Har tänkt att göra lite "grejs" bakom Tvn :)

Har en lättbetongvägg som jag tänkte borra in lite 65mm djupa ROT dosor i så att jag får en fin rad på väggen bakom TVn med:

1. Vägguttag
2. Runt hål med fyra st högtalarkablar
3. Dubbelt RJ45
4. Antennuttag

Se bild nedan:

dosor.jpg

Jag tänker fräsa ner spår i golvet för antennkabel, dubbla rj45, fyra högtalarkablar och 220 kabel. Efter det så är det tänkt att det ska mynna upp som på bilden ovan. Sen läggs ny parkett.

Nåt som verkar galet, fel etc?? Mottager gärna tips och idéer.
 
sätt en dosa för högtalarkablarna med ock kör med 4facksram eller 2 dosor för högtalare o en 5facksram...de blir tjusigare
 
Tack för svaret.

Hur menar du dosa för högtalarkablarna? En vanlig ROT dosa typ?

Nån som har en bild så man kan se hur en 4(5) facksram ser ut?

 
Finns en hel del liknande projekt på www.minhembio.com, t ex detta.

http://www.minhembio.com/Boriss/37934

Han har kört med eljo täckplatta/ram och satt in suprakontakter i denna. Tycker dock det hade blivit snyggare om han placerat dosorna i flerfacksram som El_-micke föreslår.

Man kan dock bara få plats med ett par (kanske två par) kablar per dosa på detta sätt. Alternativt kan man skippa suprakontakterna och borra/såga ett större hål i täckplattan och sätta en gummibussning i detta. Man kan ju skippa täckplattan helt, men det ser kanske lite ofärdigt ut - pedant :)
 
Tack för länken Micke. Jag tror nog att jag kommer att köra utanpåliggande eftersom det kommer att bli så oerhört mycket lättare att göra.

Jag fastnade för 3 facksdosan som var 35mm hög. Jag antar att det skulle passa att te x sätta i Eljos RJ45 dubbla datauttag, eluttag och antennuttag i den. Dock så hittade jag inget antennuttag hos Eljo. Finns det nåt annat nånstans som skulle kunna passa så att det matchar färgmässigt?

Sen vore det inte fel om det fans fler än 3 fack. Man kanske kan sätta 2st 3 fack bredvid varandra.

Det blir lite ett dilemma när jag inte vill använda skarvdosor bakom Tvn. Det blir en del uttag.

1. 5st 220 uttag (Tv, digitalbox, dvd, reciver + 1 extra)
2. 1st dubbelt RJ45
3. 1st Antennuttag
4. (1st teluttag)

El_-micke skrev:
japp...använd rotdosor...........kolla in länken där finns ramar o lite annat godis ;)........ [länk]
 
jodå det finns tv uttag som passar.........o upp till 5 facksramar i trend tror jag...................om du använder revova så kan du få hur många du vill.........dom köps styckvis o knäpps ihop i önskat antal...........renova har vit o svart o vit/grå
 
Aha! Såg nu att man bara köper insatsen (antennuttag) och sen väljer Eljos täcklock.
 
brevik skrev:
Aha! Såg nu att man bara köper insatsen (antennuttag) och sen väljer Eljos täcklock.
Se bara till att välja rätt tv-uttag, med rätt anslutningsdämpning resp. genomgångsdämpning (om det finns vidarekoppling o.s.v.).

Uttag för tv är ofta en onödig problemkälla. Jag skulle hellre ha använt uttag för högtalarkablarna och låtit tv-koaxen komma ut rakt av faktiskt om det nu vore så.

När det gäller 230V'en så finns det ju fina tvåvägs, trevägs (okej, trevägaren är rätt ful) och fyrvägsgrenar man stoppar direkt i uttaget som tar platta stickproppar. Tvåvägaren är så liten att den passar i alla uttag utan att vara ivägen för andra uttag, fyrvägarna passar troligen att stoppa i två stycken i ett tvåvägs uttag men om du har ett fyrvägs uttag så lär fyrvägsgrenarna blockera två uttag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.