Hej på er!

Jag har precis fått klart med en tomt och funderar på att bygga villa Nysäter med Götenehus på den, är det någon som har erfarenhet av det huset?
Finns det någon som har byggt det?
Götenehus tar 360 000 kr för grunden - är det rimligt?? Det är en stor 1-plans villa men låter det inte väldigt mycket?
Ser fram emot att få dela andras erfarenheter på detta forum!
 
Det låter väldigt mycket om det bara är platta på mark. Om vissa andra markarbeten är inräknade (sprängn etc) är det säkert ett rimligt pris.
 
Hej och tack för ditt svar.
Det är platta på mark på en lättbygd tomt - ingen sprängning behövs. De vill också ha 50 000 som en buffert för eventuella merkostnader.
 
Hej!

Detta är inget ovanligt. Vi vill köpa skogås men Göten vill ha alldeles för mycket betalt för entreprenaden. Även här vill de ha 360 000 kr för den men när vi skickat ut detta till andrea byggnadsfirmor och husförsläljare har priset legat på ca 250 000 kr.

Mitt tips till dig, köp stommen och ta in egna entreprenader!

/Peter
 
Vi funderar på att ta egna entreprenader, men frågan är om man inte hittar på någon billigare kan man ta Götenehus utan att det blir dyrare efter det att man skrivit kontrakt? Jag kanske trots allt misslyckas med attt hitta någon som gör t ex grunden billigare. Hur fungerar det?

De vill ha 100 000 för att resa huset - är inte det också väldigt mycket??
 
Hej!

Har du skrivit på deras kontrakt kan det bli lite svårt att ta sig ur om de inte är snälla förståss. Vi blev väldigt påmanade att skriva på kontraktet men jag vägrade och ville läsa igenom allt innan. När vi kom hem och började lägga till våra tillval så blev kostnaden alldeles för hög

Vi har nu bett om stomme + resning i kontraktet plus en klausul där vi kan gå på deras entreprenad om vi inte hittat bättre själva. Resning kostar för oss 60 000 kr och då är huset på 165 kvm plus ihopbyggt garage på 25 kvm.

Det är du som är kund och du har ett stort övertag. Är du van förhandlare så utnyttja detta.

/Peter
 
Hej, jag tycker det låter rimligt. Vi ska betala 362 000 kr för plattan för ett sluttningshus på 145 kvm.
Vi har tagit in två andra offerter men priset är ungefär detsamma. Kanske beror det på vart i landet man bygger. Vi bygger i Stockholmstrakten med Trivselhus.

Mvh Iram
 
vår grund kostar 230 000kr för ett G-hus modell skogås, då inkluderar det allt inklusive uppfyllning och finplanering och isolering på 300mm. Vi fick också en offert från G-hus på 360 000kr på 200mm isolering.

Det lönar sig att ta in egna entreprenörer, och om du ska bygga totatentreprenad så kolla för guds skull upp vilka entreprenörer som säljaren väljer till dig. Be om referenser som du kan kolla upp och nöj dig inte bara med en referens.

//samba
 
Tack för tipsen!

Just nu lutar det nog åt att vi bara tar byggsatsen och ev. stomrest och fixar resten själv, det är ju ändå ingen vits att ta totalentreprenad om man måste kolla upp allt ändå.
Dessutom spar man en hel del pengar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.