Hej!

Vi bor i ett radhus byggt -71, vilket har betongbjälklag. Ovanpå matsalen har vi en balkong (kungsbalkong, kan det heta så?) vilken har en betongplatta om ca 10cm tjocklek. Kanten på denna syns på bilden nedan. Under betongen kommer sedan en plåt med vinkel för att vatten ska ner i hängrännan. Under det isolering i form av korkmatta (?) cellplast och sedan korkmatta igen.

20130811_123702 - Copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomskärmning Fasad-Bjälklag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanten på betongplattan är målad eller täckt med asfalt eller något annat (tjock färg?) som börjat vittra.

Konkret så det jag undrar är - är det en bra ide att måla kanten - eller är det bättre om det är ren betong där? Och om det kan målas - vad ska jag då använda för att få det snyggt igen?

Det jag oroar mig för att skapa något som stänger in fukten när det regnar på plattan. Om jag målar ihop kanten på betongen mot plåten nedan, kan ju inte den fukt som kommit in i plattan komma ut. Men om kanten inte målas kan fukten rinna igenom betongen och ner på plåten och sedan ut i rännan.
 
Fukten rinner knappast igenom betong.

Men hur är balkongens betong behandlad på ovansidan?

Jag skulle kunna tänka mig att måla ovansida och kanter med 2-komponent epoxyfärg.
 
Jasså är betong så pass tätt i sig? När det gäller badrum till exempel måste man ju lägga fuktspärr även på betonggolv så därav trodde jag att vattenmolekylerna i sig är mindre än vad porerna i betongen är. Men jag är ingenmatrealexpert :)

Ovansidan på betongen är vad jag kan se obehandlad. Om man målar den med epoxyfärg, blir inte det som ett utvändigt tätskikt då? Dvs, att man stänger in fukt i betongen?
 
Inne i min grannes matsal är det lite bruna ränder i taket. Dessa lär inte ha kunnat uppstå på annat sätt än vatten utifrån. Bjälklaget är i betong, så visst kan fukt ta sig igenom betong... eller?
 
Ja, naturligtvis tar sig vatten igenom betong och just därför läggs det alltid in ett tätskikt i såna här konstruktioner. Den brukar ligga ca 5 cm ner. Jämför tex med när broar byggs i betong så innan man asfalterar så läggs det ut bitumen som svetsas så det blir helt tätt.
 
Vi kanske missförstod varandra

Du skrev
Men om kanten inte målas kan fukten rinna igenom betongen och ner på plåten och sedan ut i rännan.
Det var det jag vände mig mot.
Men det är klart att en viss fuktvandring kan ske, men inte så det droppar ner i hängrännan.

Det viktigaste är nog att ytbehandla ovansidan, så slipper du få in fukten i betongen.
Vad som är bäst, epoxi eller uretan, kan jag inte bedöma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.