Tjo-ho,
titta vad jag hittade när jag började bryta lite i den spruckna putsen på Garaget!
IMG_5877.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes så är väggen en gammal tegelvägg (1800-tal nånting) och tegelstenarna längs ned är rejält sönderfrusna/frostsprängda. Putsen verkar vara en väldigt mjuk puts så när jag skrapar på vissa ställen "rinner" den iväg som fin sand.

Hur ska man nu laga detta?

Gräva undan och se till att marken är väl dränerad känns självklart. Så även att skrapa/pillra bort all sten och puts som är lös.
Men sen? Vad fyller man igen med? Det är ju en ganska rejäl "grop" i väggen.

Jag kan nämna att huset är en gammal svinstia som numera förvisso ser ut som en svinstia ibland men används som ett kallställt garage. Väggarna är över 0.5m tjocka.
 
Det går tyvärr inte att fylla ut med något om det skall hålla i längden. Du måste bila ut de trasiga stenarna och ersätta med nya. Det verkar vara murat med murtegel som inte är frostbeständigt och för inomhusbruk så ersätt med fasadtegel istället, även leca-block går bra.
Ser även ut som någon putsat över en gammal kalkputs/lerputs med modern kc-puts vilket inte heller är en höjdare. Hade personligen bilat ner all puts och börjat om på nytt. Du kommer förmodligen hitta fler trasiga stenar under putsen när du börjar riva i det.
 
Ajdå, inte riktigt vad jag ville höra så här i slutet av sommaren...
Huset är ordentligt stort så det finns inte en chans att jag kan bila ner all puts nu. Däremot borde jag ju kunna fixa det på ungefär det området som syns i bilden.
Jag knackar alltså ner den puts som verkar dålig och knackar bort och byter ut de stenar som är trasiga.
Vilket bruk använder man till tegelstenar? Jag har någon säck Flexoheft (Weber) kvar sen ett Leca projekt, kan det fungera även mot tegel?
När det är gjort vad putsar jag med då? Har Cementbruk A hemma men antar att det kanske inte är helt lyckat att slänga på här då det kommer att angränsa mot dagens betydligt mjukare puts?

Slutligen: Finns det någon Quick-fix man skulle kunna överväga, tex. "spackla" igen hela hålet med betong eller Cementbruk A? (Eller kanske något mjukare)
 
Redigerat:
Quist skrev:
Ajdå, inte riktigt vad jag ville höra så här i slutet av sommaren...
Huset är ordentligt stort så det finns inte en chans att jag kan bila ner all puts nu. Däremot borde jag ju kunna fixa det på ungefär det området som syns i bilden.
Jag knackar alltså ner den puts som verkar dålig och knackar bort och byter ut de stenar som är trasiga.
Vilket bruk använder man till tegelstenar? Jag har någon säck Flexoheft (Weber) kvar sen ett Leca projekt, kan det fungera även mot tegel?
När det är gjort vad putsar jag med då? Har Cementbruk A hemma men antar att det kanske inte är helt lyckat att slänga på här då det kommer att angränsa mot dagens betydligt mjukare puts?

Slutligen: Finns det något Quick-fix man skulle kunna överväga, tex. "spackla igen hela hålet med betong eller Cementbruk A? (Eller kanske något mjukare)
Eftersom det är ett gammalt hus och dålig kvalitet på teglet/fogen/putsen så är det säkraste att köra Puts och Murbruk C till allt.

Quick fix som håller ett par år vore att slå in ett par u-formade armeringsjärn in i tegelstenarnas fogar och sedan fylla ut hålet med finbetong och tegelbitar. Putsen kan du snabblaga med 1mm c-bruk och filta övergången mot det gamla bruket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Quist
  • Laddar…
Stort tack för snabba och bra svar Helioz!
Du är guld!
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Quist skrev:
Stort tack för snabba och bra svar Helioz!
Du är guld!
Såg att du hade Cementbruk A hemma, kör på det istället för finbetong, fyll ut med lite mer tegelbitar om det har en tendens att ramla ner. Eller så kan du slänga på i lager, säg 2-3 cm per dag.
 
Roger that!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.