Hej,
Lägger just nu golvvärmerör för ingjutning i min platta. Jag har valt att lägga golvvärmen ovanpå armeringsnätet för att få ett snabbare reglersystem. Jag har uppgiften att det täckande betongskiktet över golvvärmerören ska vara minst 30mm. Jag antar att detta är för att värmen måste ha lite betong över för att fördela sig och man inte ska känna varma fält. Nu till min fundering...
Jag vill göra fall mot två golvbrunnar vid gjutningen, dvs det täckande betongskiktet minskas. Jag tänkte sänka golvbrunnen med 20-30mm för att skapa korrekt fall, men detta betyder i värsta fall att golvvärmeslingorna ej täcks! Jag funderar på hur jag ska lösa detta problem och det enda vettiga jag kommer på är att strunta i att göra fall vid gjutningen och senare höja golvet och skapa fall med flytspackel. Tänker jag rätt? Är det möjligtvis så att det ej är praktiskt möjligt att göra fall vid gjutningen om man har golvvärmeslingor liggande ovanpå armeringen?
 
Plocka väck distanserna till nätet närmast brunnen och låt nät och golvvärmerör tillsammans falla med det tänkta fallet, alternativt sätt lägre distanser.
 
klipp ett kryss i armeringsnätet, bocka ner flikarna så att de följer det blivande fallet, se till att de inte ligger mot cellplasten bara.
 
ofrivilligt eko med en minuts fördröjning ;D
 
Tack för tipsen! Ska försöka få till det så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.