukt från källaren då man förr använde trä rakt i betongen och mer än gärna gjöt in detta. Tyvärr.
Kan också vara så att det samlats vatten kring dörren (regn, snö osv) som i sin tur runnit ner mot syllen. Hur ser lutningen ut mot trappen?
Men detta reder sig förhoppningsvis!
Lycka till!
 
Danishman skrev:
Hej
Du kan inte flytspackla/gjuta där den ruttna syllen legat innan och ställa dörren på betong med bulobrickor/tjärpapp mellan betong och tröskel? På så sätt slipper du trä.
Mycket möjligt att syllen sugit upp markfukt från källaren då man förr använde trä rakt i betongen och mer än gärna gjöt in detta. Tyvärr.
Kan också vara så att det samlats vatten kring dörren (regn, snö osv) som i sin tur runnit ner mot syllen. Hur ser lutningen ut mot trappen?
Men detta reder sig förhoppningsvis!
Lycka till!
Tack för svar.
Tror just nu mest på att det samlats vatten på betongtrappan, som letat sig ner. Borrade just några provhål brevid betongtrappan och där är virket fräscht. En liten tröst.
Funderade med på att gjuta upp, men måste först se hur långt in rötan går. Får gräva mer i det imorgon.
 
jomper skrev:
Tack för svar.
Tror just nu mest på att det samlats vatten på betongtrappan, som letat sig ner. Borrade just några provhål brevid betongtrappan och där är virket fräscht. En liten tröst.
Funderade med på att gjuta upp, men måste först se hur långt in rötan går. Får gräva mer i det imorgon.
Vad skönt att du hittat felet! Lycka till med arbetet & hoppas det går bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.