Hej

Sitter och planerar mitt fjällstugebygge som blir en liten stuga på 60 kvm med pulpettak -spännvidd 5400. Enligt beräkningar måste jag då ha en 90x360 limträ som takås CC 1200.
beräknat på snözon 5,5
Min fundering är hur jag enklast bygger luftspalten mot underlagstaket (som jag ska använda armerad trampsäker plastfolie till) min tanke var att jag sätter en trälist 290 från underkant på balkarna som jag sen häftar en 95 isoleringsskiva med vindpapp på ovansidan och sen en 195 under det och sen diffusionsplast.
Är det en bra metod? eller finns det bättre/smartare sätt?
kom med synpunkter

//E
 
Ingen som bygger pulpettak? ?

Kom med synpunkter!
 
Jo, jag har byggt pulpettak med luftspalt. Men jag förstår inte alls hur du menar att du ska göra, så jag kan inte ha någon synpunkt på det. En skiss, kanske?
 
60 kvadratmeter är inte direkt någon "liten" stuga :)

Att man kan ha en takås på i sadeltak förstår jag, men i ett pulpettak?
och takåsen skall sitta cc 1200?
Är det takstolarna du menar:
pulpet.jpg

För den högre väggens hammarband fungerar väl som takås?

Du har inte funderat på att bygga taket utan luftspalt?
http://www.thermisol.se/assets/files/sverige/Tak/basta_taket2.pdf
 
Jag kanske skrev lite otydligt, men har nu gjort en väldigt enkel skiss på "ett fack" som jag hoppas ni förstår.
som takås fungerar naturligtvis hammarbandet och det jag menade var att "takstolarna" som är limträbalk 90x360 som ligger mellan låga och höga hammarbandet -alltså jag har ingen vind

Hur vida stugan är lite eller ej så känns det som en liten stuga då mitt bostadshus är på 240 kvm + 60 kvm fristående garage som jag byggt helt i egen regi i lösvirke -min fru och jag brukar skämta lite om att vi byggde garaget då vi hade lite tid över i husbyggandet :)

Användning av trampsäker plastfolie som undertak verkar det stå lite om -jag har tänkt använda det i tidsbesparande syfte då jag bygger stugan 30 mil hemifrån påverkar det konstruktionen jag ritat något?
-har tidigare bara byggt med råspont och pappa
20130825_081413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aha, så limträbalkarnas dimension är för att "takstolarna" skall bli fribärande utan fackverk mm.

jag skulle nog bytt ut 95 mm isoleringsskiktet mot 100 mm cellplast över råsponten.
Då bryts köldbryggan också.

Vad skall du ha för yttertak? Plåt?
 
  • Gilla
wopi
  • Laddar…
Som sagt så hade jag inte tänkt ha råspont utan använda armerad trampsäker plastfilm istället för att spara tid.
Som yttertak blir det plåttak.
95 mm isoleringen hade jag tänkt anvönda den som har vinpapp på en sida och vända den uppåt som vindskydd
 
carrera86 skrev:
Som sagt så hade jag inte tänkt ha råspont utan använda armerad trampsäker plastfilm istället för att spara tid.
Som yttertak blir det plåttak.
95 mm isoleringen hade jag tänkt anvönda den som har vinpapp på en sida och vända den uppåt som vindskydd
Skippa armerad plastfilm och kör råspånt. Sen hinner du med under takläggningen, så kör du med luftspalten i samma veva. Lättare att jobba uppifrån än under.
Isoleringen skulle jag köra lösull som de sprutar in. Ska du ha cc 1200 på stolarna, så måste du ha en 45x45 i mitten för att styva upp luftspalten.
Dvs om du kör 45mm som luftspalt.
 
FreddaP skrev:
Skippa armerad plastfilm och kör råspånt. Sen hinner du med under takläggningen, så kör du med luftspalten i samma veva. Lättare att jobba uppifrån än under.
Isoleringen skulle jag köra lösull som de sprutar in. Ska du ha cc 1200 på stolarna, så måste du ha en 45x45 i mitten för att styva upp luftspalten.
Dvs om du kör 45mm som luftspalt.
Det där får du gärna förklara lite bättre.
Vad bygger du luftspalten av tex.?
 
andersmc skrev:
Jo, jag har byggt pulpettak med luftspalt. Men jag förstår inte alls hur du menar att du ska göra, så jag kan inte ha någon synpunkt på det. En skiss, kanske?
Förstår du min skiss andersmc?

//E
 
carrera86 skrev:
Förstår du min skiss andersmc?

//E
Jo, men jag förstår ändå inte hur du tänker. Varför spänner du inte den trampsäkra plasten över takbalkarna och har dina lister ovanpå plasten?
 
Det lät ju i och för sig välldigt mycket enklare men om det finns risk att isoleringen trycks upp mot plasten så blir välld det inte så bra -eller gör det inget?
 
Nu ser vi ju inte på Carrera86's skiss var genomtrampningsskyddet/plasten är monterat.
Det är inte markerat vad jag kan se.

Men det är klart att det skall läggas ovanpå takbalkarna som Andersmc skriver.

Av skissen kan man få uppfattningen att plasten sätts under luftspalten. Så är det väl inte tänkt?
 
Tillverkaren av underlagstaket bör ha monteringsanvisningar, ex Bison har det, och där tycker jag det låter enklare att lägga dit isoleringen innan underlagstaket för att få rätt distans för luftspalten.

Om du söker på ryggåstak (som är snarlikt ditt problem) så kanske du får fler ideer.

Själv hade jag lagt masonit på takstolarna, sedan en 45x28 (luftspalt) och uppe på det råspont och papp. Det tar kanske en dag eller två men då har du ett tak med luftspalt.
Huruvida luftspaltens vara eller inte kan diskuteras, men de flesta hantverkare jag känner bygger denna typ av tak på detta sätt. Sedan om den är 21, 28 eller 45 mm varierar.

Ett alternativ är att skippa luftspalt helt och köra med ex ekofiber, de har en konstruktion för detta med en väv som underlagstak.
 
Naturligtvis så ska den armerade plastfolien ligga OVANPÅ takbalkarna eftersom det blir mitt undertak. Smidigast är naturligtvis att isolera uppifrån men man blir ju så sjukt väderberoende då och i fjällvärden så är ju det ofta lite lynnigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.