Har RIR 28x4 med 54mm skyddsrör från installationsutrymme i tvättstugan till ett kylbatteri på vinden. Det är isolerat med armaflex total ytterdia ca110mm. Det blir ju minst sagt otympligt och bängligt att få till några snävare böjar så jag tänkte gå över till kopparrör så fort jag kommer ur mellanbjälklaget. Men hur ska den övergången utformas mht kondensisoleringen?
Eller ska jag använda ngt annat än kopparrör? För att krångla till det ytterligare så kommer inte pexrören rakt genom bjälklaget.
Någon som har tips?
 
Du kan ju gå över till 28mm koppar och isolera med armaflex. Tänk på att montera in en rörelseskarv så rören kan expandera/krympa. Alt prisol med armaflex, lättare att böja, svårare att isolera.

I bilderna i detta inlägget finns exempel på hur man kan installera kopparrör på vinden. Kyla eller värme spelar inte så stor roll för kopparn, men väl för isoleringen. men du har ju redan armaflex för kondensisolering.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=87197#p87197
 
Det jag är mest orolig för är att jag får problem med kondens i skarven mellan pex och kopparrör. Men det kanske går att få tätt mot skyddsröret om jag trär i en armaflex inne i skyddsröret och drar över den armaflexen som sitter på skyddsröret.
 
Jag provar, skulle det bli kondens så rinner det ut på "rätt" ställe sas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.