Hejsan allesammans!
Jag och min sambo är i full fart att sätta upp ett gammalt timmerhus från 1890-talet. Vi funderar nu för fullt vad vi ska använda oss av för värmesystem. När vi började bygga för cirka ett år sedan var det nästan bestämt att vi skulle borra för bergvärme.

Nu är vi dock mer tveksamma i och med alla nya system som dyker upp. Eftersom vi gör allt själv så blir det liten tid över för att forska i de olika systemen och då tänkte jag att det finns så mycket kunnigt folk på detta forum så jag tänkte att ni kanske kunde komma med lite tips.

Huset är som sagt ett timmerhus på 130kvm samt inredd vindsvåning. Vi har isolerat på utsidan och på insidan kommer vi att klä väggarna med lerklining som man gjorde tidigare (en blandning av lera och liknande).

Vi kommer ha tre kakelugnar samt en järnspis och en gjutjärnskamin som alternativa värmekällor.

Det bör tilläggas att vi bor i Örnsköldsvik som ligger 10 mil söder om Umeå.

Tacksam för alla tips vi kan få/Maria Lindström
 
Eftersom du bor här uppe i norrland ;) så tycker jag pellets då vi har riktigt bra priser på den.. :)

Genom solett (skellefteå kraft) köper du pellets på bulk för 1500:-/ton..

En janfire nohands (integrerad panna med brännare) köper ni för ca 50000:- + skosten o bulkförråd.. Men då ni verkar händiga så bygger ni ev bulk förråd själv o då går det på max 4000:-.. se länk http://www.janfire.com/images/pdf/janfire_nyhet_0705.pdf

Är huset en renovering el dit flyttat?? Om det är flyttat o upp monterat så räknas det som ny produktion o då får ni 15000:- i bidrag då ni skaffar bioeldat system.. ;)

Här finns mer info om pelletseldning http://pellets.info/

MVH/André
 
eller byt ut någon av de tänkta mot en vattenmantlad kamin
+ en ack (750-500 ltr)
dra sen radiatorer till de avlägsna rummen och/eller där ni anar att det kommer att bli kallras från fönster

acken kan vara vvb, ha elp för lata dagar och ha solslingor om ni tycker
en mindre solfångare blir då ett ekonomiskt komplement sommartid och ger lite vår o höst

sätt in ett bra FTXaggregat (enkla billiga är också (lika) bra)
kan ev komplettera med vattenburen för/eftervärmning
 
Bidrag vid nyproduktion?
Kan du berätta mer. Gäller det ved?
/Thrax
 
thrax skrev:
Bidrag vid nyproduktion?
Kan du berätta mer. Gäller det ved?
/Thrax
Jepp om du har ett bioeldat system (ved, pellets) som huvudsaklig värme källa.. 8)
 
Hejsan! Tack för era tips. Det här med Pellets låter onekligen intressant.

Jag har några frågor till dig André.

Du säger att en ton kostar 1 500:-. Hur länge räcker ett ton att elda med?

Du uppger att en panna uppgår till 50 000:- +skorsten och bulkförråd. Vad innebär detta. Avses en vanlig murad skorsten eller är det något mer avancerat och mer dyrt. Min sambo är murare så är det en murad skorsten så är det inga problem. Bulkförråd är det ett förråd där man förvarar pannan samt pellets? Hur stort måste ett sådant vara, kan det vara i anslutning till ett garage eller behöver man en separat byggnad?

Hur ofta måste man elda för att hålla värmen, är det ungefär samma verkningsgrad som en vedpanna?

För pannan något oljud eller avger några lukter så att det kan vara olämpligt att installera i ett villaområde?

Som du märker så kan jag inte så mycket om detta värmesystem, men eftersom du verkar vara insatt i det hela så kanske du kan hjälpa mig med dessa frågor ;)

Tack för tipsen på hemsidorna också. /Maria Lindström

 
Hej!

1 ton pellets innehåller 4800-5000 kWh.. Solett låg på 5000 kWh/ton i testet i rådorön o dom levererar till Ö-vik.. Så 1 ton beror på husets förbrukning hur länge det räcker men i "normal" villan 5-6 ton/år..

3 ton pellets är min leverans o de blir 6m3 volym så förrådet bör va ca 6-7 m3 för att man ska ha kvar lite då man tar hem ny leverans.. Normalt brukar det bli 2 fyllningar/år...
Bulkförrådet har man bara pellets i o det bör vara tätt så det inte dammar då det blåses in från lasbilen.. De fungerar istort sätt som med olja fast dom blåser in pelletsen.. Förrådet går bra att bygga av golvspånskivor med lim i fogarna o silikona alla hörn så blir det tätt..
Men det är inte så noga om det är tätt om det är i separat byggnad där det inte gör nått om det dammar..

Skosten kan man mura el skaffa ett rostfritt rör som isoleras men då sambon är murare så är nog de nog murad som gäller.. ;)

Att ha både pannan o förrådet i garage med kulvert till huset funkar bra el om utrymme finns ha det i huset..
Om ni har pannan i garage el annan separat byggnad så har man en kulvert med fyra rör (2 till varmvatten o 2 till värmen) med varmvattencirkulation (pumpar vattnet runt mellan hus o panna) så vv kommer direkt man öppnar kranen..

Pannan sköter eldning o bränslematning automatiskt även sotningen på janfire nohands.. Det enda man då behöver göra är att tömma askan o det fixar sotarn då han/hon kommer 2 ggr/år.. Verkningsgraden ligger på 90% el mer i en pelletspanna..
Den låter som då du släpper ner okokade makaroner på ett bord då den fyller pellets.. Med andra ord nästan ingenting..

Om brännaren är rätt justerad så blir det ingen lukt o bara vit rök (vattenånga) när det är kallare än -5 annars ser du ingen rök..

Hoppas ni förstår lite av de jag beskriver annars är det bara att fråga på.. ;)

MVH/André
 
Beror ju på hur mycket kWh det drar i dag..

ett normalt hus drar 25000kWh i uppvärming o varmvatten (iallafall inte ovanligt).

Pellets = 4 800 kWh/ton (källa = www.Sabi.se)

Vilket blir 5,2 ton pellets. säg 6 ton för enkelhetens skull..

Räkna på 2000/ton (priset kan ju gå uppåt, dock har det i år sjunkit) = 12 Tusen kr /år.

Eller så kan man kort o gått räkna med Ca 50% besparing vid pellets..

Skorstenen kan vara av Plåt, murad spelar ingenroll.. bara det är en skorsten. :D

Bulkföråd är en tank för pellets. Så kommer det en last bil med pellets och fyller (blåser) bulkförrådet med pellets. Bulkförrådet bör klara 3 ton (fri frakt då).

1 ton Pellets = ca 1,5 kubik. Man brukar rekomendera ett 6 kubikmeter stort bulkförråd. Tex (höjd) 2 * (längd) 3 * (bredd) 1,5. Förrådet bör vara avlångt då det är lättare att tömma helt.

En Ny Pellerspanna låter inget, Skruven låter lite (man transporterar pelletsen från bulk förrådet till Pannan med en skruv) hörs om man är i källaren hos mig. inget i Bo delen.

Lukter. Ja hos mig luktar det lite lite.. om vinden ligger lite tokigt till, så kan jag känna lukten alldelses runt huset, 10 meter bort luktar det ingenting.. Jag har kollat med grannarna som har inte märkt någonting alls..

Ett tipps till dig är också att kontakta eran energirådgivare på komunen (kostar gratis, endast telefon kostnaden) och se vad han tycker verkar lämpligt just där ni bor. OBS han ska vara Opartisk mao ni ska få flera alternativ.


 
Humm.. 2:an borde inte du heta 1:an :D :D ;)
 
:D tänkte man måste va snabb för de börjar behövas värme nu... ;)

1500:-/ton kostar pellets på bulk genom skelleftåbränslen nu o 1850:-/ton småsäck o dom levererar från (tror de är) S-vall o norrut.. Även helger såg jag igår..

 
jag måste bara fråga en sak, såg att ni var intreserade av bergvärme tidigare. hur stor tomt har ni? har ni räknat på ytjordvärme?
 
Hejsan och tack så mycket för alla era tips och fakta. Jag har fått en bra grund när det gäller pelletsbrännare.

Det låter som en bra idé, men min sambo verkar mer tveksam. Han menar att det är osäkert huruvida priset på pellets kommer att fortsätta vara så långt som det är idag.

När det gäller jordvärme så har vi en tomt på 2 217 kvm. Jag tror inte att det är lämpligt att dra jordvärme. Dels är marken väldigt våt där och dels tror jag att tomten är för liten. Vi kommer även att ha mycket av den växtlighet som finns på tomten kvar och därmed inte ha så mycket gräsmatta.

Tack än en gång för era tips. /Maria Lindström
 
[quote author=marial link=board=VVS;num=1128331341;start=0#11 Det låter som en bra idé, men min sambo verkar mer tveksam. Han menar att det är osäkert huruvida priset på pellets kommer att fortsätta vara så långt som det är idag.
[/quote]

Det är mycket bättre konkurrens på pellets än på el, jag tror att risken för elprishöjningar är större än för pelletsprishöjningar.

Och ni skall ändå bygga skorsten.
 
marial skrev:
Hejsan och tack så mycket för alla era tips och fakta. Jag har fått en bra grund när det gäller pelletsbrännare.

Det låter som en bra idé, men min sambo verkar mer tveksam. Han menar att det är osäkert huruvida priset på pellets kommer att fortsätta vara så långt som det är idag.

När det gäller jordvärme så har vi en tomt på 2 217 kvm. Jag tror inte att det är lämpligt att dra jordvärme. Dels är marken väldigt våt där och dels tror jag att tomten är för liten. Vi kommer även att ha mycket av den växtlighet som finns på tomten kvar och därmed inte ha så mycket gräsmatta.

Tack än en gång för era tips. /Maria Lindström
2000 m2 räcker lätt till ytjordvärme.
om manken är fuktig så ger deta änu bättre verkningsgrad på en ytjordvärmeanläggning.

i teorin behövs 500m2 för att förlägga 500m ytjordvärme, vilket är vad som är lagom i de flästa fall.
 
markvärmepump 40- 50 000:-
inkoppling 5-10 000:-
markslinga inklusive grävning & allt runt i kring ca 30-35:-/m
du behöver ca 500m

ca 70 000:- totalt

men för att få bra verkningsgrad så måste du ta reda på om du har att radiatorsystem som är lämpat för värrmepump (lågtempsystem)
annars så behöver du komplitera med några radiatorer eller fläktkonvektorer.

det är realistiska siffror att räkna på att en kW in i värmepumpen ger 3 kW ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.