Jag har en plan, en smått galen plan kanske :wow:

Planen är att lägga in nytt plankgolv direkt på bjälklaget på ett sovloft, och i samma veva sänka golvet.
Det är ett 100 år gammalt hus där bjälklaget består av väl tilltagna balkar, dim ca 80x230mm cc 60 cm.

Planen är att ev kapa ca3-5 cm av balkarna och kompensera det med att lägga extra balkar så att c-c blir 30 cm. Det borde väl kompensera mer än väl för det man tar bort?

Totalt sett skulle man få ca 10cm mer takhöjd vilket kommer göra en enorm skillnad.

Någon byggtekniskt kunnig som vill komma med synpunkter..? :)

Mvh Björn
 
Jag gjorde ungefär så i vårt badrum. Dock tog jag inte ur mer än max 3cm och det var på 210x45 reglar som satt på cc 30.

Jag tror absolut att din plan fungerar, värt att tänka på är att du troligen kommer behöva limskruva nya reglar på sidan om dom gamla som du sågar ner. Låt den nya regeln sticka upp några mm ovanför den gamla balken. På så vis får du en plan anläggningsyta för ditt nya plankgolv och får mindre risk för knarr och andra otrevligheter.

Dock fattar jag inte hur du kan få 10cm i ökad takhöjd genom att såga ur 3-5cm?
 
  • Gilla
BjörnBygg
  • Laddar…
vectrex skrev:
Jag gjorde ungefär så i vårt badrum. Dock tog jag inte ur mer än max 3cm och det var på 210x45 reglar som satt på cc 30.

Jag tror absolut att din plan fungerar, värt att tänka på är att du troligen kommer behöva limskruva nya reglar på sidan om dom gamla som du sågar ner. Låt den nya regeln sticka upp några mm ovanför den gamla balken. På så vis får du en plan anläggningsyta för ditt nya plankgolv och får mindre risk för knarr och andra otrevligheter.

Dock fattar jag inte hur du kan få 10cm i ökad takhöjd genom att såga ur 3-5cm?
Verkar ju fullt genomförbart med andra ord, , eftersom huset och golvet är ca 100 år gammalt så är det allt annat än jämnt.
10 cm visade sig väl optimistiskt, på vissa ställen ser man att man har byggt på balkarna, säkert för att att få golvet jämnt och på dem ställena är golvet nästan 10 cm högre :)

Mvh Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.