Jag håller på och gör om halva övervåningen i vårt 1½-planshus (byggt 1929).
Ena delan av den halvan har blivit badrum, och där är ju självklart väggarna täta, och i taket jag jag satt plast innanför glespanelen.

Frågan är nu hur jag ska göra i det intilliggande rummet.
Spånet i väggarna är borta och ska ersättas med isoleringsskivor.
I taket tänker jag sätta diffusionsplast, men bör jag göra det på väggarna också?

Rummet har snedtak och två ytterväggar.
Ytterväggarna är tilläggsisolerade utifrån.
Det finns inte plast i några andra väggar i huset vad jag vet om.
 
Det här med isolering och plastens vara eller icke är lite av en religion. Har själv stått inför liknande dilemma med hela vårt hus från sent 1800-tal. Min slutsats efter att ha läst hundratals forumtrådar, artiklar och böcker är att inte använda glasull eller stenull utan gå på t ex en cellulosabaserad isolering såsom Feelingwood. Då kan man skippa plasten i väggarna helt eftersom den typen av isolering kan transportera ut fukt.
En glasull kommer fälla ut eventuell fukt inne i väggen och du får fuktproblem. Därför är det då superviktigt med ångspärr. I ett gammalt hus är det dock nästan omöjligt att få plasten så tät i efterhand så det är bäddat för att få in fukt i väggarna.
Men jag misstänker att att din utvändiga tillägsisolering är gjord med glasull och inte cellulosa och då är du nog tvungen att köra med plast i innerväggarna. Har du dock turen att det är cellulosa i den yttre isoleringen hade jag utan tvekan kört vidare på det invändigt och skippat plasten.
Kan tilläga att det finns andra alternativ till cellulosa såsom lin och fårullsbaserade skivor men tror de träbaserade skivorna är mer kostnadseffektiva.
 
Som du säger så kommer det bli omöjligt att få plasten tät för mig.
Vi har dragit in mekanisk till-/frånluft i huset (FTX). Kan detta förbättra situtionen?

Jag vet inte vad det är tilläggisolerat med för material.
 
  • Gilla
Attar87
  • Laddar…
Jag skulle inte tro att din ventilation förändrar så mycket, men jag har absolut inget på fötterna när jag jag uttalar mig om det ;-)

Själv hade jag nog i din situation ändå lagt en ångspärr (trots att jag är en plastmotståndare) och försökt få det så tätt det bara går. I och med att du troligtvis har glasull i den yttre isoleringen så utan diffspärr kommer fukten fällas ut i den.
En del menar väl iofs att om man har 5 cm eller mindre med glasull i väggen är det lugnt utan plast. Men antagligen har du mer än det i den utvändiga isoleringen? Brukar ju gå lätt att kolla genom att mäta avståndet mellan grund och brädfodring och räkna bort för luftspalten bakom panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.