Förbereder att anlägga gräsmatta genom att så frö och har en fråga kring hur mycket anläggnings/planteringsjord som egentligen behövs.

Jag har en 80 kvm yta med ganska lerig jord och har hört att man behöver 10 cm anläggnings/planteringsjord ovanpå och att man får räkna med 30 % sjunker ihop. Stämmer det? Och hur mycket behöver jag beställa? Räknar jag rätt om jag beställer 8 kubikmeter?

Planerar att så i september och bor i Stockholms regionen.
 
80 kvm x 0.10 m = 8 kbm, så där räknar du helt rätt.

Hur mycket det sjunker är nog svårt att generalisera kring, är du orolig så beställ 4 kbm till.
 
tack för svaret, då räknade jag rätt...

Har en följdfråga: marken som jag ska anlägga gräsmatta är jordig och det har redan börja växa gräs, ogräs och lite vartannat. Jag står nu inför att handla anläggningsjord, vilket efter en rundringning skulle landa på runt 5000 kronor (inklusive transport i stor Stockholm) för 8 kubik (ca 10.5 ton).

Stämmer det att oavsett om jag ska så frö eller köpa gräs på rulle, att det behövs ca 10 cm anläggningsjord?
 
Underarbetet är detsamma oavsett färdigt gräs eller sådd, har du lera under är det perfekt som fukthållande lager. På det lägger du 10 cm matjord. Har du, som du skriver i ditt andra inlägg, mark som är "jordig" så skulle jag spontant säga att du inte behöver någon matjord ytterligare.
 
Tack för tipset Stefan, det var skillnad det!

Mexitegel: marken är "jordig" (torr och minst 10 cm), hur mycket anläggningsjord behövs för att så menar du? eller vid gräs på rulle, skulle man kunna skippa matjord helt tror du?
 
Gräs växer på det mesta, det viktigaste är att det inte blir stående vatten, dvs. det är inte bra att ha bara lera... Har du något som påminner om matjord så tror jag det räcker med det. Du kan ju möjligen lägga på ett tunt lager matjord. Det brukar dock vara transporten som är det dyra snarare än jorden, men det är ju mindre jobb :). Det viktiga är att jorden är lucker så din rullade matta/frön kan fästa/gro. Likaså att du gödslat ordentligt med NPK och fräst ner (Tips: Köp på granngården, 369:- för 25 kg)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.