Hej!

Jag håller på med en utredning om försäkringar, vatten och fuktskador och behöver litet pekare till bolag som kan tänkas dela med sig av sin statistik. Förslag?
 
Mycket bra! Tack!! Undrar om de räknar bastu som "Bad/Dusch" eller "Annat"?
 
Eftersom det för bastu inte finns några regler om tätskikt på golv och väggar och oftast inte heller finns något tappställe så räknas ett sådant utrymme inte som ett våtutrymme av samma typ som bad/dusch.
 
OK. Så då hamnar de väl i statistiken under "annat". Det är intressan hur det skiljer förresten. Enligt de bestämmelser som miljöministeriet i Finland gett ut är bastu att betraktas som ett våtutrymme och skall byggas som ett sådant.
 
Ja, men bastubad i Finland och Sverige är inte alls samma sak...
Finnarna kan bada bastu och gör det på ett riktigt sätt och då krävs det andra doningar.. ;)
 
"Våtutrymme" verkar inte vara något entydigt begrepp. Boverket skriver om vattenavvisande resp. vattentätt ytskikt:

6:534 Våtutrymmen
Golv, väggar och tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet, skall ha ett vattenavvisande ytskikt. Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt ytskikt, om angränsande byggnadsdelar och utrymmen inte tål sådan fuktpåverkan.

http://www.boverket.se/upload/publi...regler_konsoliderad_tom_bfs_2005_17_rev_2.pdf
 
Jo, jag har läst den, den är intressant. En intressant fråga är definitionen av "vattenavvisande":

" Med vattenavvisande ytskikt avses enligt Branschreglerna kakel- eller
klinkerplattor monterade utan tätskikt."

Vilket ju är litet opraktiskt i en Bastu :) en träpanel är ju inte speciellt vattenavvisande. Här kan jag tänka mig att panel med luftspalt kunde vara "vattenavvisande" i och med att stänkvatten som tränger igenom inte kan ta sig vidare in i väggen, utan rinner ned på golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.