Nu när jag läser rubriken igen... snickare! VI ANDRA HANTVERKARE SOM FINNS UNDER ETT BYGGE DÅ?? Jag som elektriker spenderar väldigt mycket tid jag också på ett bygge! :(;)

//Patrik
 
Nyfniken skrev:
Eftersom en del har problem med måttlighet tycker i alla fall jag att man inte ska ge bort alkohol till andra än såna man känner, om ens då. Smörgåstårta eller fikabröd låter väl som ett bra alternativ.
Jag som har problem med måttlighet när det gäller sötsaker då? ;)
 
Nyfniken skrev:
Eftersom en del har problem med måttlighet tycker i alla fall jag att man inte ska ge bort alkohol till andra än såna man känner, om ens då. Smörgåstårta eller fikabröd låter väl som ett bra alternativ.

En bilmekaniker jag jobbade med tidigare fick från en del kunder en liten julklapp. Det tyckte han var bra, för då visste han av vilka han kunde ta mer betalt! :wow:
Jao, men man behöver ju inte köpa in halva systembolagets lager till sin fest... Två baginbox vin, en platta öl och kanske lite whiskey åt dom som är lagda åt det hållet är väl en rimlig mängd åt ett lagom stort sällskap. Jag personligen förespråkar måttlighet så mitt deltagande brukar aldrig ställa till några större problem för den står för notan. :)

//Patrik
 
Redigerat:
Oftast räcker ett rejält tack, och glöm inte lärlingarna om de varit med, gärna direkt till dem, det är inte alltid chefen för det vidare.
 
En uppskattad gest under byggtiden är att stå för en drickaback som regelbundet fylls på med blandade (alkoholfria) drycker.

Är det vintertid är ju kaffe och kaffebröd trevligt.

Många gånger känns det ju fint att ge bort något när bygget är klart men rent strategiskt är det nog bättre att bygga en fin gemenskap under själva byggtiden.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Som hantverkare/entreprenör uppskattade man allt från en snabb kopp kaffe under projektet (både kund och jag vann ju på att jag tog fikat på plats) till smörgåstårta eller "taklagsfest" på större projekt som stamrenoveringar och liknande. Som entreprenör skickade jag alltid ett julkort till mina kunder, även de få privata jag hade (och kunde tänka mig återkomma till!!!!!)
Det mest makabra jag varit med om är iaf en familj som skulle iväg till skola och jobb när vi kom på morgonen vid 7, de hade på köksbordet ställt fram en termos med nybryggt kaffe, nybakade scones, annat bröd som limpa och knäcke, div korvar och ostar samt smör till oss, bara att käka frulle och komma ihåg att ställa in kylvarorna.
(Om man nu bortser från vad man fått på restaurangjobb och i synnerhet när jag var på en restaurangskola i tre veckor....jösses....utan bjudning och den tid det tog så hade jobbet nog varit färdigt på 2-2,5 veckor :p )
 
Glufsglufs skrev:
Som hantverkare/entreprenör uppskattade man allt från en snabb kopp kaffe under projektet (både kund och jag vann ju på att jag tog fikat på plats) till smörgåstårta eller "taklagsfest" på större projekt som stamrenoveringar och liknande. Som entreprenör skickade jag alltid ett julkort till mina kunder, även de få privata jag hade (och kunde tänka mig återkomma till!!!!!)
Det mest makabra jag varit med om är iaf en familj som skulle iväg till skola och jobb när vi kom på morgonen vid 7, de hade på köksbordet ställt fram en termos med nybryggt kaffe, nybakade scones, annat bröd som limpa och knäcke, div korvar och ostar samt smör till oss, bara att käka frulle och komma ihåg att ställa in kylvarorna.
(Om man nu bortser från vad man fått på restaurangjobb och i synnerhet när jag var på en restaurangskola i tre veckor....jösses....utan bjudning och den tid det tog så hade jobbet nog varit färdigt på 2-2,5 veckor :p )
Men hallå!
Det är väl inte makabert?

Omtänksamhet och vänlighet skulle jag säga.
Hoppas att ni inte satt och fikade hela dagen :)
 
Nädå...det var en snabb frulle och jo, makabert då det hänt i ett hem av säkert 1000 + jag varit in i.
 
Korvgubbe
Glufsglufs skrev:
Nädå...det var en snabb frulle och jo, makabert då det hänt i ett hem av säkert 1000 + jag varit in i.
"Makaber [-ká-] adj. -t makabra 'Kuslig genom anspelning på döden" - SAOL
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
"Makaber [-ká-] adj. -t makabra 'Kuslig genom anspelning på döden" - SAOL
Haha...ja just det ja....ja felanvänt kan man gott säga :banghead:. Har aldrig lagt en tanke på vad det egentligen betyder mer än typ underlig/overklig eller liknande då jag så länge jag kan minnas använt ordet på det sättet hehe....tokigt kan det bli....så, för att återgå till rätt benämning då så var tillfället "det mest speciella" (blir lite mer rätt och riktigt) :D
 
Det jag och min sambo uppskattat mest av det jag fått är en frukost på stadshotellet! Iom att jag då var egen företagare så "drabbade" ju den övertid man gjorde även min sambo, så det tyckte jag var väldigt omtänksamt! Dessutom var det ju fritt att använda presentkortet när man ville, annars kan det ju vara svårt att få till en bjudning när alla kan.
 
Det viktiga är att hålla vad man lovar, vissa kunder står under husresningen och snackar om taklagsfest och grejor, men tyvärr är det ofta som det hela rinner ut i sanden, så nu för tiden tänker man mest, "ja ja, det tror jag på när jag sitter där och äter".
Vi hantverkare är i grund och botten inte särskilt kräsna utan man blir glad om man får någon form av glädjeyttring ibland under byggtiden. Är kunden trevlig och smidig så brukar det vara lättare att få hjälp med småsaker som inte ingår i anbudet.
Lite fikabröd, en skål med godis eller en back med läsk duger fint.
Även jag är emot att man ger bort alkohol till folk man inte känner, det finns en del nyktra alkoholister på byggena som riskerar att åka dit igen om de blir frestade och det vore synd när de lyckats bli fria från sitt missbruk.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
När vi byggde nytt 2010 bjöd byggmästaren på taklagsfest.
Det var i maj tror jag, och han ordnade grill, korv och bröd och mellisar.
Jag bjöd in de få grannar som jag kände och några gamla vänner.

Jag köpte en back läsk och en hel del lösgodis till barnen.
Det tog snickarna glatt hand om efteråt.


Sedan vid midsommartid bjöd jag på glass och jordgubbar.
Tror att det uppskattades.
 
Mikael_L
Jag tror också på de små och oväntade sakerna.
Jordgubbar + glass var ett bra exempel.

Dyk upp lite oväntat på bygget någon dag, lite före em-rasten med en påse bullar, eller de där jordgubbarna och en glassbytta (kanske bäst att ha med lite engångstallrikar och bestick också).
Och gärna under byggtiden, inte då det är klart.
Det tror jag uppskattas mycket.

Jag håller också med om det där med alkohol, kanske dumt att bjuda/ge då man inte har någon koll på personerna.
Det kan ju vara både nyktra alkoholister likväl som rena nykterister som det blir fel mot.


Visst kan någon trevligt present vid slutet också vara bra. Om man tycker att personerna har sträckt sig bortom förväntningarna.
 
Småjobb och skit kan man strunta i att ge något tycker jag. Ett tack räcker enligt mig.
Är man på ett stort jobb dvs mer åt ett företag så brukar det vara taklagsfest. Dock är det ju många chefer som man aldrig annars vet om som dyker upp och "snyltar".

Så har man ett mellanjobb tex en utbyggnad eller nybygge av en villa. Försök samla ihop några av arbetarna och bjud på lite fika och eller så. Det höjer moralen. bra duktigt i dåligt väder. Inte för att man vill smutsa ner hos sina kollegor eller kamrater i andra yrkesled så är man lite givmild så höjer man moralen lite och det går oftast snabbare och lite extra noggrant arbete utan extra kostnad.

Har man en god relation så är det bara spinna vidare. Skulle det bli något problem så kanske arbetaren sticker förbi kl kvart över 4 en fredag och kollar lite snabbt. Dessutom om man har mer jobb i framtiden så är det bra att samma folk fortsätter med jobbet. De vet hur det gamla är gjort och behöver inte tänka om från början hur någon annan har gjort eller så.

Jag som Elektriker ser sällan faktiskt ett helt färdigt resultat lite tråkigt nog. Man är där och river. Slänger in lite slang och återkommer när det ska kompletteras oftast är det stökigt eller ett tomt rum. Ett badrum så brukar toastoll mm vara på plats och där ser man det. Men ett stort rum känns rätt så tomt faktiskt. Det hade varit kul att faktiskt någon höstkväll få komma förbi och kolla lite på hur jobbet blev. Ljusbilder och om kunden är nöjd. Oftast är det ju dag och sånt kan vara svårt att bedöma och kunden jobbar så man vet inte alltid hur det hela slutade. Något som kunden kanske undrar över under inställningar med skymningsrelä eller smarta hus mm.

Man kan få tillbaka så otroligt mycket och dessutom skapa sig ett bredare kontaktnät så :) Sen säger jag givetvis att man behöver inte tycka om alla eller träffas men ett litet återbesök kan alltid vara skoj. Värt att tänka på är att får vi feedback på det vi gör så kan vi utvecklas.
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.