Jag skall bygga ut min altan som delvis skall förses med plasttak. Altanen skall förlängas hela kortsidan och framför burspråket kommer taket att byggas. Min fråga är ganska enkel och rak;

Hur skall infästning av takreglarna göras i huset?
Kan jag fästa det i vindskivan (eller vad nu den brädan kan heta på ett valmat tak...) eller måste jag fästa det i fasaden (på båda sidor om burspråket)?
Problemet är att om jag fäster det i fasaden, så måste jag dels sänka själva altanen och dels kommer det inte se lika snyggt ut... Vindskivan måste väl vara fäst i änden på takstolarna, så om man hittar dessa bakomliggande, så kanske det skulle funka att fästa takreglarna i vindskivan på dessa ställena?!

IMG_2200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fojje
  • Laddar…
Att fästa i vindskivan låter som en mycket dålig ide, det kommer helt enkelt inte att hålla. Jag tror den enda lösningen (förutom fristående tak på stolpar) är att lägga reglarna ovanpå väggen/hammarbandet där takstolarna vilar. Men det innebär nog ett större ingrepp än du hade tänkt dig?
 
Takreglarna borde vara precis bakom vindskivan.
Lyft lite på vindskivan och titta.
Du borde, som du skriver, kunna fästa takreglarna till uterummet från dem.
 
Redigerat:
Nanowire; Ja, det känns för avancerat för en enkel hobbysnickare...

cust3000; kan nog vara värt att undersöka den saken... Om det skulle funka!?
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Skulle gissa på att vindskivan är fäst i just takreglarna, kan du inte se hur tätt fästpunkterna (spikarna) är på vindskivan? Kanske överensstämmer det med regelavståndet i taket?
 
badtastex; Japp skall hemma och undersöka saken...

Nästa fråga är ju givetvis om experterna här på forumet tror att det räcker som infästning? Vill ju inte sitta med taket i knät när jag skall äta middag :eek:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.