Hejsan,
Vill bygga ett sängloft utan ben i lägenheten men vill höra lite vad forumets medlemmar tycker och tänker.

Tanken är att ta in en snickare men vet inte alls vem som gör den här typen av jobb?
Vi vet inte heller vad det kan tänkas kosta, någon som kan hjälpa mig uppskatta?
Kanske till och med finns tips på bra snickare i göteborgsområdet?

Lite info om loftet:
Ska byggas i en alkov med måtten 1.55x2.10m där takhöjden är 2.74m. Har en 160-säng så tyvärr måste den gå lite utanför.
Väggarna är av gips så får räkna med att fästa i reglarna.
Går det överhuvudtaget att ha sängloft utan ben när man har gipsväggar?

Har skissat upp det i sketchup där jag även har gjort skrivbordsskivan vi ska ha under också. Denna gör vi dock själva senare. Hyllan under tv:n är även den bara tillägg som vi göra själva senare.

Skärmavbild 2013-08-26 kl. 18.23.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2013-08-26 kl. 18.22.45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2013-08-26 kl. 18.22.19.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar!
Vänliga hälsningar
Martin och Michaela
 
Hållfastheten eller snickare i området ska jag inte yttra mig om. Däremot har jag lite kommentarer om det du ritat upp:

Jag tycker inte du ska planera in elinstallationer i själva loftet, dvs spottarna du ritat in. Dels måste du då även anlita elektriker eftersom det är fasta installationer som en snickare inte får göra, dels bygger det enligt vad jag tror väldigt mycket mer på höjden. Dessutom blir det väldigt mycket dyrare.

Det kommer ju att sitta reglar på väggarna som är minst 10 cm på höjden, kanske 15, sedan är din resårbotten 20-25 cm hög, så redan där försvinner minst 30-40 cm. Man måste kunna sitta däruppe utan att slå i huvudet, för mig som har rätt kort rygg innebär det ca 95-100 cm högt. 274-130 (om vi räknar lite snåla snittvärden) ger en höjd under loftet på ca 140-150 cm. Jag är ca 135 cm hög i min skrivbordsstol, så det gäller att glida ut försiktigt.

Får jag föreslå att ni istället har förvaring under loftsängen? Höga köksskåp på hjul tex. Det går rent av att ställa stabila skåp i vardera änden av utrymmet och bara lägga sängen ovanpå. Det finns ju "arbetsskåp" där man ställer in dator i ett skåp som sätngs, kanske blir det bra att ställa ett sådant framför sängen?

Loftets utstick blir ju för övrigt lite mer än de 5 centimetrarna. Dels ska det ju vara ett litet räcke, dels kan det vara praktiskt med någon form av nattygsbord, där man kan ställa klocka, vattenflaska, bok etc, antingen får man då göra nischer i väggen eller så får man ha sängen en bit ut så man får en fri kant längst in, om inte de 10 cm som "är över" på längden räcker.
 
Korvgubbe
Utöver vad Anna_H skriver skulle jag även vilja tillägga lite funderingar kring hyllan under tv:n.
Jag tror det är en riktigt dålig idé, åtminstone så som det ser ut på skissen. I vägen när man ska upp/ned ur sängen och lätt att slå i. När man sen ligger på sin plats så skulle åtminstone jag lyckas med att slå i fötterna minst en gång per natt, alternativt sätter man den så pass högt att tv:n då istället blir blockerad när man halvligger och tittar.
Men någon förvaring behöver man ha, jag hade nog hellre valt en smal tavellist eller mjuk förvaring i form av tyg med fickor på.
Huruvida man måste ha ett räcke eller ej vet jag inte, men eftersom det saknas på vår sommarstugas våningssäng där 10-talet barn har sovit genom generationerna utan att någonsin ramla ned så tycker jag inte att man behöver det. Fullast får sova innerst efter kräftskivan helt enkelt (y) Men det kan som sagt finnas regler jag inte har koll på.

Belysningen borde gå att lösa med 12V-grejer utan att det blir hiskeligt dyrt eller högt. Någon form av belysning utöver skrivbordslampa behöver man nog ha om det ska vara behagligt att sitta där och jobba även under årets mörkaste månader, annars blir man snabbt trött och får inte så mycket gjort som man borde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.