Hej,

vi har fått ett bygglov med att bygga 4m från tomtgränsen.

När det sedan ska mäta och godkänna var ifrån mäter de då?
Min byggare är orolig att de cm som putsen bygger leder till att det inte kommer att bli godkänt och han vill därför flytta in ytterväggen ett par cm på plattan.

Hur tänker ni?

Petter
 
Jag tänker att varför i hela friden ligger man och balanserar på gränserna så att man är rädd för att putstjockleken skall göra så att man inte klarar bygglovet. Någon måste ju ha tänkt fel från början.....
 
  • Gilla
aedwall
  • Laddar…
Jag tänker, konstigt svar...
 
  • Gilla
Galo
  • Laddar…
Här i Huddinge mättes avståndet mellan gräns och fasad. Grannen la plattan 4m från gräns och fasaden hamnade 2-3cm för nära tomtgränsen. Detta ledde till någon vecka ytterligare med byggkreditiv i väntan på att papperskvarnen på kommunen skulle få mala lite till...
 
Jag tänker, typiskt byråkrater och jurister att ange att mått (4000 mm) utan att noggrant speca varifrån måttet skall tas och vad toleransen på måttet är.

Ofta går man väl på utkant betongplattan, men utsida fasad borde vara riktigare.
Utsida underbräda eller lockbräda? Knutbräda? Osv. Jaja.

Mitt bygge är utsatt av grundentreprenören, ingen från kommunen har varit här och kollat. Ingen bryr sig.

Men ring och fråga hur noga de är!


(Tänker med skräck på alla hus som står "på gränsen" och sedan tilläggsisolerats. Är de olagliga nu?)
 
OpiMaza
pjop skrev:
Hej,

vi har fått ett bygglov med att bygga 4m från tomtgränsen.

När det sedan ska mäta och godkänna var ifrån mäter de då?
Min byggare är orolig att de cm som putsen bygger leder till att det inte kommer att bli godkänt och han vill därför flytta in ytterväggen ett par cm på plattan.

Hur tänker ni?

Petter
4m är väl rimligtvis från utsida fasad.
Men enklast är väl att ringa kommunen, och få ett korrekt svar.
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Jag tänker, typiskt byråkrater och jurister att ange att mått (4000 mm) utan att noggrant speca varifrån måttet skall tas och vad toleransen på måttet är.

Ofta går man väl på utkant betongplattan, men utsida fasad borde vara riktigare.
Utsida underbräda eller lockbräda? Knutbräda? Osv. Jaja.

Mitt bygge är utsatt av grundentreprenören, ingen från kommunen har varit här och kollat. Ingen bryr sig.

Men ring och fråga hur noga de är!


(Tänker med skräck på alla hus som står "på gränsen" och sedan tilläggsisolerats. Är de olagliga nu?)
Det är inte alls så godtyckligt som du tror.
Måttet ska mätas mot fasadens utsida . punkt.
Men t.ex. bleck, knutbrädor eller fönsterfoder mäts inte.

Hur det var med stora takutsprång (>0,5 meter) kommer jag inte ihåg just nu, om det bara räknades som byggyta eller om det även påverkade placeringen.



Men däremot har jag aldrig läst någonstans vilken precision det ska mätas med!
Om det är Meter, millimeter, eller nanometer som gäller.

Vi angav måtten i meter med en decimal (dvs dm) på vårt bygglov, det borde väl på sätt och vis betyda att måttet får vara mellan 3.951 - 4.049 meter och godkänt. Iaf som en ingenjör skulle tolka det. :)
Och står det i detaljplan "4 meter..." så borde det erbjuda en knapp halvmeter vingelmån mao. :D
(Obs, nu filosoferade jag bara helt utan verklighetsförankring, i detta stycke ;))

I vilket fall, vi satt huset så nära en tomtgräns som det var möjligt + 1 dm extra som "vingelmån, allt för att i möjligaste mån slippa någon uppslitande situation typ denna.
 
Redigerat:
Måttet är i cm från fasaden.....
 
pjop skrev:
Jag tänker, konstigt svar...
Tvärtom, ett väldigt förståndigt svar av oceanis, Varför söka ett bygglov på EXAKT 4 m från tomtgräns... Man kunde sökt på 4,1 meter...
 
I de fall jag varit med så har formen mätts in av kommunen före gjutning av grunden. Detta antagligen för att fel ska kunna åtgärdas i tid innan kostnaderna blir orimliga. Därefter har ingen ny mätning skett.

Har någon hört talas om något fall där en husägare fått problem med att huset hamnat för nära tomtgräns eller gata efter att fasadmaterialet bytts eller att huset har tilläggsisolerats? Det borde ju också många gånger leda till att fasaden kommer för nära.
 
aedwall skrev:
Tvärtom, ett väldigt förståndigt svar av oceanis, Varför söka ett bygglov på EXAKT 4 m från tomtgräns... Man kunde sökt på 4,1 meter...
Visst, vid nybyggnad. Vid utbyggnad kan centimetrarna vara väldigt viktiga.
 
Eld skrev:
I de fall jag varit med så har formen mätts in av kommunen före gjutning av grunden. Detta antagligen för att fel ska kunna åtgärdas i tid innan kostnaderna blir orimliga. Därefter har ingen ny mätning skett.

Har någon hört talas om något fall där en husägare fått problem med att huset hamnat för nära tomtgräns eller gata efter att fasadmaterialet bytts eller att huset har tilläggsisolerats? Det borde ju också många gånger leda till att fasaden kommer för nära.
Nej.
Men det är väl vettigt att höra vad de har för praxis när det gäller att tillämpa bestämmelserna.

Det viktiga är ju inte vad som står i lagen, utan hur den tillämpas :)

Och det skiljer sig säkert en hel del mellan t.ex. glesbygd och innerstad.
Hos mig har som sagt ingen kommunal tjänsteman varit och mätt, satt ut eller kontrollerat.
 
Avståndsmåttet som anges i bygglovets situationsplan avser som regel mått från fasadliv till tomtgräns, som redan sagts. Men när kommunen (eller annan mätfirma) gör lägeskontrollmätningen så gör man det ofta på gjutformens läge innan gjutning, för att kontrollera att det inte blivit helt fel läge innan man häller dit betongen (att flytta huset senare blir långt dyrare...).
Så det som mäts in och hamnar i kommunens och lantmäteriets databaser, är i många fall plattans/grundens yttermått. Sen tillkommer ju ofta några cm av huset som sticker utanför plattan. Visst förekommer det att man mäter in husen först sedan de byggts klart också. Och det är inte helt ovanligt att husägare byter fasad, tilläggsisolerar etc så att avstånden ändras ytterligare.

Men det är alltså många olika mått som figurerar;
- Mått i situationsplan (i bygglovsritning, från fastighetsgräns till fasadliv)
- Mått i lägeskontroll gjord på gjutform (från fastighetsgräns till grundplatta)
- Mått i lägeskontroll gjord på fasadliv (från fastighetsgräns till fasadliv)
- Aktuellt mått i verkligheten (från fastighetsgräns till dagens fasadliv, efter t.ex. tilläggsisolering)

Och jag kan nästan lova att kommunen normalt sett tolererar avvikelser på 5-10 cm utan att gnälla (om det inte är ett hus som ska ligga direkt mot tomtgränsen förstås). På glesbygd säkert ännu mer. Grannarna däremot kan vara en annan femma...

Tillägg: Det är väldigt bra för byggherren att känna till vilka mått som avses! Jag har sett en bygglovsritning där man tänkt sig ha 2 m mellan bostadshus och garage (mellan fasaderna alltså). Men entreprenören tolkade ritningen på sitt sätt och gjöt plattorna 2 m från varandra, så när väggar och fasader väl var på plats så blev avståndet mellan hus och garage bara 1,85 m.
 
Redigerat:
Jag hade inte brytt mig om putsens tjocklek. Jag hade definitivt inte börjat klödda med att flytta in väggarna. Helt plötsligt får du andra problem. Höll på att hända mig själv.

Finns många instanser på vägen som hade friat de cm. Han/hon som ev. mäter, handläggare om det skulle behövas, om ärendet skulle komma upp i nämnden som förändrat bygglov kan jag bara tänka mig att de ger ok (min kommun hade absolut gjort det), blir ett ok överklagat till länsstyrelsen har jag svårt att se att de skulle köra över kommunen, osv etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.