Hej,


I somras hade jag med mig min ipad2 med på en seglats. När batteriet började ta slut skulle jag ladda den i cigguttaget som det visade vara glapp i. Följden blev att laddningen kom och gick. Batteriet tog till slut helt slut. Försökte ladda den med original ipad-laddare när jag kom hem, men den tog inte emot laddning.
Visar inget tecken på att den tar emot laddning.


Till slut kom jag på att den tog emot laddning om den är helt avstängd. Alltså när man håller nere avstängningsknappen. Då tar den emot laddning, men väldigt väldigt långsamt. Kan ta över ett dygn att få den fulladdad.


Vad tror ni är fel? Batteriet fått stryk eller finns det någon laddregulator?


Jag laddar med en tillräckligt stark laddare, så det är inte problemet.
 
Det är såhär varje gång du ska ladda nu? Då låter det som att något är fel.
 
Du använder fortfarande original laddaren?
Jag vet att Apple är kinkiga vad gäller laddare till sina prylar, minns själv hur jag på en längre bilresa tog med mig min cigg-uttag-till-usb-plugg som jag använt till att ladda mobiltelefoner, tomtom, mp3-spelare(ej Apple) med som funkat kanon för det, men efter en lång stund med ipoden inkopplad till laddaren så fick jag ändå batteritorsk.
Det märkliga var att när ipodens batteri helt tog slut och den stängdes av så tog den laddning ändå tills den startat upp igen, då slutade den att ta laddning igen. Tydligen så förväntar sig i-prylar att den får kontakt med något i laddaren för att fungera.
 
Använder du någon USB förlängningssladd till originalladdaren?

Frugan har en Samsung Galaxy Note där laddaren som följde med hade en väldigt kort sladd. Jag hade en USB förlängningskabel som jag tyckte skulle vara jättesmart att använda till att förlänga laddkabeln med. Med förlängningskabeln tog det en evighet att uppnå full laddning samt att om man använde surfplattan med laddaren ansluten så orkade den inte ladda, utan batterikapaciteten minskade trots ansluten laddare. Tog jag bort förlängningskabeln så fungerade allt perfekt igen.

MVH

Anders
 
Mathias S: Varje gång sedan seglatsen.

4Anders: Testat med alla möjliga laddare, original och icke-original. Funkade klockrent med alla andra tidigare. Samma problem är det med min, den vaknar till liv men sedan gör den inte mer i det scenariot.

AndHay: Testat med alla olika längder och kombinationer. Inget funkar.

Kysan: Gjorde det innan, men samma problem.
 
Det har inte oxiderat i kontakten?
 
Men då borde den ju inte ta någon laddning alls? Som jag skrev så gör den ju det när den är helt avstängd.
 
Prova att koppla den till datorns usbport, det gjorde jag med en iphone som hade samma problem och den gick igång innan jag försökte så ville den inte ta laddning från originalladdaren.
 
Den reagerar på datorn, men står "Laddar inte" eftersom det är för låg strömstyrka. Dock måste jag ju kunna ladda den från vanliga laddaren.
 
Jag fick ha min i över natten för att det skulle fungera, datorn var förståss på.
Hade man kunnat ta ut batteriet så hade det troligtvis gått att "chocka igång det"
 
JO men återigen, den laddar från laddaren NÄR den är totalt avstängd....
 
ok, då kan det vara vad som helst, fel på batteriet, ipaden, fuktskada m.m.
 
Som du märkt så laddas en iPad även när det står "Laddas inte" bara man släcker skärmen (men lååångsamt). Finns då inte kräm nog för att göra båda. Så uppenbarligen kan den inte ta emot full laddstyrka av någon anledning. Är sladden ok/dålig kontakt? Testat full återställning? Annars är det nog dags att lämna in den.
 
Precis, full laddstyrka är problem. Det lutar åt kontakten eftersom jag testat med olika sladdar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.